Interporto

19 12. 2001, 15:22
Timișoara devine una din cele mai mari "intersecții" economice din Europa centrala. O masiva investiție italiana va face ca traficul comercial românesc, iugoslav și maghiar sa treaca pe aici. de Catalin Cocoș Fundația celei mai mari

Timișoara devine una din cele mai mari „intersecții” economice din Europa centrala. O masiva investiție italiana va face ca traficul comercial românesc, iugoslav și maghiar sa treaca pe aici.

de Catalin Cocoș

Fundația celei mai mari investiții italiene din Timișoara a fost pusa la marginea de sud-vest a orașului, pe drumul care leaga capitala Banatului de cea a Iugoslaviei. La punerea pietrei de temelie nu au lipsit betoniera și excavatorul, dar nici preotul, oamenii de afaceri italieni și prefectul. Deși acțiunea s-a desfașurat la zero grade Celsius, atmosfera a fost una de lucru, tradând intenții serioase. A început, aici, construirea unui Interporto. Aceasta înseamna servicii de transbordare a marfurilor de pe calea ferata pe cea rutiera și spații de depozitare pentru firme. Pentru Timișoara, proiectul este un bilet de acces în lumea buna a afacerilor de pe continent.

Investitorii

Implicate în proiect sunt câteva societați italiene: Finest/Simest, Zona Industriale Padova, Magazzini Generali, Gruppo Peruzzo și Gruppo Itelsempione, precum și Consiliul Județean Timiș, SC Monlandys și SC Caile Ferate Române. Reprezentanți tuturor acestor instituții au fost prezente la kilometrul 7 pe Calea Șagului, la numai câteva sute de metri de Metro.

La rascruce

Investiția la Interporto se ridica la 50 de milioane de euro, ceea ce reprezinta una dintre cele mai mari infuzii de capital strain într-o afacere în România. Dupa implicarea în industria îmbracamintei, încalțamintei, în cea hoteliera, și una mai puțin reușita în lumea fotbalului, Italia vine la noi cu o propunere cu adevarat importanta. Acest Interporto va servi și interesele economice ale Iugoslaviei și Ungariei, dar amplasarea lui la Timișoara ne ofera un important atu în dorința de a fi cu un pas înaintea vecinilor. Termenul pentru finalizarea investiției este anul 2005, ceea ce presupune un ritm de munca destul de… european.

Transfer de știința

Pe lânga aceasta activitate investiționala, partea italiana va veni în România și cu un important bagaj de cunoștințe. Întreaga activitate economica va fi organizata conform celor mai noi metode, astfel încât depozitarea și transbordarea marfurilor sa se desfașoare într-un ritm alert, cu maxima eficiența. Proiectul a fost apreciat și la Forumul Internațional al Inițiativei Centro-Europene din Trieste.

Proiectanții

Cu proiectarea Interporto-ului au fost acreditate doua societați comerciale italiene: Pool Profesionale și Idroesse. (Banateanul)