Internet: necesitate sau divertisment?
Din ce in ce mai multe sondaje indica un numar in crestere de utilizatori ai Internet-ului. Mai mult, in scopul popularizarii serviciilor Internet, se organizeaza concursuri regionale, internationale care scot la iveala impatimiti ai Internetului.
Analistii spun ca in ultima vreme Internetul a devenit o necesitate pentru marea majoritate a populatiei, deoarece tranzactiile prin Internet sunt in crestere. De exemplu, o statistica aparuta pe famvid.com arata ca aproape un milion de americani peste 18 ani acceseaza Internetul in fiecare luna, in crestere cu 27% fata de 1999. Acelasi raport arata ca numarul femeilor s-a dublat, reprezentand circa 51% din numarul total al utilizatorilor.
Ca orice tehnologie, si Internetul are probleme cu receptarea. Daca in tarile Europei de vest si in America Internetul este cunoscut si folosit de mult timp, in Europa de est el este inca in faza de implementare, mai ales in randul clasei de mijloc. Si totusi, exista si aici pasionati ai Internetului deja.
Un sucevean, Viorel Condria, de 19 ani, a participat la concursul de grafica inovativa Web ThinkQuest 2000. El a fost sustinut de Assist Software, partener pentru Suceava si Botosani al acestui program de educatie prin Internet. In colaborare cu doi americani, un trompetist si un pianist, el a creat o pagina Web despre marii compozitori ai lumii, oferind si informatii din domeniul muzicii.
Romania a fost marea surpriza a competitiei, ocupand locul doi in Europa. 24 de echipe din cele 2.600 inscrise au intrat in finala de la Geneva, premiile oferite fiind atragatoare. Aceste date dovedesc faptul ca Internetul este utilizat in foarte multe scopuri. E-mail, e-commerce si informare, toate se pot face prin Internet. Bancile si firmele mari au propriul site, de asemenea au adoptat si tranzactiile prin Web, foarte raspandite acum.
Este mult mai usor sa-ti verifici contul personal de acasa sau sa-ti comanzi produsul de curatat din fata calculatorului in loc sa irosesti nervi, timp si bani stand la cozi interminabile. Un exemplu este si site-ul BNR care ofera informatii despre cursul valutar, tranzactii si altele de interes pentru deponenti.
Daca pentru Occident acest tip de servicii este o obisnuinta, pentru Romania este o iluzie. Primele incercari de occidentalizare a vietii de aici sunt facute de putine firme, poate datorita costurile ridicate pe care implementarea unei astfel de tehnologii le necesita.
Pe de alta parte, populatia Romaniei este pregatita sa duca o viata atat de confotabila? Cu siguranta, nu. Sondajele indica un numar mare de utilizatori ai PC-urilor si Internetului din randul celor cu studii superioare si pana in 50 de ani in Occident. Ori la noi nici nivelul de trai nu permite achizitionarea aparaturii necesare si nici a infrastructurii adecvate.
Putini dintre cei de pana la 50 de ani sunt utilizatori de PC-uri, acestia provenind din randul tinerilor si aceia cu studii superioare. Daca in Ungaria numarul utilizatorilor este in crestere si nivelul social este in diversificare, in tarile care si-au castigat libertatea nu de mult sunt putine sanse ca acest lucru sa se intample in urmatorii trei ani.
Tousi, piata romaneasca de servicii Internet este deschisa si in crestere. Primele semnale vin de la firma de IT S&T Romania, care a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri cu 40% in anul 2000, ceea ce dovedeste ca romanii sunt interesati de imbunatatirea serviciilor. Firma este specializata in solutii destinate domeniului stocarii datelor, dar anul acesta vrea sa iasa pe piata cu solutii pentru e-commerce, e-business si e-security. Inca o dovada a faptului ca in Romania piata de IT este in dezvoltare.
O stire care a bulversat intr-o oarecare masura piata de IT dar si piata de valori este cea referitoare la posibila cotare la bursa a firmelor care ofera servicii de Internet. Intentia celor din domeniu dovedeste ca s-au creat premizele, dar ramane ca piata acestor servicii sa fie destul de atragatoare pentru investitori. Semnale pozitive au fost lansate imediat, dar sunt si probleme deoarece nu exista inca legislatia care sa permita astfel de tranzactii bursiere.
O initiativa laudabila in domeniul B2B romanesc reprezinta incercarea a 4 companii romanesti de a implementa un portal de comert electronic B2B destinat firmelor romanesti. Companiile initiatoare ale proiectului sunt lideri in domeniile lor de activitate si anume Sprint Computers – lider pe piata romaneasca de hardware, Siveco Romania – lider in sisteme ERP si e-business, Banca Transilvania si Banca Romaneasca – institutii bancare, caracterizate prin dinamism in afaceri si sprijin sustinut al IMM-urilor.
Conform initiatorilor acestui proiect, actorii pietei virtuale vor fi impartiti in doua categorii: vanzatori (producatori autohtoni, importatori directi, mega-distribuitori) si cumparatori (magazine, restaurante, retele de distributie catre consumator etc.). Remarcabila este tendinta de standardizare (catalog de produse, mecanisme de comanda, sistem de mesagerie, web-advertising etc.) a diferitelor componente cu intentia declarata de a asigura unitatea sistemului.
Interesul pentru Internet este in crestere in randul elevilor, care au in curiculum ore de informatica. Un exemplu al interesului lor pentru Internet este site-ul lansat de un grup de elevi de la un liceu bucurestean sau site-urile formatiilor si trupelor romanesti de muzica lansate de fanii lor care sunt si impatimiti ai calculatorului.
Ramane, insa, ca si in Romania persoanele intre 40 si 60 de ani sa accepte aceasta tehnologie. E-commerce sau e-mailing sunt notiuni pe care nu le inteleg, cu atat mai putin practicarea lor. Cum se poate sa faci cumparaturi stand acasa, in loc sa cauti produsele prin magazine. Plata prin card li se pare ceva ciudat, sa nu mai vorbim de e-commerce.
Ca de obicei, cea mai mare raspundere revine tinerilor care sunt datori sa implementeze „noul”. Sa speram ca peste cinci ani se va putea vorbi despre Romania ca despre o tara in care Internetul ocupa un loc fruntas intre servicii.