Intarzierile trenurilor in 2008 au totalizat 900 de zile
Transportul pe caile ferate romanesti este departe de standardele europene. Lipsita de investitii si traind doar cu subventii de la stat, societatea CFR Calatori inregistreaza recorduri negative in fiecare an.
Contractul de activitate al societatii CFR SA, aprobat de Guvern saptamana trecuta si publicat in Monitorul Oficial, dezvaluie starea precara a caii ferate:Â volumul intarzierilor a fost de "1,9 minute la o suta tren-kilometru“. Pare putin, dar, raportat la intregul trafic feroviar, rezultatul este halucinant: trenurile de calatori au insumat in 2008 o intarziere de 900 de zile.
Ceea ce ne duce cu gandul la stirea cu Ministrul Japonez al Transporturilor care isi cere scuze de Anul Nou la toti utilizatorii de trenuri pentru o intarziere anuala generala de 3 minute! Sau la faptul ca un tren japonez care intarzie, indiferent de motiv, e o stire de senzatie! (Whatever the reason, the simple fact that a train has been delayed is big news , since Japanese trains always do arrive just in time as scheduled!)
Ca sa ne mai indulceasca putin gustul amar, incepand cu decembrie 2009 (din 2012 pentru traficul intern), pasagerii vor fi despagubiti in caz de intarziere a trenului, dar acest lucru se va intampla numai datorita faptului ca este o directiva europeana obligatorie.
Sunt chiar curios cum va fi rezolvata dilema: platim despagubiri – nu mai avem bani de investitii (si reciproca: facem investitii, nu mai avem bani de despagubiri).