Industria software și-ar putea reveni în 2002

04 12. 2001, 10:33
COMPANII Compania zilei FINANCIAR Valute si banci La sfârșitul anului trecut, analizele IDC aratau ca industria de software va continua sa ia împreuna cu serviciile partea leului din veniturile încasate de industria IT, parând neafectata de recesiunea

COMPANII Compania zilei

FINANCIAR Valute si banci


La sfârșitul anului trecut, analizele IDC aratau ca industria de software va continua sa ia împreuna cu serviciile partea leului din veniturile încasate de industria IT, parând neafectata de recesiunea economica ce se arata, dupa unii analiști, amenințatoare la orizont.

Au venit apoi momentul 11 septembrie și, din nou, analiștii au trebuit sa-și corecteze estimarile.

Publicația electronica it-analysis.com este de parere ca daca pentru anul în curs este deja prea târziu sa mai schimbam lucrurile (creșterea anuala fiind redusa de la 12% la 6,8%), cerul s-ar putea însenina cândva în cursul anului 2002.

Potrivit estimarilor și analizelor International Data Corporation – IDC, piața de software ar fi trebuit sa înregistreze în acest an o rata creștere de aproximativ 12%.

Din cauza atacurilor teroriste din 11 Septembrie, razboiului și a recesiunii economice, nu neaparat legata de aceste evenimente, la sfârșitul anului în curs este posibil sa atingem o creștere de 6,8 procente fața de 2000, nivel situat aproape de jumatatea așteptarilor analiștilor.

„Pentru anul viitor însa, rata de anuala de creștere ar putea fi formata din nou din doua cifre, un fel de reîntoarcere la glorie”, arata it-analysis.com.

Majoritatea specialiștilor se așteptau ca 2002 sa fie un alt an de euforie pentru industria de software, estimari bazate pe experiențele anilor trecuți.

„Începând cu momentul în care economiei în ansamblu a început sa-i piara optimismul, efectul a fost imediat, direct și negativ asupra software-ului, iar încasarile au scazut vertiginos”, declara analiștii.

Ca rezultat, anul 2002 nu va fi precum ne așteptam, creșterea maxima fiind în apropierea nivelului așteptat de IDC pentru anul în curs.

„IDC estima pentru 2002 o creștere de 15 procente, iar din cauza situației economiei globale și a razboiului, procentul corect ar putea fi de 12%”, arata it-analysis.com.

În același timp, comportamentul clienților industriei de software s-a schimbat, considera analiștii, parere susținuta și de rapoartele IDC. „Mai exact, în noul context, securitatea a devit una dintre cerințele de baza ale oricarei aplicații software”, considera în luna octombrie IDC.

Cele mai „lovite” companii dezvoltatoare de soft vor fi firmele care activeaza în sectorul proiectarii de produse pentru noile afaceri – ceea ce înseamna proiectarea de aplicații software dedicate și produse destinate infrastructurii.

„Aceste sectoare au fost extrem de afectate în acest an, cu o creștere de numai 4,5%”, arata it-analysis.

La aceasta parere se alatura previziunile IDC, care estimeaza de aceasta data o creștere de 9,1% pentru aceste sectoare în anul 2002.

În plus, creșterea gradului de conectare între clienții din sectorul consumer va crește cererea pentru software dedicat sistemelor de comunicații”, arata IDC.

Pe de alta parte, la prima vedere, toata lumea poate cadea în capcana pesimismului, considera it-analysys.

„Poate ca imaginea este neagra, însa situația reala nu este chiar așa de rea. Industria high-tech depașise deja termenul în care ar fi trebuit sa aiba loc o corecție.

Valurile Y2K și balonul dot.com nu au lasat nici o urma de îndoiala ca nu vor fi singurele încercari pentru IT în ansamblu și software în particular, iar industria se pare ca și-a revenit deja în mare parte. Și, într-o lume interconectata, care ar fi alt loc mai bun pentru a-ți cheltui banii?”.

„Timpuri grele” – trecut, prezent sau viitor?

În ultimii ani, industria IT a înregistrat o evoluție ce poate fi asemanata cu traiectoria unui mointagne-rousse. Analiștii sunt de parere ca în primul val a fost nebunia ce a cuprins lumea atunci când panicarzii au anunțat Armaghedonul în varianta IT – dar nu numai – în momentul trecerii la anul 2000.

Și atunci, toata lumea s-a înghesuit sa verifice daca sistemele informatice sunt pregatite pentru Y2K, costurile depașind zeci de miliarde de dolari la nivel mondial.

O alta etapa a fost entuziasmul Internet, denumita de unii analiști „balonul dot.com”. Investitorii s-au înghesuit sa creeze companii high-tech și sa le coteze la bursele din toata lumea, iar afacerile desfașurate electronic au devenit performerele tuturor indicilor bursieri.

„Lucrurile au luat însa o întorsatura nefavorabila, iar balonul dot.com s-a dezumflat aproape la fel de repede precum a venit, arata it-analysis.com, iar multe companii au venit și au plecat. Unele au cheltuit mai mult decât au încasat și au disparut, altele au fost cumparate de suratele mai norocoase”.

Analiștii sunt de parere ca unul dintre învațamintele trase de companii este ca în noua economie trebuie sa-și ții baierile pungii cât mai strânse. În aceste condiții, care sunt previziunile pentru anul 2002?

„Companiile au încetat investițiile masive în IT, iar furnizorii de echipamente au realizat ca noul focus al întreprinzatorului este rentabilitatea investiției, iar proiectele monolit, care sa se întinda pe mai mulți ani vor fi din ce în ce mai rare,” considera it-analysis.

Astfel, accentul se pune acum pe sistemele modulare, care se pot aranja foarte ușor în arhitecturi moderne în funcție de cerințe sau, mai mult, pe externalizarea activitații și închirierea de echipamente.

De asemenea, un alt subiect fierbinte este conceptul ASP (Application Service Provider).

„Teoretic, modelul funcționeaza. În practica însa, este una dintre tehnologiile cu cea mai slaba implementare din perioada recenta.

Din fericire, lucrurile sunt pe calea cea buna, defectele au fost identificate, iar principalii beneficiari sunt o serie de alte concepte precum Enterprise Resource Planning (ERP) sau Customer Relationship Management (CRM), a caror implementare ar fi durat altfel prea mult sau ar fi fost prea scumpa.

„Ca o nota finala, în timp ce din perspectiva umana evenimentele din 11 septembrie nu pot fi uitate, în același timp aceleași evenimente nu vor mai putea fi mult timp folosite pentru falimentul unei companii drept: „Scuzați, dupa atentate, trecem printr-o perioada mai dificila!””.

B2B, o promisiune care își așteapta finalul

La fel ca toate noile concepte de afaceri și tehnologice introduse în ultimii ani, comerțul electronic de tip business-to-business (B2B) a fost conceput și lansat pentru a schimba – iar dupa parerea unor analiști chiar pentru a revoluționa – modul în care companiile fac afaceri.

Însa, potrivit unei analize publicate de site-ul it-analysis.com, înregistrarea unui site B2B nu este însa decât vârful iceberg-ului, numarul uriaș de operațiuni „ascunse” fiind o surpriza cel puțin neplacuta pentru foarte multe dintre companii.

Din perspectiva inițiala, dezvoltarea piețelor înseamna ca în noua economie – potrivit analiștilor it-analysis.com – produsele și serviciile pot fi vândute, respectiv cumparate, cu mult mai puțin efort decât în condițiile economiei tradiționale.

Mai mult, reducerile substanțiale de efort se refera atât la aspectul financiar (mai puține formalitați, mai puține documente, mai puține persoane implicate, deci mai puțini bani cheltuiți), cât și la factorul timp.

„Spre deosebire de multe alte aspecte ale noii economii, modelul B2B este practic fara defecte: oportunitatea de a reduce costurile prin îmbunatațirea rapiditații și eficienței activitaților de procurare a marfii sau serviciilor împreuna cu scaderea numarului de birocrați este foarte atractiva pentru orice companie”, considera analiștii it-analysys.

De aceea, B2B ar trebui sa fie jumatatea plina a noii economii. it-director este însa de parere ca nu toate organizațiile ajung sa beneficieze de avantajele implementarii unui model de afaceri B2B.

Una dintre principalele probleme este ca, la fel ca în cazul tuturor noilor tehnologii, exista o nevoie de integrare – sa-ți înregistrezi un site este una, însa managementul tuturor informațiilor care circula printr-un sistem informatic dedicat comerțului electronic este cu totul altceva.

Implementarea unui model B2B are o serie de elemente cheie. În primul rând, este strict necesara abilitatea de a ține sub control cantitatea de informații, calitate care este în același timp una dintre funcțiile fundamentale ale unui sistem informatic.

„Toata lumea recunoaște ca în ziua de azi, numarul de informații este fara precedent, iar mediul de afaceri impune existența celui mai eficient și mai sigur management al acestora”, considera analiștii.

Un al doilea element cheie este comunicarea. Intrarea într-o economie în care afacerile se desfașoara electronic iar Internet-ul este folosit drept una dintre bazele globalizarii presupune stapânirea perfecta a procesului de comunicare între locații foarte des plasate pe continente diferite.

„Procesul de comunicare trebuie însa sa devina automat, ceea ce lasa loc unei alte funcții elementare a unui sistem IT, automatizarea”, spune it-analysis.

Potrivit analiștilor, din fericire – sau poate din nefericire – totul se reduce pâna la urma la integrare. Astfel, pentru a se putea „lega” cu succes la o rețea B2B internaționala, o organizație trebuie sa stapâneasca perfect procesele interne înainte de a deschide o legatura electronica de afaceri cu o terța parte.

„De aceea, pâna când companiile vor învața rolul integrarii, ele și sistemele lor vor continua sa ramâna la stadiul de insule într-o mare de oportunitați”, concluzioneaza it-analysis.

Sursa: Ziarul Financiar