În Avantgarde, cinefilii vor regăsi experiment pur, cinema care lucrează cu minţile spectatorilor direct prin mijloace plastice ca să îi uluiască, să îi intrige, să îi amuze şi să le ascută simţul vizual. Experimentele sunt variate: Sun Song se joacă ingenios cu lumina soarelui, Panchromes cu pixeli coloraţi, Cut Within reciclează found footage, iar Doing My Rounds, Checking Some Rounds transformă o siluetă feminină într-un pattern plastic delicat şi graţios.
Programul Behind the Scenes va face deliciul spectatorilor curioşi să afle ce se întâmplă în spatele filmelor. Secţiunea conţine scurtmetraje despre diverse meserii legate de cinema – regizor, scenarist, actor, proiecţionist ş.a. – şi care, ca gen, variază de la comedie absurdă la desktop documentary. O astfel de privire în culise este Artă, în regia lui Adrian Sitaru, născut în timpul dezvoltării unui scenariu de lungmetraj despre o minoră traficată sexual. Scurtmetrajul a fost proiectat la Veneţia şi premiat în numeroase festivaluri. Un alt titlu românesc este experimentul Fata care mănâncă pizza, de Ion Indolean, Bogdan Coste şi Adrian Cârlugea.
Siempre tarde, o comedioară cu un scenarist ghinionist, Ghili y la nada: Charlas Sobre Identitad, un film eliptic şi absurd despre găsirea sensului artistic, şi un episod din ucenicia de proiecţionist stau alături de Manifesto dos danados, un film torid despre un cuplu creativ, şi Transformers: The Premake, unic de felul său, care arată cum mediul online nu e aşa democratic şi în serviciul oamenilor-ca-noi cum ne amăgim.
Una dintre cele mai apreciate secţiuni anul trecut, Arthouse Shorts a fost creată special pentru regizorii consacraţi: numele lor sunt prea sonore ca să mai apară pe lista concurenţilor din competiţie, dar filmele lor scurte sunt prea bune ca să lipsească. Anul acesta, David Cronenberg vine cu The Nest, un film cutremurător despre obsesia unei femei care vrea să-şi îndepărteze chirurgical sânul stâng, cineasta franceză Claire Denis pune sub lupă un cuplu în Voila l’enchaînement, Albert Serra, câştigătorul Leopardului de Aur cu Història de la meva mort (2013) îi aduce un omagiu lui Rainer Maria Fassbender în Cuba Libre, iar Joao Pedro Rodrigues şi Joao Rui Guerra da Mata surprind în imagini de neuitat dezintegrarea unei comunităţi din Macao, în IEC Long, recent proiectat la Berlin.
Secţiunile complete vor fi disponibile în curând pe www.nextfilmfestival.ro.