Ia permisuÂ’ neamule

Apropo.ro / 27.06.2002, 12:16
Ia permisuÂ’ neamule
Vrei sa iei carnetul de conducere? Afla cum te inscrii, cum sa alegi scoala, cat te costa, cum sa nu iei "tepe", cum se desfasoara examenul, precum si alte informatii extrem de utile. Actele necesare la inscriere si la intocmirea dosarului: 1. Copie dupa buletin, care sa dovedeasca


Vrei sa iei carnetul de conducere? Afla cum te inscrii, cum sa alegi scoala, cat te costa, cum sa nu iei „tepe”, cum se desfasoara examenul, precum si alte informatii extrem de utile.

Actele necesare la inscriere si la intocmirea dosarului:
1. Copie dupa buletin, care sa dovedeasca implinirea varstei de 18 ani
2. Avizul medical: controlul la boli interne, chirurgie, ortopedie, neurologie, psihiatrie, oftalmologie, ORL si, in cazul femeilor, la obstetrica-ginecologie. Aceste analize se efectueaza la orice policlinica avizata si costa in jur de 250.000-300.000 de lei
3. Aviz psihologic la un cabinet specializat
4. Doua fotografii
5. Copie dupa actul de studii
6. Cazierul
7. Fisa de scolarizare, care se face la sediul scolii
8. Fisa detinatorului de permis, care se gaseste tot la scoala sau la Politia Rutiera
9. Chitanta CEC de 24.000 de lei.

Pretul pentru scolarizare este intre 2 si 4 milioane de lei, in functie de pretul fiecarei scoli. Exista si cazuri in care preturile sar de 5 milioane.

Programa unei scoli auto prevede un total de 70 de ore de curs, acestea fiind distribuite in felul urmator: 30 de ore de condus, 20 de ore de legislatie, 15 de cunoastere a autovehiculului si 5 ore de prim-ajutor. Cursurile trebuie sa dureze minimum 30 de zile, ora didactica fiind de 50 de minute. Dupa 45 de zile de la inceperea cursurilor, se depune dosarul complet la sediul scolii. Dupa un termen de minimum 10 zile, se va da testul propriu-zis, examinator fiind un reprezentant al Politiei Rutiere.

Pentru a obtine mult doritul carnet, ai de trecut doua „obstacole”, sala si traseul. Primul „obstacol” este o proba scrisa constand din 26 de intrebari… ca sa-l „treci” trebuie sa indeplinesti un punctaj de minimum 22 de puncte.

Al doilea „obstacol” este traseul. Trebuie sa treci prin „furcile caudine” ale orasului si ale politistului. Aici trebuie sa-ti demonstrezi calitatile de „driver”, sa faci in doi timpi si trei miscari manevre cum ar fi: parcarea laterala, gararea fata-spate, plecarea din rampa, mersul cu spatele, intoarcerea din trei miscari.

In acest timp, ofiterul de politie sta sobru, in dreapta ta, cu fisa de examinare, si bifeaza greselile pe care le faci, daca acestea exista. Daca ai „obtinut” 22 de puncte poti sa-ti iei adio de la carnet. Fiecare greseala o platesti cu un numar de puncte. De exemplu, daca nu reusesti sa pornesti masina, pentru ca este bagata in viteza, politistul te taxeaza cu sase puncte.

In cazul in care proba de traseu a fost trecuta cu succes, urmeaza achitarea unei sume la CEC de 350.000 de lei, taxa de permis.

Este bine de stiut:

  • Programeaza cursurile dimineata, cand instructorul este odihnit, evita programarea orelor… seara!
  • Cand efectuezi analizele medicale, apeleaza la scoala pentru a-ti fi indicata cea mai potrivita policlinica. Unii zic ca analizele medicale pot fi efectuate si fara prezenta ta, noi nu stim cum, dar mai intreaba si tu soferii, poate gasesti raspunsul!
  • Ai grija ca instructorul sa nu te „traga in piept”, adica sa nu conduci mai putine ore, decat trebuie… legal. La fiecare ora pe care ti-o preda, instructorul are dreptul la 10 minute de pauza. Ai grija ca aceste minute sa nu fie depasite si sa faci cel putin o o ora si patruzeci de minute de condus, din cele doua pe care le-ai platit.
  • Cand te-ai hotarat sa faci scoala ai grija sa nu o faci in timpul verii, deoarece este vacanta si este mai multa aglomeratie. Insa, e posibil ca examenul sa fie mai usor deoarece politistul te baga cu masina prin locurile umbroase si, in consecinta, ai un traseu mai lejer.
  • Cand alegi scoala, nu te duce la aceea care are cele mai mici preturi. In aceste cazuri, atentia care iti este acordata este mult mai mica. E drept ca si la scolile mari exista inconveniente, cum ar fi „chiulul” instructurilor. Din cauza numarului prea mare de elevi, s-ar putea sa ai neplacuta surpriza sa astepti ore in sir, fara ca instructorul sa apara.
  • Cand dai traseul, este bine sa fii ultimul, deoarece politistul este posibil sa se plictiseasca, intre timp, si este dispus sa treaca mai repede peste examen. Asta, daca nu cumva „colegii” tai il enerveaza… inainte!
  • Mirel MIRCEA

    Tags: