Holy Wood
Scenaristul Jeff Nathanson debuteaza în regie exact așa cum m-aș fi așteptat. Povestea-i teribil de ofertanta și inspirata din evenimente reale petrecute în anii ’80 și descrise de articolul lui Steve Fishman din Details Magazine.
Ce se-ntâmpla …? Un agent FBI, hotarât dar ghinionist (cațelul tocmai i s-a sinucis în jacuzzi!), viseaza la John Gotti; pâna una-alta, trebuie sa se mulțumeasca doar cu un var de-al mafiotului, care se ocupa cu gainarii taman în Providence. Mafiotul cu pricina, un soi de oaie „flambata” a familei, are sindicatul șoferilor la mâna, așa ca agentul FBI hotaraște sa pozeze în producator de film și sa-i ceara camioane la preț redus – evident, în secunda în care mafiotul accepta, direcția San Quentin.
Biroul Federal marșeaza și agentul nostru aterizeaza la Hollywood în cautarea unui regizor suficient de naiv și frustrat ca sa-l creada … îl gasește în persoana unui ușier de cinema (!) care viseaza sa-și ecranizeze propriul scenariu (Arizona) despre cum a murit sora-sa de cancer în deșert; cum-necum ușierul e convins de „producator” sa-și filmeze debutul (mai aproape valoric de Viktor Taransky decât de John Ford !) în Rhode Island… și nebunia abia începe. Parerea mea!
Cu ajutorul neprețuit al unor Alec Baldwin și Matthew Broderick în mare forma (secondați de Tony Shalhoub, Toni Collette, Buck Henry, Joan Cusack și Pat Morita as himself), Nathanson reușește mai mult decât o simpla satira la adresa lumii filmului. Paralelele film/cacialma, Hollywood/prostituție sunt irezistibile (mostra: „Is your wife in the business?” „Now, why would I marry a whore?!?”), iar falsul din slogan apare exact când nu te mai aștepți. în fapt, satira e doar tangențiala – miezul poveștii e în alta parte și le va aminti cinefililor de mai vechiul After the Fox sau de mai noile Ed Wood și Bowfinger.
Ca și genericul de început, The Last Shot e o mica bijuterie pe care ar fi bine s-o vedeți înainte de a disparea de pe ecrane și de a deveni (suprema ironie) The Film that Never Was…
Andrei Cretulescu