Urcați în vagoane, domnilor directori!
Și nu ne referim deloc la coloșii de oțel. Ci la varianta lor în miniatura. Pasiunea pentru trenulețele electrice este privita ca un hobby inedit și destul de costisitor, dar care nu duce lipsa de adepți nici la noi. Iar cei care s-au molipsit de acest microb nu au dat deloc în mintea copiilor. Sunt oameni de afaceri din diferite domenii care au reușit sa formeze colecții personale importante, dar care prefera de cele mai multe anonimatul.
„Sunt în general persoane cu venituri peste medie care își ofera placerea de a investi în acest hobby, însa cel mai adesea hobbyul este reflectarea unei pasiuni mai vechi pentru trenuri și trenulețe. Sau este continuarea visului pornit de la un trenuleț abandonat de mult într-un colț prafuit și caruia azi i s-a redat stralucirea”, povestește directorul firmei Trainergy, parte a RTC Holding, inițatorul unei afaceri în acest domeniu.
De fapt, unul dintre colecționarii români de trenulețe este chiar directorul RTC Holding, Octavian Radu, care dorește sa amenajeze în acest an cea mai mare diorama de exterior din România.
„Spre deosebire deosebire de alte țari, colecționarii de la noi prefera anonimatul sau se mulțumesc cu recunoașterea în sânul comunitații de profil”, spune Craciun.
Motivul acestei „timiditați” este o oarecare teama fața de prejudecațile societații, care înțelege mai greu asocierea dintre un adult și trenulețe. Adevarul este ca trenulețele sunt jucarii pentru adulți, explica directorul Trainergy, la rândul lui un colecționar cu o lunga tradiție în domeniu. „Am fost inițiat de bunicul meu înca de copil. De altfel, Trainergy a pornit din pasiunea mea pentru trenulețe. Primele exponate au fost chiar propria mea colecție”.
Și daca ne gândim, puțini dintre noi pot sa treaca pe lânga o vitrina cu trenulețe și machete fara sa se opreasca macar pentru o clipa ca sa se uite. Fascinația fața de trenuri a existat dintotdeauna, din vremea când primele locomotive cu aburi și carbuni calatoreau galagioase și impunatoare printre sate și munți. De când primul tren a traversat continentul american. De când a intrat în prima gara. Coloșii de oțel ne fascineaza înca. La fel și varianta lor în miniatura. „Cultura populara româneasca are chiar un segment de cântece, balade și poezii legate de tren. și pâna la urma, într-un fel sau altul viața noastra se leaga de trenuri la un moment dat. Așadar este greu sa ignori aceste minunate bijuterii în mișcare, fie ele reale sau în miniatura”, marturisește Mihai Craciun.
Iar trenulețele au talentul de a oferi clipe de neuitat atunci când pasiunea este Împarțita între parinți și copii, de la asamblarea vagoanelor pâna la crearea unui circuit, modelând machete mai mici sau mai mari. „Este și un refugiu din fața stresului cotidian într-un univers în miniatura”, spune directorul Trainergy.
Cât te costa sa colecționezi trenulețe?
Sumele cheltuite lunar de colecționarii de trenulețe difera de la o persoana la alta, în funcție de posibilitați și atenția acordata acestei îndeletniciri. în general, ele variaza între 50 de euro și 500 de euro. Cele mai scumpe produse sunt locomotivele cu aburi care respecta adeseori originalul pâna în cele mai mici detalii. Mecanicul, fochistul, fiecare element tehnic cât de mic, fiecare inscripție și sunetÂ…totul este acolo. Atenția la detalii crește bineînțeles și prețul, așa ca cei care doresc sa se bucure de o astfel de bijuterie miniaturala trebuie sa fie gata sa plateasca de la 1.000 de euro pâna la 5.000 de euro. Iar daca este vorba de serii speciale, sumele mai urca un pic.
„Acestea sunt totuși vârfuri de gama. Așa cum nu toate autoturismele sunt Ferrari sau Rolls-Royce, așa nici trenulețele electrice nu sunt toate, sa zicem, Micrometakit”, explica Mihai Craciun.
Patria trenulețelor electrice este unanim acceptata de cunoscatori ca fiind Germania, unde vânzarile anuale ajung la circa jumatate de miliard de euro, iar liderul incontestabil este compania Märklin. Totuși, în România, preferințele clienților se îndreapta spre producatori din fosta Germanie de Est, explicația fiind mai ales de natura istorica: trenulețele din Vest nu ajungeau în fostele țari CAER înainte de Â’89. „în România sunt mult mai cunoscute marci precum Piko, Tillig (fost Berliner TT Bahnen sau pe scurt BTTB) și Auhagen (fost Vero)”, precizeaza Craciun.
În plus, toate minimodelele sunt realizate la peste zece scari de proporție standardizate, scari fața de care se realizeaza și toate elementele adiacente (cladiri, vegetație, decorațiuni).
„Din aceleași considerente istorice, daca la nivel mondial cele mai populare scari de proporție sunt H0 (1:87) și N(1:160), în Europa de Est scara TT(1:120) este o scara foarte populara grație producatorului BTTB, care a furnizat trenulețe electrice în România timp de peste 25 de ani”, mai spune Mihai Craciun.
Trainergy vinde în prezent produsele tuturor marilor producatori din domeniu, iar recent a devenit dealer pentru România al companiei Märklin. Compania a investit constant în acest domeniu, în ultimii ani, pe baza creșterii numarului de clienți. În 2005, a alocat 200.000 de euro pentru amenajarea celui mai mare magazin de trenulețe electrice și accesorii din Europa Centrala și de Est, la Mall Plaza.
Pasiunea pe care adulții o pot avea pentru acest domeniu, dar și gradul de profitabilitate la care poate ajunge o astfel de afacere sunt dovedite de numarul companiilor din toata lumea care fabrica astfel de „bijuterii”. Doar în Germania, el depașește o suta, fiecare firma fiind specializata pe un anumit segment de piața, care poate acoperi o întreaga scara de proporție sau doar un model de locomotiva sau de vagon la o anumita scara.
Un hobby… european
Pasiunea pentru colecțiile de trenulețe este foarte raspândita în Europa de Vest, mai ales în Germania, Elveția și Austria, unde sunt organizate expoziții și concursuri care atrag numeroși vizitatori. Partea de est a continentului abia acum recupereaza, dupa anii dificili de dinainte de Â’89. „Recupereaza însa într-un ritm alert pe masura ce oamenii (re)descopera acest hobby și pe masura ce tehnologia de vârf fascineaza în reproducerea realitații”, explica directorul Trainergy.
Acest concept va fi extins în rețeaua pe care Trainergy vrea sa o dezvolte în România, fiecare magazin fiind o expoziție în sine. Iar în toamna, compania, împreuna cu Asociația Railway Fan Romania, va transforma expoziția „Trenul, pasiunea mea” într-o competiție la nivel de colecții personale și modelism de elita.
însa expoziția de profil cu tradiție în România este Cupa Mocanița, organizata de Tren Clubul Român de peste 10 ani în cadrul Zilelor Orașului Sfântu-Gheorghe. Aici se întâlnesc în fiecare primavara pasionați și colecții din România și Ungaria.
Prețuri game uzuale –
locomotive – 100-200 euro –
vagoane – 20-50 euro –
șine – 1-2 euro –
accesorii: semafoare, vegetație, oameni, animale, cladiri
Top producatori:
Märklin (Germania)
– material rulant:
Roco
Fleischmann
Bachmann –
accesorii:
Viessmann
Noch
Faller
Herpa
Roxana Dumitru
(sursa: Trainergy)
Revista „Chief Executive”