Hitul verii: PINGUINII

Apropo.ro / 29.08.2005, 17:43
Hitul verii: PINGUINII
Filmele documentare dau rareori lovitura în box-office; atunci cand totuși asta se întampla, e vorba de ceva mai mult decat pur și simplu de un film. Cel mai profitabil documentar al tuturor timpurilor, "Fahrenheit 9/11", a strans peste 200 de milioane de dolari dintr-un singur

Filmele documentare dau rareori lovitura în box-office; atunci cand totuși asta se întampla, e vorba de ceva mai mult decat pur și simplu de un film. Cel mai profitabil documentar al tuturor timpurilor, „Fahrenheit 9/11”, a strans peste 200 de milioane de dolari dintr-un singur motiv – încerca nici mai mult, nici mai puțin decat sa împiedice realegerea lui George W. Bush ca președinte al SUA. Hitul acestei veri e însa o poveste simpla despre viața pinguinilor imperiali…

„March of the Penguins” („Marșul pinguinilor”) a luat prin surprindere pe toata lumea: un documentar franțuzesc despre pinguini, regizat de un expert în studiul Antarcticii care nu facuse înainte nici un film, produs de o companie care nu mai facuse niciodata un film de lung-metraj, cu un buget modest, fara asigurare, fara distribuitor și fara vreun contract prealabil cu un post tv, este în mod oficial cel mai bine vandut film independent al acestui an.

De la lansarea în SUA, pe 24 iunie, în doar patru sali de cinema, „March of the Penguins” a ajuns sa ruleze acum în peste 2.100 de sali, avand încasari totale de peste 64 de milioane de dolari.

Doar „Fahrenheit 9/11” îl depașește din punctul de vedere al încasarilor pentru un documentar (filmul lui Michael Moore a stabilit un record greu de atins – ceva mai mult de 222 de milioane de dolari), în schimb „Bowling for Columbine” al aceluiași Moore a pierdut locul secund, caci a adunat doar 58 de milioane de dolari.

În acest ritm, „March of the Penguins” va detrona probabil „Amelie” de pe prima poziție a clasamentului încasarilor pentru un film francez din Statele Unite. De asemenea, este posibil ca filmul sa stabileasca un nou record de profitabilitate, caci distribuitorii de așteapta la încasari globale de circa 100 de milioane de dolari, raportate la un buget de 3,5 milioane.

„March of the Penguins” ar fi putut sa nu fie vazut niciodata. Compania producatoare, Bonne Pioche (în franceza înseamna „mana norocoasa”), aproape ca a dat faliment din cauza filmului. Ideea a plecat de la Luc Jacquet, un expert în studiul Antarcticii, care însa nu facuse niciodata un film.

Premisa însași parea nebuneasca: cu o echipa de trei oameni, Jacquet avea sa petreaca 13 luni la Institutul Polar Francez din Antarctica, urmarind migrația pinguinilor imperiali de pe coaste pana departe, în inima continentului sudic. Filmarile au însemnat o performanța în sine – turnajele au avut loc în mare parte în timpul nopții polare, pe temperaturi care coborau pana la -50 °C și pe un vant care ajungea și la 160 km/h. Timp de zece luni, a povestit unul dintre producatori, a trebuit ca rolele de film sa fie stocate în congelatoare, pentru a le menține la o temperatura constanta.

În ianuarie 2003, fara nici o garanție ca își vor recupera vreodata banii, producatorii de la Bonne Pioche au dat unda verde proiectului; a fost cat pe ce sa dea faliment, pentru ca au reușit sa gaseasca distribuitori abia un an mai tarziu, dupa ce filmarile se încheiasera. Pentru piețele americana și britanica, Warner Independent Pictures și National Geographic au cumparat drepturile de distribuție pentru un milion de dolari (vor avea deci un profit enorm) și au înregistrat o noua coloana sonora, cu un comentariu din off aparținandu-i lui Morgan Freeman.

Cum au ajuns pinguinii boom-ul verii afli numai din

Tags: