Geneza geneveza

13 03. 2002, 10:57
Cea de-a 72 editie a Salonului International de la Geneva se desfasoara sub imperiul unei traditii impresionante. Peste 900 de marci provenind din 30 de tari sunt prezentate de 250 de expozanti pe o suprafata totala de 93,000 mp Potrivit organizatorilor, miile de ziaristi acreditati

Cea de-a 72 editie a Salonului International de la Geneva se desfasoara sub imperiul unei traditii impresionante. Peste 900 de marci provenind din 30 de tari sunt prezentate de 250 de expozanti pe o suprafata totala de 93,000 mp

Potrivit organizatorilor, miile de ziaristi acreditati oficial, provenind din peste 60 de tari de pe tot mapamondul au asistat la prezentarea a peste 50 de noi modele in premiera mondiala si europeana, incercand sa mentina interesul publicului pentru o editie anuala a Salonului. Geneva este singura exceptie europeana de la regula internationala instituita de OICA, saloanele auto din calendarul oficial desfasurandu-se o data la doi ani.

Expozitia a debutat in forta inca dinaintea primei zile de presa, cand DaimlerChrysler a tinut sa prezinte noul Mercedes CLK, un coupe de inalta tehnologie, asa cum ne-a obisnuit in ultimul timp constructorul din Stuttgart. Cei care au luat parte la evenimentul organizat intr-una din aripile Muzeului Automobilului din Geneva a au putut vedea in premiera mondiala un film de prezentare al noului Maybach, o superlimuzina care isi propune sa concureze Rolls Royce, Bentley si oricare alt superlativ al lumii auto.

Nici Mazda nu s-a lasat mai prejos, organizand in aceeasi zi Zoom-Zoom Street Pary, o petrecere absolut neconventionala in care ziarstii prezenti au putut dansa samba alaturi de dansatoare profesioniste din Brazilia si s-au putut lua la intrecere pe microbiciclete, de genul celor folosite la circ de catre clovni. Culmea este ca nimeni din sala nu a reusit sa-l invinga la acest sport pe Mark Fields, presedintele lui Mazda Motors.

Tot aici, a fost prezentat si celor prezenti, noul concept mazda Zoom Zoom, un studiu de design ce prefigureaza viitorul Demio. Inceputul primei zile de presa a fost dominat insa de Ford, mai exact chiar de Bill Ford, stranepotul marelui Henry Ford, aflat acum pentru prima data in Europa in postura de Presedinte al unui concern aproape de familie, unde impreuna cu rudele sale controleaza inca 40% din actiuni. Ford Fusion este un model de nisa dezvoltat pe platforma Fiestei si destinat circulatiei urbane.

Volvo a avut premiera mondiala a lui Adventure Concept Car 2, demonstrand ca modelul Cross Country are un viitor chiar si dupa aparitia off-road-ului Volvo XC 90. Putin mai tarziu, GM a replicat taios, reafirmindu-si poztia de lider mondial de peste 70 de ani si etalindu-si elita manageriala, de la legendarul Bob Lutz, astazi eminenta benefica a grupului si pina la Carl Peter Forster, noul Presedinte al lui Opel, adus sa refaca prestigiul de odinioara dar si finantele constructorului german.

Chiar daca surprinzator pentru unii, dar surprizele cele mai placute au fost aduse de Peugeot si Skoda. Leul din Sochaux a prezentat un concept de roadster cu doua motorizari, botezindu-i ca la pocker: RC de cupa, adica benzina si RC de romb, diesel in acceptiune Peugeot. Skoda a impresionat cu un coupe concept, un exercitiu de design productie proprie, botezat Tudor, dupa un model scos de la naftalina de atit de harnicul constructor ceh.

Geneva a marcat si alte premiere, unele chiar hilare. Porsche a lansat in premiera mondiala imagini statice ale viitorului Cayenne, lasind masca miile de ziaristi din uriasa sala B de la Palexpo, care au calatorit mii de km pentru a viziona niste poze!! Ceva mai generos, Mercedes a plasat noua superlimuzina Maybach, dupa geamuri albastre translucide, ce fac aproape imposibila o vizionare serioasa a noului model. Ambele modele vor avea o premiera mondiala serioasa ceva mai la toamna.

Fiat, Lancia, Peugeot si Citroen si-au dat mana pentru a continua proiectul monovolumului comun si Geneva este locul perfect pentru 4 premiere mondiale simultane. Noul Fiat Ulyse, Lancia Phaedra, Peugeot 807 si Citroen C8 detin cele mai noi cuceriri tehnologice si ergonomice impuse unui asemenea tip de automobil.

Renault, cel care a reinventat monovolumul in Europa, a venit doar cu un concept al viitorului Espace, aminind pentru Salonul de la Paris premiera mondiala a liderului continental. Tot la capitolul premiere mondiale cu masini de serie se inscrie noul VW Phaeton, masina care vrea sa concureze Mercedes S Klasse si BMW seria 7, doua limuzine de lux de cel mai inlat nivel.

Din cauza lui Phaeton, Audi a amanat lansarea noului A 8, ce va deveni concurent direct cu fratele sau din Wolfsburg. Peugeot se gandeste si la pietele emergente ale Europei si a lansat varianta break a lui 206, o oferta foarte atractiva pentru oameni cu posibilitati financiare mai reduse dar cu familii si mai ales bagaje numeroase.

Tot la acest capitol, ne-a bucurat introducerea lui Suzuki Liana sedan si Tata Indica sedan, doua modele asiatice la preturi comparabile cu Dacia SupeRNova sau Daewoo Matiz. In aceiasi gama se numara si noul Reanault Clio Symbol, din pacate absent de la acest mare eveniment. Hyundai este intr-o ofensiva fara precedent, cu rezultate spectaculoase in America, Europa si chiar Romania. Noul Getz este un minimonovolum ce va intra in concurenta cu Opel M, deocamdata aflat doar in stadiul de concept.

Vorbind de concepte, sa spunem ca Geneva a impresionat intotdeauna prin masini mirobolante care, din pacate, nu devin niciodata masini de serie. Giugiaro a imaginat o Alfa Romeo Brera, Nissan a relizat Yanya, care in japoneza semnifica bucuria maxima. Mitsubishi exploreaza noi forme de masini de teren in timp ce Honda se preocupa de motorizarile hibride. BMW a prezentat conceptul CS1 pentru a ne sugera cum va arata viitorul roadster Z3, o masina sport folosita candva chiar si de James Bond.

Iubitorii sporturilor cu motor nu au mai beneficiat de prezenta unor mari piloti ca in trecut. VW a anuntat ca nu intra in formula 1 chiar daca Alain Prost a vrut sa-i vanda echipa inainte de faliment. Nici Porsche nu revine deocamdata la cursa de 24 de ore. In schimb, politicienii au fost prezenti cu totii joi, pe 7 martie la festivitatea de deschidere sub patronajul Presedintelui Elvetiei.

Tot incepand de joi, publicul larg poate vizita Salonului la un pret de numai 10 Euro biletul, cam de 5 ori pretul de la SAB. Tot de 5 ori mai mult sunt si premiile de la tombola: un Audi A 4 cabriolet, un Fiat Stilo Abarth si un Mini Cooper S.

Sursa: www.autoshow.ro