Gates vorbeste despre viitor

Apropo.ro / 07.01.2005, 13:57
Gates vorbeste despre viitor
În fața unei sali din Las Vegas înțesate cu 1.000 de fani ai tehnologiei digitale, Bill Gates și-a confirmat intenția de a investi timp, bani și energie în proiectul pe care îl susține de cațiva ani buni și despre care spune ca reprezinta viitorul:

În fața unei sali din Las Vegas înțesate cu 1.000 de fani ai tehnologiei digitale, Bill Gates și-a confirmat intenția de a investi timp, bani și energie în proiectul pe care îl susține de cațiva ani buni și despre care spune ca reprezinta viitorul: „stilul de viața digital”.

În seara deschiderii targului anual Consumer Electronics Show, președintele Microsoft, așezat comod într-un fotoliu, a vorbit cu entuziasm despre tendințele IT ale prezentului. „A fost un an grozav în ceea ce privește evoluția catre stilul de viața digital. De fapt, cred ca lucrurile se mișca mai repede decat ne așteptam”, a spus Gates, citat de presa internaționala.

Dupa ce în urma cu trei ani a prezentat o strategie pe termen lung, menita sa faca din platforma software Windows „inima” divertismentului digital consumat la domiciliu, șeful Microsoft i-a încurajat permanent pe producatorii de electronice și companiile din mass-media sa distribuie muzica, fotografii și filme optimizate pentru Windows, scrie USA Today.

Chiar toamna trecuta, Microsoft a scos pe piața ceea ce a fost numit de catre analiști „piatra de temelie” a noii strategii de business: PC-ul Windows Media Center, cu tuner TV integrat, care se conecteaza la programele de televiziune și le permit utilizatorilor sa vada filme, sa asculte muzica și sa „rasfoiasca” fotografii digitale cu telecomanda.

Vanzarile de PC-uri Media Center au crescut substanțial catre sfarșitul lui 2004, în perioada sarbatorilor, ducand totalul vanzarilor la 1,5 milioane de unitați, a spus Gates. „Suntem foarte încantați de progresul facut”.

El a vorbit și despre tehnologiile care sunt „pe val”, și care au dus la apariția necesitații de a face disponibila oricand și oriunde comunicarea între diversele echipamente electronice.

„Daca ne uitam la ce s-a întamplat cu jocurile, e-mailul, mesageria instant, blog-urile (n.r. jurnale personale publicate online), divertismentul – daca putem face ca toate acestea sa fie accesate oricand și oriunde, putem crea ceva cu adevarat fenomenal”, a spus Gates, citat de BBC. El a vorbit despre un așa-numit „ecosistem de tehnologii”, care sa includa televizorul de înalta rezoluție, programe TV transmise prin Internet de mare viteza și video recorderul digital, ce ar da utilizatorului acces nelimitat la programe de televiziune de înalta calitate.

Totuși, Microsoft trebuie sa susțina progresul prin deciziile viitoare pentru ca rivalii Sony și Apple sa fie depașiți, iar aceștia nu vor sta cu mainile-n san, comenteaza analiștii.

Deocamdata, Sony PlayStation 2 este regina consolelor de jocuri, iar playerul iPod și magazinul virtual iTunes ale Apple privesc de sus clasamentul mondial al veniturilor aduse de muzica digitala. Rivalitatea dintre Bill Gates și Steve Jobs, șeful Apple, începuta în urma cu 25 de ani cand Jobs a produs primul computer personal, se continua și în business-ul muzicii digitale. Deși Apple este lider absolut atat pe segmentul melodiilor descarcate de pe Internet cat și pe cel al playerelor muzicale, Bill Gates are o idee diferita despre aceasta afacere.

Intervievat de USA Today, Gates a susținut oportunitatea vanzarii de muzica pe baza de abonament, în dauna soluției „la bucata”, preferata de Apple. „Sunt foarte optimist în privința modelului prin abonament, pentru ca îți da foarte multa libertate”. Abonamentul permite unui utilizator accesul la întreaga colecție de melodii a providerului, atata timp cat taxa lunara este platita. „Uitați-va la capacitațile de stocare ale playerelor de astazi, în care încap cate 9.000 de melodii”, a adaugat șeful Microsoft. „Cați oameni ar fi dispuși sa plateasca 9.000 de dolari? (n.r. o melodie digitala costa aproximativ 1 dolar). Poate eu și înca cațiva”. Concluzia lui Gates este simpla: „Fie oamenii vor avea playere care nu sunt prea pline, fie vor avea muzica pentru care n-au platit (n.r. piratata), fie vor apela la abonament. Chiar cred ca oamenii prefera sa fie cinstiți”. În schimb, cand vine vorba despre conținut video, Gates spune ca modelul care va avea succes este cel cu plata la bucata.

Președintele Microsoft a vorbit și despre succesul jocului video Halo 2, lansat în noiembrie, și care a ajutat vanzarile de console Microsoft Xbox sa creasca suficient de mult pentru a depași rivala PlayStation 2, pentru prima data în 2004, în noiembrie și decembrie, scrie BBC.

Jocul a fost vandut în 6,23 milioane de copii. „Oamenii sunt online și se joaca împreuna, iar asta e un indiciu important despre viitor”, a spus el.

Întrebat daca Microsoft are în plan și fabricarea unei console portabile, segment pe care lideri sunt Nintendo și Sony, Gates a negat. „Nu pregatim un dispozitiv dedicat segmentului de console portabile. Muncim din greu la consola Xbox și la Xbox Live (n.r. serviciu care asigura accesul la jocuri online) și ne concentram pe viitorul acestora”.

Declarațiile lui Bill Gates au fost facute în deschiderea targului Consumer Electronics Show, cel mai mare din lume, care va gazdui anul acesta lansarea a peste 50.000 de produse noi precum și discursurile unor personalitați din domeniu. Aproximativ 120.000 de vizitatori sunt așteptați la eveniment, care se desfașoara între 6 și 9 ianuarie.

Samsung: primul celular care transpune vorbele în text

Producatorul sud-coreean de echipament electronic Samsung a prezentat la CES 2005 primul telefon mobil care poate transforma vorbele proprietarului în mesaje text, pentru a ușura trimiterea de SMS-uri. Aparatul utilizeaza o tehnologie botezata VoiceMode, care prin funcția QuickPhrase poate trimite și o serie de mesaje text prestabilite, doar printr-o simpla comanda verbala. „Acest aparat va revoluționa modul în care utilizatorul comunica cu aparatul sau”, a declarat un oficial al companiei. Specialiștii din domeniu sunt însa reținuți și amintesc de tehnologia apelarii prin comanda vocala, care nu a avut succesul scontat de producatorii de terminale.

Samsung a lansat la Consumer Electronics Show 2005 nu mai puțin de 20 de noi terminale mobile, în încercarea de a-și conserva poziția a doua la nivel mondial pe piața celularelor. Pe trimestrul al treilea al 2004, compania a urcat în poziția a doua dupa Nokia, depașind principalul sau rival, compania americana Motorola.

Camerele digitale învața WiFi și intra pe Internet

Producatorul american Kodak, care a reușit sa-și redreseze activitațile dupa ce s-a orientat de la camerele cu film spre tehnologia digitala, a prezentat la CES o camera foto care se poate conecta la Internet prin tehnologia fara fir (WiFi) pentru a realiza propria galerie de poze.

Botezata EasyShare-One, camera va fi lansata pe piața americana în varam la un preț de aproximativ 599 de dolari (454 euro) și înca 99 de dolari (75 euro) pentru tehnologia WiFi. În plus, aparatul digital va avea un ecran color cu diagonala de 3 inci (aproape 8 cm), cel mai mare de pana acum pentru astfel de camere. Senzorul este de 4 megapixeli, iar memoria inclusa de 256 MB (aproape 1500 de poze). Deși se poate conecta la Net, camera nu va putea fi folosita pentru a vizita alte site-uri în afara de portalul realizat de Kodak, EasyShare Gallery.

Casa digitala: rețeaua fara fir care ocolește obstacolele

O companie start-up, Video54, a prezentat la Las Vegas o tehnologie botezata BeamFlex, care ajuta la realizarea rețelelor de apartament, fara fir, acolo unde mobila sau pereții bruiau semnalul echipamentelor standard. Semnalul antenelor realziate de Video54 „ocolește” obstacolele, asigurand astfel o mai buna conexiune între echipamentele IT și electronice din apartament. Abia lansata, tehnologia BeamFlex are dejan un client extrem de important, producatorul american de echipamente convergente pentru living room, NetGear.

Tehnologia produsa de Video54 permite de asemenea unui utilizator sa mareasca raza de acțiune a emițatorului de semnal, pentru a putea beneficia de exemplu de accees la Internet în gradina, sau de semnal TV pe laptopul aflat pe marginea piscinei. Semnalul este controlat cu ajutorul unor aplicații software, care „învața” apoi sa direcționeze acest semnal spre zonele în care proprietarul petrece mai mult timp, pentru a asigura o conexiune mai buna.

Acord HP – Panasonic pentru fabricarea de DVD-uri

Hewlett-Packard (HP) și Panasonic au semnat un acord prin care vor introduce în produsele lor tehnologie compatibila pentru formatele DVD rivale pe care le suporta fiecare companie. Decizia a fost anunțata la CES și are ca scop ușurarea accesului clienților celor doua companii la aceste formate rivale pana acum. Astfel, HP va introduce în echipamentele sale formatul DVD-RAM utilizat de Panasonic, iar compania japoneza, deținuta de Matsushita, va introduce în produsele sale formatul DVD+R utilizat de HP. Noile tehnologii vor fi introduse atat pentru DVD-playere, dar în special pentru produsele de înregistrare.

Reprezentanții celor doua companii au recunoscut ca diferitele formate de DVD au creat neplaceri în special consumatorilor neavizați, iar aceste probleme au de fapt la baa faptul ca marii producatori nu s-au putut pune de acord asupra unei singure tehnologii. În acest moment exista pe piața cinci standarde diferite, DVD-R, DVD-RW, DVD-RAM, dar și veriunile DVD+R și DVD+RW.

Mihai Mușatoiu, Ziarul Financiar .