Va puteti imagina cum v-ati descurca intr-un oras modern, fara gadgeturi? Cum ar fi sa nu existe smartphone-uri, gps-uri, wi-fi, carduri de memorie, monitoare LCD si multe altele?
Pentru cei din zonele rurale nici nu se pune problema, insa pentru o persoana activa social, dependenta de internet, ar putea fi o problema.
Tehnologia a avansat exponentional in ultimii 10 ani, vazand cu ochii cum monitoarele devin din ce in ce mai subtiri, telefoanele devin mai inteligente, iar aparatele foto digitale le inlocuiesc pe cele clasice, cu celebrul film.
In ziua de astazi umblam cu fel de fel de incarcatoare in geanta, ne rupem umerii cu laptop-ul dupa noi, ascultam muzica in casti wireless, verificam statusul prietenilor de pe Facebook, in timp ce bem o cafea, direct de pe telefon si ne jucam diverse jocuri video fara sa mai avem nevoie de vreun joystick sau vreo consola.
Hai sa vedem cam care sunt gadget-urile care s-au dezvoltat in ultimul deceniu si sa incercam sa ne imaginam ce vom avea in geanta… peste 10 ani:
Dispozitivele GPS (Global Positioning System)
A trage pe dreapta, pentru a te uita pe harta printata, ca sa stii unde esti, a ajuns ceva de domeniul trecutului, numai cativa oameni ramanand fideli acestei metode de orientare, restul bazandu-se (prea mult am putea spune) pe dispozitivele GPS, capabile sa ne calculeze rutele, sa ne sfatuiasca atunci cand depasim viteza legala si sa ne avertizeze atunci cand sunt blocaje inaintea noastra. GPS-ul a ajuns o parte a vietii noastre, fiind existent in fel de fel de dispozitive precum cele de navigatie auto, telefoane inteligente, PDA-uri si chiar in aparatele foto digitale.
Fiind un proiect dezvoltat inca din 1973, ajungand perfect functional in 1994, GPS-urile au ajuns in mainile oamenilor prin anii 2000-2001, dupa ce Congresul SUA a autorizat modernizarea tehnologiei la stadiul GPS III, pe care il gasim si acum in diverse gadget-uri.
Monitoarele LCD
Desi mai sunt persoane care inca lucreaza pe monitoare CRT (care probabil ca si acum au acel ecran de protectie impotriva radiatiilor atarnat de el), reducerea cu aproximativ 90% a spatiului ocupat de monitor, de la CRT la LCD, a fost unul dintre cei mai decisivi factori de decizie pentru cei care au ales sa renunte la batranul tub catodic.
Din punctul meu de vedere, momentul in care am decis sa renunt la vechiul monitor a fost momentul in care unghiul de vizualizare al LCD-urilor a crescut considerabil, timpul de raspuns a scazut la cateva milisecunde si pretul a ajuns la un nivel acceptabil, iar diagonala a trecut de pragul de 17 inchi.
Astazi, ecranele au culori mai vii decat cele in realitate, iar rezolutiile la care s-a ajuns pot reda un detaliu al imaginilor inimaginabil de clar. Astazi putem spune ca tehnologia LCD este deja veche, consumatorii preferand noul tipar cu ecran de iluminare pe LED-uri iar altii preferand sa isi achizitioneze plasme.
Cardurile de memorie si stick-urile USB
Este uimitor la ce capacitate de stocare au ajuns micutele carduri de memorie, uitandu-ne cu numai 10 ani in urma. La acea vreme, nici macar nu ne imaginam ca vom putea ajunge sa avem la breloc un card SD de 16 GB (desi pe piata exista carduri SDXC de pana la 2TB), pe care sa putem inghesui peste 20 de filme DivX sau peste 5.000 de melodii in format mp3.
Chit ca sunt stick-uri USB, carduri SD, MMC, microSD sau CF, aceste patratele din plastic ne-au facut viata mult mai usoara, renuntand la a mai scrie un CD de fiecare data cand este nevoie sa caram dupa noi fel de fel de informatii digitale.
Consolele de jocuri Xbox, Playstation sau Nintendo
Va mai amintiti de consola de jocuri „Terminator”? Aceea in care inghesuiam cartele cu 999 jocuri pe ele (desi erau cam 20 de jocuri care se repetau) sau de celebrul tetris portabil? Foarte multi copii au avut aceste jucarii si au abuzat de ele intr-un mod barbar, rupandu-le joystick-urile sau butoanele in incercarea de a inscrie un scor cat mai mare. Era evident ca aceasta categorie nu se va opri aici, asa ca marii producatori de jocuri au decis sa isi lanseze propriile console, atragandu-i pe gameri cu avansul lor grafic fata de cele actuale.
Vorbim aici despre consolele Microsoft Xbox, Sony Playstation si Nintendo Wii (cea din urma rupand gura targului cu sistemul sau de inregistrare a miscarilor jucatorilor). Desi primele variante ale acestor console nu au cunoscut o dezvoltare foarte mare pe piata romaneasca (romanii preferand sa se joace in continuare pe calculator), in SUA si in Asia gamerii le-au primit cu bratele deschise, dezvoltandu-se mari certuri intre fanii xbox si cei de playstation.
Astazi, consolele au trecut la urmatoarea generatie, inregistrand miscarile jucatorilor, oferindu-le posibilitatea de a juca online sau chiar de a se uita la filme pe ele. Ramane de vazut in ce mod vor evolua si care va fi urmatorul pas catre sistemele de „entertainment indoor” pe care speram sa le testam in urmatorii 10 ani.
Aparatele foto profesionale – DSLR-urile
DSLR-urile (Digital Single Lens Reflex) au ajuns in mainile a milioane de fotografi din intreaga lume, surclasand numarul de aparate foto pe film folosite acum cateva decenii. In ziua de astazi aproape oricine isi poate cumpara un DSLR, fie el si la mana a doua sau in rate.
Desi par incomode – si din propria experienta pot spune ca sunt – aparatele foto profesionale ofera o calitate a imaginilor mult peste nivelul aparatelor mai mici, dar inca nu au ajuns la calitatea celor de pe film (cunoscatorii stiu despre ce vorbesc).
De remarcat este boom-ul calitativ cunoscut in ultimii ani, trecand de la pragul de 4-6 Megapixeli la 20 sau chiar 200 de megapixeli. Ceea ce multi descopera de abia dupa ce isi cumpara un astfel de aparat este ca necesita investitii constante, dar si consistente de bani, deoarece calitatea vine si ea cu un anumit pret.
La ora actuala, pe piata exista un numar limitat de producatori de DSLR-uri, printre care ii amintim pe cei mai populari precum Canon, Nikon si Pentax, dar mentionam si alti noi dezvoltatori in industria foto digitala si anume Sony sau Olympus.
La fel ca si la masini, atunci cand unii vorbesc de BMW-uri si Audi-uri, exista si o clasa de lux pe care putini si-o pot permite, unde intalnim masini precum Bentley, Rolls Royce sau Maybach. La fel se intampla si pe piata aparatelor foto, unde exista aparate la un pret mult peste cele cunoscute si ii amintim aici pe Hasselblad sau Mamiya.
Touch Screen-ul
De la lansarea consolei Nintendo DS, in 2004, oamenii au avut ocazia de a interactiona cu ecranele LCD, fiind nevoie de o simpla apasare cu degetul pentru ca dispozitivul sa indeplineasca o functie pentru care in mod normal trebuia apasat un buton.
Desi, la inceput, era destul de dificil de a lucra pe un ecran tactil, aparatul recunoscund o singura apasare, iar fidelitatea lasa putin de dorit, odata cu inventarea tehnologiei multi-touch, totul s-a dezvoltat incredibil de repede.
Ca sunt ecrane rezistive sau capacitive, touch screen-urile le intalnim in fel de fel de dispozitive electronice cum ar fi telefoanele, tabletele, bancomate si multe altele, ajungand sa ni se para rudimentar a mai tasta un SMS folosind vechea metoda (la care era nevoie de ceva talent in a scrie rapid).
Desi au trecut cativa ani de la aparitia acestei tehnologii, cererea consumatorilor pentru urmatorul pas este si mai mare, iar acesti pasi catre urmatorul nivel au si fost facuti deja. In viitorul apropiat nu vom mai avea nevoie nici macar sa apasam pe un ecran pentru ca acesta sa indeplineasca o functie, fiind nevoiti doar sa gesticulam din maini, iar el sa execute. Poate ca nici aceasta tehnologie nu o sa satisfaca nevoile si pana cand Apropo.ro va implini 20 de ani de existenta, probabil ca doar ne vom gandi la un lucru, iar un calculator va efectua actiunile dorite, fara ca noi sa miscam un deget.
iPod-ul
iPod-ul a fost un pas revolutionar in industria de playere media, fiind o adevarata imbunatatire fata de clasicul walkman sau cd-playerele care erau destul de voluminoase si erau destul de limitate la capacitatea de melodii pe care le puteai „cara” cu tine.
Acest mic gadget a fost una din cele mai puternice miscari ale companiei Apple, vanzandu-se in sute de milioane de exemplare, intr-un timp relativ scurt de la lansare.
La ora actuala, ipod-ul este in continuare un gadget la mare cautare, producatorii reducandu-i dimensiunile si crescandu-i capacitatea de stocare.
iPhone-ul
La un moment dat, pe piata de telefoane mobile se afla un singur producator si cel mai cunoscut… intitulat Nokia. Odata ce Apple a lansat pe piata celebrul iPhone, pe 29 iunie 2007 (dupa ce il prezentase intr-o conferinta IT, pe 9 ianuarie 2007), utilizatorii parca au innebunit si piata a explodat de fel de fel de modele de telefoane inteligente, cu ecrane tactile, cu module GPS, cu slot-uri de carduri de memorie si cu fel de fel de accesorii si aplicatii care mai de care menite sa ne faciliteze accesul mai rapid la informatii.
Acum ne uitam in urma cu 10 ani si parca suntem uimiti cat de rudimentare erau telefoanele mobile de atunci, razand chiar atunci cand vedem un Mitsubishi Trium, un Nokia 5110, un Alcatel „one touch easy” sau un Sony Erricson A1018.
iPad-ul
Mergand pe valul iPod-ului si al iPhone-ului, regretatul Steve Jobs a reusit sa intuiasca cererea publicului, oferindu-i urmatorul mare gadget: tableta iPad.
In linii mari, iPad-ul nu difera mult de iPhone decat prin dimensiunile sale care se incadreaza la fix intre cele ale smartphone-urilor si cele ale notebook-urilor, acoperind o nisa dorita de mult de cei care nu doresc sa se care zilnic cu un laptop pe umar, dar nici sa citeasca stiri pe un ecran de cativa centimetri latime.
Un alt rol al tabletelor este de a inlocui citirea clasica a cartilor prin reproducerea culorilor, a fonturilor si a luminozitatii cu care ne-am obisnuit, atunci cand citim o carte. Putem spune ca a avut un succes imens, ridicand compania pe un munte de bani, chiar daca exista alti producatori cu produse similare ale caror functii le depasesc pe cele Apple.
Wi-Fi
Ajungand sa fim inconjurati de gadget-uri, ne-am confruntat cu o mare dilema: ce facem cu atatea fire? Era de ajuns faptul ca avem cablu de alimentare pentru monitor, cablu de alimentare pentru calculator, cablu pentru tastatura, cablu pentru mouse, cablu pentru a incarca ipod-ul, cablu de transfer de date pentru aparatul foto, cablu pentru legatura la internet si cablu de alimentare pentru switch.
Iata ca niste minti iscusite au reusit sa gaseasca o cale prin a transmite semnalul de internet prin unde radio, permitandu-ne sa il accesam din orice locatie, fara a fi limitati la a ne lega la un dispozitiv.
Desi, la inceput, capacitatea ratei de transfer pe Wi-Fi era mult sub cea oferita de cablul FTP sau UTP, ca toate inventiile de pe lumea asta ea a fost dezvoltata usor-usor, astazi putand sa descarcam fisiere mari de pe internet la timpi similari interentului „pe fir”, avand si o libertate de miscare mult mai mare.
In incheiere, va multumim ca ne-ati citit in toti acesti 10 ani de existenta si vom continua sa va tinem la curent cu tot ce este mai hot pe Internet!