Cererea tot mai mare pentru serviciile conexe a transformat studioul foto intr-o mica casa de productie. Iar daca nu mostenesti afacerea si nu ai deja un nume, e dificil sa patrunzi pe o piata in care arta si tehnologia nu sunt niciodata suficiente.
Marius Ionescu si Razvan Savu si-au inceput afacerea acum patru ani, cu un singur aparat foto in valoare de 200 de euro. „A fost o idee de afacere ca oricare alta, aparatele digitale sunt facute astfel incat sa le foloseasca oricine. Important intr-o afacere ca asta e sa gasesti pe cineva care sa stie sa vanda. Am gasit un asociat care chiar stie sa vanda si asta a fost”, poveste Savu, asociat la Drake Studio.
Daca Savu este fotograful cu experienta, Ionescu este cel cu experienta manageriala care se ocupa de administrarea afacerii. „Studioul foto reprezinta mai putin profit si mai multa investitie personala. Fiecare dintre noi are si un alt job de unde luam banii si sustinem activitatea de aici”, explica Ionescu.
In prezent, studioul lor are o suprafata de 36 de metri patrati si dotari in valoare de 4.000 de euro constand in mai multe aparate, obiective, fundale si recuzita minimala. Achizitiile au fost facute pe parcurs, pornind de la o investitie initiala de 2.000 de euro care inca nu a fost amortizata.
„In 2005 am inregistrat o cifra de afaceri de 40.000 de lei (11.333 de euro), insa pana acum am functionat in pierdere. Abia anul acesta activitatea a devenit profitabila, pentru ca cheltuielile curente ale studioului exced veniturile si speram ca de anul acesta, din septembrie, sa inceapa sa se amortizeze si investitia initiala”, spune Ionescu, administratorul studioului.
Serviciile oferite sunt aceleasi ca si la inceputul afacerii. „Am inceput cu fotografia in scoli care s-a dovedit a fi foarte profitabila si care reprezinta si in prezent 60% din veniturile studioului”, povesteste Savu. O fotografie de promotie costa 10 lei (2,8 euro), iar o legitimatie 5 lei (1,4 euro). Cei doi realizeaza si fotografii de nunta, incluzand cununia civila, cea religioasa si fotografii la restaurant la un pret de 460 de lei (130 de euro), precum si book-uri pentru copii si fotomodele, plus servicii conexe de consiliere, coordonare si make-up.
Ionescu crede ca cea mai profitabila abordare a unui client este o oferta personalizata in functie de bugetul si cerintele acestuia si nu pachetele prestabilite. „Noi nu taxam dupa numarul de fotografii, iar clientul are libertatea de a veni cu recuzita proprie, de a schimba tinute sau de a alege locatia. Serviciile pe care le oferim in realizarea book-urilor se adreseaza unei clientele cu venituri medii. Inca nu a venit Monica Birladeanu sa-si faca un book la noi, de aceea si preturile sunt in functie de situatia pietei.”
Realizarea unui book pentru copii variaza intre 60 si 80 de euro si are un numar minim de 200 de fotografii. Un book pentru modele insa costa intre 100 si 150 de euro si include servicii de hair-style si make-up in masura in care sunt solicitate. „Dar am facut book-uri si la 60 de lei, 80 de lei sau o mie, adaptam oferta si dupa bugetul clientului”, adauga managerul Drake Studio.
Cele mai cautate servicii sunt fotografia de nunta si cea de scoala (fotografia de promotie si legitimatie), acestea reprezentand aproximativ 70% din veniturile studioului.
Desi concurenta e tot mai mare, iar oferta pe piata a crescut, Ionescu vede in studio o afacere profitabila pe termen lung. „Fiecare om care are un aparat foto isi descopera talentul de fotograf, iar aparatele sunt din ce in ce mai bune. As putea sa ma apuc oricand de altceva, numai ca acum am o experienta in fata pe care mi-am facut-o destul de greu. Sper insa ca pe termen lung sa cream devize: sa avem un om care sa se ocupe de fotografia de nunta, altul de cea scolara si tot asa.”
Locatia si migratia oamenilor deja formati sunt dificultati cu care se confrunta majoritatea studiourilor. „Angajezi un om si dupa ce capata putina experienta se apuca singur sa-si faca o afacere din asta. Totodata pleaca si cu o parte din clientela, fie ca fotografiaza nunti sau isi face acasa un studio”, explica Ionescu.
Drake Studio este situat in centrul istoric al Bucurestiului, la etajul trei al unei cladiri din Curtea sticlarilor, ceea ce a determinat o abordare directa a clientilor si abia recent si printr-un site. „In prezent, a crescut cererea pentru fotografia de produs spre care vrem si noi sa ne extindem. Aceasta e mai greu de realizat si are un pret mai mare, de la 10 la 100 de euro pentru o fotografie. Nu se poate spune ca fotografia publicitara e un trend, dar cu siguranta e orientarea actuala a studiourilor foto”, sunt de parere asociatii de la Drake Studio.
Un alt fotograf profesionist, Nicolae Cosniceru investeste in fotografia de publicitate inca din anul 1993. A inceput ca freelancer cu o investitie in aparatura care, in prezent, ar putea fi evaluata la aproximativ 10.000 de euro, constand intr-un aparat profesional, obiective si accesorii, iar din anul 2003 s-a mutat in cel de al treilea studio, ce are o suprafata de 240 de metri patrati.
„Pana nu demult fotograful era doar fotograf, cu timpul insa, a trebuit sa raspunda si altor tipuri de servicii si atat eu, cat si alte studiouri ne-am transformat in mici case de productie: primim o tema, un vizual si trebuie sa facem tot, de la productie pana la asigurarea unor servicii conexe, cum sunt make-up-ul sau styling, pentru care subcontractam oameni din diverse domenii”, explica Cosniceru.
In portofoliul fotografului se regasesc agentii de publicitate ca Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, Ogilvy & Matcher, Tempo Advertising precum si clienti directi ca Petrom sau Primola. „Art Studio a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 100.000 de euro, cu 30% mai mult decat in 2004, insa prima parte a lui 2006 a fost destul de tulbure. Cred ca perspectiva intrarii in UE a bulversat destule domenii si lumea sta in expectativa si, desi bugetele in publicitate au crescut tot timpul, marea parte a acestora se duc pe partea de media, din acest motiv 2006 nu sta deloc bine pana in acest moment”, spune fotograful.
Cresterea cifrei de afaceri nu a constat si intr-o crestere a profitului, acesta ramanand la aceeasi valoare de 20.000 de euro ca si in 2004.
Fara costuri conexe, o sedinta foto in studioul foto al lui Cosniceru costa intre 1.000-2.000 de euro. Fotograful considera ca preturile mari constituie una dintre principalele dificultati ale business-ului. „E o mare dificultate pe care o intampinam tot timpul – lupta cu clientii, sa-i facem sa inteleaga de ce preturile sunt atat de mari. In spatele unei fotografii publicitare este o tehnica foarte scumpa care trebuie tot timpul innoita, precum si costuri fixe care deriva din a face o afacere pur si simplu, iar toate acestea se regasesc in pretul unei fotografii”.
De asemenea, marja mica de profit pe produs este determinata de oferta in crestere pe aceasta nisa. Cosniceru crede ca exista o concurenta acerba din acest punct de vedere. „Sunt foarte multi oameni care intra in domeniu si care incearca sa atraga prin pret pana isi fac un nume. Acest lucru, pe termen lung, se repercuteaza negativ asupra lor pentru ca ei realizeaza ca preturile pe care le practicau erau un dumping si nu reusesc sa-si dezvolte afacerea si sa achizitioneze in permanenta aparate noi.”
Totusi, Cosniceru nu considera studioul foto o idee de afacere. „Un studio foto, profesionist sau neprofesionist, nu mi se pare, in Romania, o idee de afacere. Nici unul dintre fotografii care sunt acum pe piata nu cred ca
s-a facut fotograf pentru ca este o afacere si se va imbogati peste noapte. Toti care fac lucrul asta il fac, in primul rand, pentru ca au fotografia ca pasiune si ca dorinta de activitate. E o modalitate de exprimare artistica elevata sau mai putin elevata pe care oamenii incearca sa o transforme intr-o activitate productiva.”
Iulia Vucmanovici, fotograf din Constanta, de profesie jurist, crede ca fotografia de produs este cel mai dificil gen de fotografie, iar piata din provincie difera foarte mult, ca si cerere, de cea din Bucuresti.
Ea a deschis Art Nouveau Studio in 2005, intr-o zona centrala din Constanta, cu o investitie de aproximativ 25.000 de euro. Principalele investitii realizate de Vucmanovici la inceputul afacerii sale au constat intr-un aparat Nikon D70s, lumini de studio (patru corpuri Elinchron), accesorii si recuzita.
„Din februarie, anul acesta, am renuntat la locatie (un studio cu suprafata de 80 mp), din cauza chiriei prea mari si a faptului ca se cere din ce in ce mai mult fotografie ieftina si nu de calitate. Din cauza asta, studiourile trebuie sa faca echilibristica pentru a rezista. Fotografii din Constanta care au profit sunt fotografii de nunti, dar nu aceia care ofera fotografie de calitate, de studio, pentru ca nu exista o clientela cu discernamant, oameni care sa pretinda asemenea servicii”, spune Vucmanovici.
Costurile practicate in provincie sunt similare celor din Bucuresti. „Aceste costuri au avut in vedere acoperirea investitiei, a uzurii aparaturii intervenite cu fiecare declansare, a chiriei folosirii spatiului studioului, a fundalurilor consumate, a investitiei in recuzita, costume.” Vucmanovici considera ca studioul sau foto nu este un exemplu bun de afacere.
„Nu pot sa spun ca am avut succes, desi m-am pregatit cu tot ce era nevoie, m-am lovit de o piata saraca si neformata, in care cei care au cu adevarat bani nu apreciaza fotografia de calitate.”
Studio foto in cifre
* investitia initiala in aparatura foto variaza intre 2.000 si 25.000 de euro
* fotografiile de nunta costa 130 de euro
* un book pentru copii variaza intre 60 si 80 de euro
* un book pentru modele variaza intre 100 si 2.000 de euro
* cifra de afaceri anuala inregistrata de un studio foto variaza intre 11.000 si 100.000 de euro
* profitul unui studio foto poate ajunge si la 20.000 de euro pe an
O sedinta foto pentru o campanie publicitara costa intre 1.000 si 2.000 de euro
Vasilica Morosanu
Ziarul Financiar