Fotbal Club TV

03 10. 2005, 13:39
Marile cluburi de fotbal înseamna afaceri uriașe, dar și devotamentul a milioane de fani. Pentru orice grupare sportiva mare, fanii reprezinta o forța și un atu; lor li se adreseaza canalele tv ale cluburilor, posturi dedicate în exclusivitate unei singure pasiuni: culorile

Marile cluburi de fotbal înseamna afaceri uriașe, dar și devotamentul a milioane de fani. Pentru orice grupare sportiva mare, fanii reprezinta o forța și un atu; lor li se adreseaza canalele tv ale cluburilor, posturi dedicate în exclusivitate unei singure pasiuni: culorile echipei favorite. Uneori, e vorba doar de a pastra legatura cu fanii. În alte cazuri însa, e vorba de drepturi tv, adica de foarte mulți bani…

Manchester United este considerat cel mai bogat club sportiv din lume, cu o valoare de piața de circa 1,5 miliarde de dolari. Cu un numar uriaș de fani în toata lumea – în jur de 53 de milioane, dupa estimari cuprinse în raportul anual al clubului din anul 2002, United înseamna o afacere uriașa și mai ales oportunitați financiare semnificative pentru orice investitor. Cu un asemenea potențial în spate, nu e de mirare ca în septembrie 1998 clubul și-a lansat propriul canal tv, un proiect joint venture între United și posturile Sky și Granada Television.

MUTV a fost primul canal de televiziune din lume dedicat unui singur club sportiv. În momentul lansarii, emitea în format digital, fiind retransmis de catre Sky, canal înființat de magnatul Rupert Murdoch. Programul avea șase ore pe zi, de la 18.00 pana la miezul nopții, dar nu cuprindea nici o partida live, ci doar meciurile echipelor de rezerve și de tineret, jurnale informative despre club, conferințele de presa de dinaintea meciurilor din Premiership (acestea în direct), dar și… emisiuni culinare, ore de aerobic și partide clasice ale echipei. (…)

Pe 28 iunie 2005, dupa mai bine de doi ani de zile de achiziții repetate de acțiuni, un bogat om de afaceri american pe nume Malcolm Glazer a reușit ceea ce parea imposibil: achiziționarea a 98% din acțiunile clubului, contra unei sume de 1,47 de miliarde de dolari. Fanii au fost pe punctul de a starni o razmerița, deoarece Glazer a finanțat preluarea cu un împrumut de aproape 470 de milioane de dolari, garantat cu activele clubului.

Ce face ca Manchester sa fie atat de atractiv? În primul rand, e vorba de drepturile de televizare, destul de mari, chiar daca sumele au fost negociate colectiv de catre cluburi. MUTV retransmite toate meciurile din Premiership ale clubului, plus cele ale echipelor de rezerve și de tineret, în timp ce partidele în direct fac parte din grila Sky, care are exclusivitatea pentru Premiership.

Programul poate fi vazut în prezent pe Sky, ntl:home și Telewest (în Marea Britanie), contra unei taxe lunare de 6 lire sterline. Postul poate fi recepționat în 44 de țari și peste 40 de milioane de case din America de Nord, Europa, Orientul Mijlociu (inclusiv în Arabia Saudita), Japonia și India, iar oficialii clubului spera sa extinda aria de acoperire în Malaiezia, China, în vestul Africii și în Africa de Sud.

Problema însa ar fi ca în sezonul trecut United a înregistrat o contraperformanța: pentru prima oara în istorie, clubul s-a clasat pe locul al patrulea în ceea ce privește încasarile din drepturi de televiziune și premii. Chelsea (89,5 milioane $), Arsenal (85,8 milioane $) și Liverpool (83,5 milioane $) au încasat mai mult decat United (78,2 milioane $), din pricina unui sezon slab în Champions League, la care s-a adaugat un dezamagitor loc III în campionat. De la înființarea campionatului Angliei, Manchester United s-a clasat permanent pe unul dintre primele doua locuri în ceea ce privește veniturile din premii și drepturi tv.

Citește mai multe despre canalele tv specializate pe fotbal numai în