Ford Shelby Cobra – Venin la purtator
Asemeni unei vipere a desertului, gata oricand sa-si identifice si elimine prada, Shelby Cobra concept are un singur scop: sa ofere cel mai inalt nivel al performantelor, pastrand insa aroma originala a modelului din 1960. Daca acesta isi avea originile intr-o sursa mai mult decat necunoscuta (AC, din Marea Britanie), noul bolid ofera tot ceea ce Ford are la ora actuala mai bun. Sa detaliem. Specialistii americani au „implementat in dimensiunile compacte ale conceptului Shelby Cobra partea mecanica a unui supercar de elita, fiind loc chiar si pentru gazduirea unor persoane mai inalte”. Desi la prima vedere acest lucru nu este evident, baza o constituie bolidul GT, prezentat nu de mult in versiunea de serie, de la care Shelby Cobra a imprumutat sasiul tip „space-frame” si suspensia.
Cu o lungime totala de 3937 mm, modelul este cu peste un metru si jumatate mai scurt decat „fratele” mai mare, GT. Surpriza frumoasa vine insa din partea ampatamentului, care, afisand nu mai putin de 2540 mm, promite sa confere masinii o stabilitate de invidiat. La fel de invidiosi vor fi si cei care afla ca, de la inceput pana la sfarsit, intregul proiect a durat numai 5 luni, dovedind inca o data preocuparea Ford Motor Company de a livra, aproape „pe banda rulanta”, modele impresionante. Greutatea totala, de 1.400 kg, are un cuvant greu de spus in cazul in care vom vedea vreodata conceptul ruland. Fapt care nu este deloc imposibil avand in vedere ca Shelby Cobra este perfect functional.
Referindu-se la design, J. Mays, vice-presedintele de Design al companiei, sublinia: „Ceea ce incercam noi sa facem nu este doar sa trimitem fanii intr-o directie in care nu au mai fost de mult, ci intr-una complet noua, iar acest lucru presupune multa magie”. Magie sau nu, Shelby Cobra concept respecta liniile originalului, adaugand cateva elemente noi. Pe langa aripile evazate, capota bombata, partea posterioara si barele de protectie verticale si-au facut aparitia proiectoare circulare, grila masiva, fanta de aerisire a capotei si farurile cu geam clar. Notam lipsa oricarui mijloc de protectie contra vantului, lasand cale libera senzatiilor pure. In habitaclu, aceeasi nota simpla si expresiva. Nostalgicii vor aprecia cu ceritudine volanul retro, de dimensiuni reduse, in timp ce avangardistii se vor concentra asupra plansei de bord din aluminiu, butonului rosu de pornire si tunelul central, acoperit cu fibra de carbon. In rest, doar scaunele puternic profilate, centurile de siguranta Racing si pozitia joasa de condus te pregatesc pentru partea cea mai frumoasa.
Motorizarea. Inspirandu-se dupa cea mai puternica si „rea” Cobra a tuturor timpurilor, celebrul model 427, inginerii Ford au creat un nou propulsor V10 pentru acest concept si nu un V8 tipic american, asa cum multi s-ar fi asteptat. La o cilindree de 4,6 litri, avem parte de 605 CP si 680 Nm obtinuti fara ajutorul unei turbine sau unui compresor mecanic. Concurenta ar cam trebui sa ia notite! Puterea motorului, amplasat central in fata, este transferata suprafetei de rulare cu ajutorul unei transmisii Ricardo. Manuale, cu 6 rapoarte. Realizata in mod traditional, cu pedala de ambreiaj, fara „gadget-uri” precum padele sau sisteme hidraulice. Iar daca vi s-a parut ca Shelby Cobra concept dispune de jante mari, noi va confirmam. Au 18 toli si pot atinge 0-100 km/h in mai putin de 4 secunde.
Acestea fiind zise, ajungem si la fraza peste care nu am putut trece: „Teoretic, Shelby Cobra poate atinge o viteza maxima de 430 km/h.” Da, ati citit bine. 430 km/h, cu 30 km/h peste varful preconizat pentru explozivul Chrysler ME 412, cel mai puternic exponat de la Detroit. Nu stim daca cei de la Ford glumesc, insa pana la proba contrarie trebuie sa-i credem pe cuvant. Daca va fi produs in serie, conceptul risca sa paralizeze multi fani cu o singura muscatura. Un antidot inca nu s-a inventat pentru muscatura Shelby-ului Cobra. Sinceri sa fim, credem ca nimeni nu-si doreste asa ceva.