Constructorul american arunca pe piata, in primavara, un automobil mic pe dinafara, dar foarte incapator. O masina cu un ridicat grad de securitate si performante dinamice de exceptie. Daca va reusi si preturi foarte bune, s-ar putea ca Peugeot 206 sa-si fi gasit nasul.
Costa del Sol reprezinta cea mai turistica zona a Spaniei rivalizind cu Cote DÂ’Azur, o riviera mult mai scumpa si nici macar mai frumoasa. Ford a gasit cea mai potrivita combinatie de drumuri in Andaluzia, asa ca de la Malaga la faimoasa Ronda si inapoi pe plaja de la Benalmadena Costa, am strabatut sute de km de munte, sosele si autostrazi. Noul Fiesta ne-a purtat fara probleme pe aceste drumuri convingindu-ne ca este cel mai capabil in segmentul B european.
„Nu am luat ca termen de comparatie un alt automobil din clasa. Am preferat Focus, pentru ca este cel mai bun din segmentul superior”, declara pentru AUTOSHOW Jeremy Main, directorul de program al noii Fieste. Desi nu are ESP, noua Fiesta se misca cu o agilitate extraordinara pe orice fel de serpentine fara sa manifeste tendinte periculoase. Tinuta de drum este corecta iar directia este precisa si confera masinii miscari previzibile. Chiar daca Ford nu a preluat o directie asistata electric – dovedita excelenta la Fiat Punto – sistemul hidraulic oferit este ok. Suspensia a fost rafinata pentru a „coopera” cit mai bine cu drumul, Andaluzia fiind „dotata” din plin cu drumuri pline de hopuri (dar nu de gauri!).
Din pacate, masina nu are un loc rezervat odihnirii piciorului sting, ducind la o oboseala remarcabila la drumuri lungi. „Datorita ranforsarilor menite sa elimine lovirea picioarelor soferului in caz de accident frontal, nu am mai avut cum sa facem acest loc. Observatia este insa corecta” a admis Stuart Black, seful programului de securitate pentru pasageri.
Noua Fiesta este o aparitie interesanta. Chris Bird, boss-ul de design al lui Ford of Europe spune ca s-a incercat preluarea ADN-ului familiei – new edge design – care s-a injectat intr-o caroserie de masina sub 4 m lungime. Rezultatul este un design ce aduce cu Focus, dar parca mai atractiv fata de fratele mai mare. Dupa gustul nostru, nu reuseste sa „dovedeasca” sex-appeal-ul lui Peugeot 206, dar nici nu vrea. Fiesta se adreseaza unui grup cit se poate de larg de cumparatori, de la tinere familii pina la companii de toate felurile. Desi nu este prea mare pe afara, Fiesta este impresionanta pe dinauntru.
Locurile din fata au un spatiu ca la orice automobil din segmentul superior iar in spate, exista loc pentru genunchii a trei persoane, chiar peste unele masini din clasa compacta. Bordul este foarte placut, cu aeratoare sferice eficiente si foarte placute la atins si privit. Din pacate, calitatea materialelor plastice este un subiect de discutie. „Noi nu facem comparatie cu alti concurenti, de exemplu VW Polo pe care l-ati indicat. Avem o alta filozofie. Important este sa existe calitate acolo unde pui mina. Asa se face ca volanul este standard din piele”, ne-a explicat Main. Ce-i drept, nu esti obligat sa pipai bordul doar pentru a vedea daca este de calitate.
„Eu am avut grija ca toate componentele bordului sa fie prinse in cit mai multe puncte, pentru a elimina orice cloncanituri” a mai precizat Main. Scaunele sunt suficient de ergonomice pentru a nu obosi la drum lung dar si pentru a oferi un remarcabil suport lateral. O nota simpatica o dau butoanele pentru incalzirea acestora. Daca nu stii unde se afla „dinsele” si eventual sunt in pozitia „on”, s-ar putea sa-ti supraincalzesti sezutul, pina le gasesti… Ford a introdus un standard de securitate – doua airbag-uri umflabile in doua etape, in functie de viteza la care se produce accidentul, airbag-uri laterale si cortina optionale in cadrul unui sistem intitulat Intelligent Protection System – cu care spera sa obtina un minim de 4 stele la testele Euro NCAP.
Fiesta are noi materiale si tehnologii menite sa mareasca cu 40% rigiditatea la torsiune in raport cu vechiul model. S-a folosit injectia de materiale plastice peste nervuri de otel, cre‰nd componente mari si fiabile. Sudarea cu laser este la ea acasa, imbinind bucati de metal de grosimi diferite, controlind de o maniera aproape matematica deformatiile suferite la accidente. In usi, gasim bare de rigidizare prelucrate la rece prin roluire, obtinindu-se astfel o protectie mult mai mare decit prin alte procedee tehnologice mai simple si rapide.
Ford introduce primul Tdci pe noul Fiesta, un motor dezvoltat impreuna cu Peugeot. Este primul diesel common-rail (presiune pina la 1500 bari) ce foloseste injectoare piezo-quartz ce permit un control mai fin al injectiei si o reducere a consumului de combustibil. De altfel, Duratorq-ul lui Fiesta consuma 5,3 l/100 km in regim urban coborind la numai 3,7 l/100 km la drum intins. Impresionant! Numai ca la cei 68 CP, dieselul lui Fiesta este mult mai modest decit HDI-ul lui Peugeot 206, lasind senzatia ca partenerul francez a lucrat mai mult pentru el. Nici motorul Duratec de 1,4 l si 80 CP pe care l-am testat nu se dovedeste foarte dinamic reusind sa atinga prima 100 km/h in 13,2 sec. Probabil versiunea de 1,6 l si 100 CP este sensibil mai dinamica, dar Ford nu a adus-o spre testare.
Daca nu putem vorbi inca despre atitudinea sportiva a motoarelor trebuie sa afirmam vocatia de masina care tine cu stapinul cind vine vorba de cheltuieli, facind din Fiesta un competitor foarte puternic.
Pentru a vinde insa cele 600.000 unitati anual, anuntate de Jeremy Main, Ford va trebuie sa vina cu preturi absolut imbatabile. Anul acesta se va adauga concurenta lui Citroen C3 si Nissan va prezenta noua Micra. Directorul acestui proiect a anuntat aparitia a inca trei noutati pe aceeasi platforma. StreetKa, un roadster aducator de imagine dar de mai putine vinzari, o caroserie in trei usi si – mai mult decit probabil – varianta de serie a lui Fusion, un mic vehicul urban cu tractiune doar pe o punte (din pacate!).
„Nu pot confirma aparitia lui Fusion. Pot spune doar ca este o directie care ne intereseaza foarte mult”, sugereaza Main. „O varianta in trei volume nu este in planurile noastre.” Lansarea in Europa va avea loc in mai, primele Fieste fiind asteptate pe piata romaneasca abia la inceputul lui septembrie.
Sursa: www.autoshow.ro