Florariile on-line devin o afacere profitabila prin click-ul barbatilor

Apropo.ro / 13.09.2006, 10:04
Florariile on-line devin o afacere profitabila prin click-ul barbatilor
Cine s-ar fi gandit ca pe langa bucurie, florile pot aduce si o cifra de afaceri de peste 50.000 de euro pe an? In 2004, doi tineri din Bucuresti au pus bazele unor afaceri care poate la vremea respectiva pareau putin inaintea timpului lor, dar care acum le aduc acestora satisfactia unei

Cine s-ar fi gandit ca pe langa bucurie, florile pot aduce si o cifra de afaceri de peste 50.000 de euro pe an? In 2004, doi tineri din Bucuresti au pus bazele unor afaceri care poate la vremea respectiva pareau putin inaintea timpului lor, dar care acum le aduc acestora satisfactia unei investitii bine facute.

FloriDeLux.ro a fost lansat in vara anului 2004. „Ideea mi-a venit de la mama mea ce in copilarie cumpara tot timpul flori si s-a ocupat de ele. Apoi, la fel de importanta a fost relatia cu prietenul meu de atunci ce gasea tot timpul scuze pentru faptul ca nu cumpara flori”, povesteste Diana Nitu, care la doar 23 de ani conduce un business cu o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro pe an.

Investitia initiala a fost de 15.000 de euro. Pe langa costul chiriei, ai oamenilor implicati si al cheltuielilor implicite ce exista intr-o afacere, Nitu investind si in dezvoltarea site-ului, in masini si in campania de promovare.

„Am lucrat aproximativ 5 luni de zile la FloriDeLux.ro inainte sa il lansez. Dar ele au transformat ideea in proiectul de astazi.” Punctele tari pe care Nitu le-a identificat inca de la deschiderea afacerii au fost gasirea furnizorului care sa asigure produse de o calitate net superioara celor aflate pe piata, alcatuirea unei echipe care cunoaste bine Internetul, faptul ca aceasta nu necesita investitii la fel de importante ca in cazul unui magazin si ca nu are costuri fixe mari.

Punctele slabe ale unei florarii on-line tineau de factorii sociali: faptul ca sunt putine persoane care au acces la Internet, si mai putine care au posibilitatea sa plateasca online, ca este o afacere care are piata si sanse de reusita doar in orasele foarte mari din Romania si ca vanzarile cresc si scad in functie de perioadele anului.

Perioadele de varf ale florariei on-line sunt: 14 februarie, 1 si 8 martie, Pastele si Craciunul. In extrema cealalta se situeaza lunile de vara, cand lumea este plecata in concediu.

„Anul acesta am introdus o noua facilitate: livrari pe litoral pentru a contracara lipsa comenzilor pe perioada concediilor”, explica Nitu. „Ideea a fost a unui client caruia ii plecase prietena si voia sa ii livreze in fiecare zi un buchet de flori. Am promovat-o pe site si alti oameni au aflat de solutiile pe care le oferim.”

Preturile variaza de la 6 lei (1,7 euro) – firul de garoafa, tuberoza, dalie, celosie, pana la 80 de lei (22,6 euro) – firul de orhidee imperiala. Clientul poate alege florile si tipul de buchet. Pentru cei care doresc, pot alege buchetele deja realizate de FloriDeLux.ro. Cel mai ieftin buchet costa 19 lei (5,4 euro) realizat din 3 fire de gerbera, iar in pret sunt incluse si livrarea la domiciliu si o felicitare. Cele mai scumpe buchete sunt cele din 13 fire de orhidee imperiala, care costa 1.870 lei (528 de euro).

Vrand sa dezvolte proiectul FloriDeLux.ro, Nitu a creat si site-ul Coroana.ro, proiect lansat acum un an de zile. „Am fost primii care au venit cu ideea de comercializare de coroane pe internet si pana acum am ramas singurul site dedicat.” Cea mai mica coroana se situeaza la circa 100 de lei (28,2 euro), iar cea mai scumpa, realizata din orhidee si crini poate ajunge la 1.200 de lei (339 de euro).

„Inca de la inceput clientii au fost foarte pretentiosi si mereu au vrut mai mult. Acest lucru ne-a mobilizat si pe noi sa crestem. Astfel ca unii barbati vor ca pe langa un buchet de flori sa poata trimite si o cutie de bomboane sau chiar un tort”, explica Nitu. Pentru a impaca si dorintele acestora, proprietara FloriDeLux a creat sectiunea de cadouri de unde fiecare poate alege intre rame foto, bibelouri, cosmetice, ceasuri, lumanari parfumate, seturi de caligrafie, casete de bijuterii, coup papier, icoane, cosuri de fructe, medalioane realizate manual, statuete argintate, felicitari hand-made, ravase, oua incondeiate de Paste, martisoare si alte cadouri speciale in functie de sarbatori. Aceasta zona are produse de la cele mai ieftine pana la cele mai scumpe. Un ravas costa 2,2 lei (0,6 euro), pe cand un set de cadou pentru dama poate ajunge la 2.714 lei (766,7 euro).

Pe langa aceste servicii, clientii se pot bucura si de cele de amenajari interioare si exterioare oferite de site-ul de flori on-line. „Ultimul serviciu implementat pe site este cel ce ofera posibilitatea clientului sa trimita o scrisoare sau o felicitare la posta, platind prin sms. Nu trebuie sa mai mearga sa cumpere timbru sau sa stea la rand. Un sms rezolva toate aceste lucruri”, povesteste Nitu.

Chiar si oferind o gama variata de servicii, ea s-a „confruntat” si cu cereri mai putin obisnuite. „Cereri neobisnuite primim una pe zi, fara sa exageram. In primul rand acestea vin de la agentiile de publicitate care ne cer cotatii de pret pentru cele mai trasnite idei.”

In ultimul an, ea a facut fata cererilor de tipul decorarea unui interior de cort cu brad, brodarea unei rochii de mirese cu trandafiri si livrarea a 3.000 de aranjamente de flori intr-o singura zi, la adrese diferite.

Cele mai cautate flori sunt trandafirii. „Barbatii stiu un lucru: trandafirii rosii le impresioneaza pe femei, asa ca aproximativ 40% din comenzi sunt realizate din trandafiri.” Dar totul depinde de sezon. „De exemplu: nufarul, acum o luna, era in top preferinte. Am realizat cele mai excentrice aranjamente pe baza de nufar. Acum, desi inca mai il avem la vanzare, nu mai comanda nimeni.” O adevarata surpriza o reprezinta calele, ce sunt comandate in special de persoane tinere care nu le mai privesc ca fiind flori de inmormantare.

Clientii FloriDeLux.ro sunt in general cei din afara tarii, care doresc sa le arate celor dragi ca se gandesc la ei, romanii din zona business care nu au timp sa mearga dupa cadouri si firmele. Pentru aceste firme, Diana a dezvoltat un sistem intitulat Company Care.

„Firmele ne dau astfel o baza de date de sarbatoriti si noi ne ocupam sa le livram flori si cadouri fara ca ei sa mai fie nevoiti sa consume timp sau energie.”

Faptul ca plata se realizeaza cu cardul si nu mai este nevoie de un drum pana la banca sau pana la cel mai apropiat oficiu postal a constituit un alt avantaj.

Livrarea in Bucuresti si in zonele apropiate este gratuita si se realizeaza in maxim 3 ore. Taxa de livrare in aceste zone este inclusa in pret, iar pentru cele la nivel national se percepe o taxa fixa de 25 de lei (7 euro).

„Florile vin in proportie de 99% din Olanda. Periodic avem pe stoc insa si flori din Romania pe care le luam de la gradinari. Cantitatile sunt minime, dar astfel, in momentul in care avem o comanda, putem sa oferim clientului orice floare doreste”, spune Nitu.

Proprietara FloriDeLux.ro are incredere in potentialul de crestere al afacerilor on-line si ar recomanda si altora acest tip de afacere. „Dar le sugerez sa investeasca in lucruri care le plac, pentru ca, daca faci ce iti place, ai un sentiment de implinire in fiecare dimineata cind mergi la birou, iar acest lucru nu poate decat sa iti dea energie. Cred ca investitiile in mediul online sunt de viitor, in conditiile in care nu astepti ca in urmatoarea luna sa recuperezi toti banii investiti. Beneficiile sunt la fel ca in orice alta afacere, doar ca aici beneficiezi de o prezenta la nivel international.”

De aceeasi parere pare sa fie si Dragos Pisica, proprietarul florarie.ro. Afacerea cu flori online a luat nastere cand „la inceputul anului 2004 un prieten din liceu, stabilit in SUA, m-a rugat sa cumpar un buchet de flori si sa-l duc mamei sale de ziua onomastica a acesteia. Bineinteles ca am raspuns pozitiv dorintei lui si am dus buchetul. Am observat reactia de surprindere si bucurie a mamei sale si astfel mi-am dat seama ca acest segment de piata nu este inca reprezentat in Romania”.

Investitia initiala a fost relativ mica, ea nedepasind pragul de 5.000 de euro. Aceasta s-a concentrat in mare parte in dezvoltarea platformei online. „Clientii nostri fac parte din toate paturile sociale. Livrarea florilor este considerat de noi un serviciu de lux creat si dezvoltat pentru orice buzunar”, explica Pisica.

„In ultima perioada am observat o crestere a cererilor venite din partea marilor corporatii ce recompenseaza activitatea angajatilor contribuind la un team-building avansat. De asemenea am observat o crestere a clientilor rezidenti in Romania in comparatie cu cei din diaspora. Din aceasta reiese ca romanii au inceput sa aiba incredere intr-un serviciu ce beneficiaza de un concept relativ nou la noi in tara.”

Daca in primul an cifra de afaceri a florarie.ro nu a trecut de 3.000 de euro, Pisica estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 50.000 de euro, in crestere cu 200% fata de nivelul inregistrat in 2005. „Aceasta crestere este evidentiata de fidelizarea cumparatorilor si multitudinea de feedback-uri pozitive primite de la clientii nostri”, spune Pisica.

„Am incetat sa obtinem un profit ridicat de la un numar restrans de clienti, optand pentru atragerea de cat mai multe comenzi la un profit minim.”

Cea mai ieftina comanda este de 50 de lei (14 euro), aceasta incluzand si TVA-ul, livrarea la domiciliu in Bucuresti si o felicitare. Cel mai scump aranjament este cel de 61 de trandafiri rosii si costa 430 de lei (121,5 euro).

Profitul inregistrat la fiecare buchet variaza intre 10% si 30%, in functie de complexitatea, perioada de achizitie si florile care compun buchetul respectiv. In principalele orase din tara livrarile se realizeaza in ziua comenzii, 7 zile din 7. In orice alta locatie intervalul este cuprins intre 24 si 40 de ore, iar taxa de livrare pentru Bucuresti este de 5 lei (1,4 euro), si pentru celelalte localitati de 17 lei (2 euro).

Cel mai eficient mod de plata acceptat de florarie.ro este cel online prin intermediul unui card bancar emis oriunde in lume. „Pe langa aceasta, acceptam si plata prin depunere de numerar sau ordin de plata in contul nostru bancar, prin numerar, prin orice serviciu de transfer rapid de bani”, a adaugat Pisica.

Cele mai cautate produse sunt tot buchetele si cosurile cu trandafiri. O cautare ridicata o au si buchetele exotice formate din cala, anthurium sau Bird of Paradise. Acestea sunt folosite mai ales in spirit diplomatic. Printre cele mai putin cautate produse sunt garoafele, fiind considerate de multi neexpresive.

Comenzi neobisnuite au fost inregistrate si la florarie.ro. Printre acestea se numara cele in care clientii solicita „umplerea” camerei destinatarei cu diverse aranjamente florale.

„Am observat cresterea procentului de comenzi anonime, clientul jucandu-se cu intuitia persoanei indragite”, povesteste Pisica, pentru care florarie.ro nu este o afacere, ci un hobby.

„Ca afacere, nu pot spune ca este nici paguboasa, nici foarte productiva. Probabil peste 5-6 ani, acest segment de piata va ajunge la cote ridicate, prezente inca de aproape un deceniu in Occident.”

Floraria on-line In cifre

* investitia initiala variaza intre 5.000 si 15.000 de euro

* cifra de afaceri anuala variaza intre 50.000 si 100.000 de euro

* pretul unei flori variaza de la 6 lei (1,7 euro) – firul de garoafa la 80 de lei (22,6 euro) – firul de orhidee imperiala

* pretul unui buchet de flori variaza inte 19 lei (5,4 euro) – 3 fire de gerbera la 1.870 (528 de euro)

* marja de profit a unei florarii on-line este 10-30%

Ce se poarta in materie de flori?

* cele mai cautate flori sunt trandafirii

* cele mai excentrice flori sunt: nufarul, calele, anthaurium sau Bird of Paradise

* cele mai putin cautate flori: garoafele

* majoritatea florilor sunt aduse din Olanda

De ce ai nevoie ca sa deschizi o florarie on-line

* un furnizor care sa asigure produse de calitate net superioara celor aflate pe piata

* alcatuirea unei echipe care cunoaste bine Internetul

* nu necesita investitii la fel de importante ca un magazin

* nu are costuri fixe la fel de mari ca un magazin

Dezavantajele unei florarii on-line

* putine persoane au acces la Internet

* si mai putine persoane au posibilitatea sa plateasca on-line

* este o afacere care are sanse de reusita doar in orasele mari

* vanzarile cresc si scad in functie de sezon. 14 februarie, 1 si 8 martie, Pastele si Craciunul -sezon de varf. Vara – sezon slab

Irina Crudu
Ziarul Financiar

Tags: