Telecomunicatiile imperecheate cu tehnologiile informatice au dat „Telematica”. Noua tehnologie ofera informatii despre vreme, despre bursa, despre locul unde se afla sotia, amanta, angajatii. Unele dispozitive capabile de aceste lucruri se afla deja pe automobile.
Cele prezentate mai sus reprezinta o fata a telematicii. Cealalta se ocupa cu siguranta pasagerilor si a soferului, cu diagnosticarea problemelor tehnice „din mers”, cu protectia impotriva hotilor de masini. Desigur, un automobil ce inglobeaza toate aceste beneficii ale tehnicii de varf are si un pret, nu tocmai mic.
Doua exemple edificatoare ale telematicii sunt GMÂ’s OnStar si Chrysler Bluetooth. Cand ai un automobil GM si ai OnStar la bord, si nu te afli in Romania, in momentul apasarii butonului On* esti conectat cu un operator uman via telefonului celular din bord. Ca urmare a abonamentului pe care-l platiti la acest serviciu operatorul va poate dirija in trafic, poate gasi un restaurant in drumul dumneavoastra sau poate rezerva un bilet la un spectacol sau la un meci. Toate acestea facandu-se in sistem hands-free. Doar pastrand un ton normal al vocii si mesajul dvs este preluat de operator. Acesta dupa ce va rezolva cerintele va raspunde prin intermediul sistemului audio al automobilului.
OnStar este mai mult decat atat. Daca sistemul detecteaza ca airbag-urile sunt activate, prin intermediul dispozitivului GPS autovehiculul este identificat stabilindu-i-se pozitia. Imediat se emite un apel de urgenta catre salvare si pompieri cu date despre accident. Operatorul va lua legatura cu ocupantii masinii. Daca acestia nu raspund echipele de interventie sunt dirijate direct spre autovehicul. Mai mult, operatorul uman ia urma unui automobil furat, va poate anunta in timp ce rulati ca aveti o problema la unul dintre sistemele masinii, sau poate deschide masina in cazul in care ati uitat cheile inauntru habitaclului.
Ultima gaselnita a sistemului OnStar este „Personal Calling”. Sistemul celular al masinii paote fi folosit ca un mobil personal hands-free. Gratie antenei imbunatatite convorbirile sunt receptionate pe o raza mai mare decat cea a mobilelor obisnuite. Timpul de antena este platit via unui card. Automobilul primeste un numar de telefon mobil, iar dvs puteti fi apelat direct in timp ce sofati. Comenzile vocale permit soferului sa-si tina ochii la drum si mainile pe volan.
Chrysler abordeaza comunicarea mobila un pic diferit. De exemplu pe modelul Pacifica precum si pe Chrysler 300, disponibil din 2005, tehnologia Bluetooth permite telefoanelor celulare sa comunice cu automobilul atunci cand intram in habitaclu. Odata setata procedura se pot conecta pana la cinci telefoane diferite. De asemenea tot sistemul este hands-free. Convorbirea poate incepe printr-o comanda vocala prin rostirea numarului apelat, a numelui cautat, sau prin identificarea locatiei, de exemplu „acasa”.
Telefonul dvs mobil este cuplat cu sistemul automobilului obtinandu-se o calitate mai buna a convorbirilor folosindu-se un singur nume si o factura unica de plata. Sistemele de navigatie folosesc GPS-ul (Global Positioning System) pentru localizarea unui automobil. Hartile sunt afisate pe monitorul din bord drumul optim fiind remarcat usor. In plus se poate alege optiunea ca sistemul de navigatie sa dirijeze soferul prin voce, captata din boxele automobilului.
Acum toate dispozitivele telematice sunt conectate extern. Volvo pregateste Ergovision, optiune ce inregistreaza dimensiunile soferului (inaltime, lungimea picioarelor, lungimea bratelor) stocandu-le in memorie. Cand se introduce cheia in contact, scaunul, volanul, pedalele, tetiera, si taria centurii de siguranta sunt ajustate automat astfel incat soferul sa aiba o vizibilitate excelenta.
Volvo YCC (Your Concept Car) are o functie telematica ceruta atat de unii barbati, dar mai ales de femei: asistarea la parcarea laterala. Botezata Autopark automatizeaza si asista miscarea volanului in cazul miscarilor parcarii paralele. O optiune interesanta este radio via satelit. Adica doritorii si platitorii unui abonament pot asculta postul de radio preferat sau alte inca 99 de posturi, via satelit, cu o claritate demna de un CD. Asta in America de Nord. Lupta pe piata americana se duce intre XM Satellite Radio, de pe automobilele GM, si Sirius Satellite Radio oferit pe automobilele Chrysler. Ambele sisteme afiseaza artistul, titlul melodiei si albumul, dar atentie, pot fi extinse optiunile pentru receptia televiziunii digitale, a Internetului sau a serviciului Business Info.
Dezvoltarea telematicii se va face pe doua cai distincte. Unele dispozitive vor fi gandite special pentru confortul sonor, tactil sau olfactiv. Iar celelalte vor avea ca menire cresterea sigurantei masinii si asistarea soferului in cazuri fortuite. Indiferent pe care le veti dori pe automobilul dvs, software-ul si hardware-ul ambelor variante vor fi integrate ca un tot unitar la bord.
Autoshow