Fii anti-Hollywood ca sa speri la un Oscar

Apropo.ro / 13.02.2006, 13:45
Fii anti-Hollywood ca sa speri la un Oscar
Mai e putin... Si Oscar-urile vor fi inmanate in deja traditionalul fosnet al trenelor somptuoase tarate pe covorul rosu si al maninlor frecate de emotie. Patru drame sobre - toate cu subiecte grele - se lupta pentru onorurile de top hollywoodiene: Oscar-ul pentru cel mai bun film si cel

Mai e putin… Si Oscar-urile vor fi inmanate in deja traditionalul fosnet al trenelor somptuoase tarate pe covorul rosu si al maninlor frecate de emotie. Patru drame sobre – toate cu subiecte grele – se lupta pentru onorurile de top hollywoodiene: Oscar-ul pentru cel mai bun film si cel mai bun regizor.

Dar mai inseamna ceva aceste premii, care se vor acorda pe 5 martie, in afara faptului ca ofera prilejul catorva artisti sa fie si mai aroganti a doua zi?

Raspunsul depinde de cel care se pronunta in aceasta problema. Pentru unii, noaptea Oscarurilor – si filmele care o celebreaza – a devenit un fel de test Rorschach pentru o industrie din ce in ce mai plina de sine, care ignora voit filmele mainstream. Alti analisti culturali insista, totusi, ca acest tribut cinematografic reflecta, ba chiar ghideaza, directia in care se indreapta societatea americana si valorile ei.

In timp ce aceasta dezbatere se amplifica, exista cel putin o certitudine, un trend din ce in ce mai vast, deja vizibil in nominalizarile din anii recenti, fie ele biografii sau pelicule cu mesaj. Publicul si creatorii par sa fie atrasi, deopotriva, de filmele bazate pe realitate – atat in context, cat si in tehnica – spun cei care predau, studiaza sau analizeaza industria de film.

Indiferent de cine va pleca acasa cu statueta aurita, sunt de parere acestia, lista cu nominalizari din acest an arata o evolutie a intentiilor si a aspiratiilor hollywoodiene- cel putin in anumite categorii – dar si o maturizare a publicului american.

„Publicul american creste si devine >, pentru ca simte ca acceptand realitatea se poate misca inainte cu viata lui”, spune autorul Maria Grace, care scrie despre implicatiile culturale si sociale ale cinematografului american. In perspectiva ei, filmele, in general, si nominalizarile din acest an, in particular, reflecta problemele cu care americanii s-au confruntat direct in ultimii cinci ani: politica din Orientul mijlociu („Munich”), relatiile inter-rasiale („Crash”), pedeapsa cu moartea („Capote”), casatoriile gay („Good Night, and Good Luck). Fiecare dintre aceste productii a primit o nominalizare pentru cel mai bun film.

„Oamenii vor mai multa onestitate si autenticitate”, adauga John Michalczyk, directorul programului de filmologie de la Boston College. „Cu douazeci de ani in urma, daca realizai o biografie, ea era o certificare a falselor valori sociale de atunci. Acum regizorii sunt nevoiti sa le faca mai balantate si mai oneste.”

„Avem de-a face cu noi generatii de cineasti care au crescut cu reality TV-ul si care au propriile aparate de luat vederi portabile”, declara Chad Hartigan, analist de box office. „Spectatorii isi doresc lucruri care, fie le amintesc de propriile vieti, fie le vorbesc despre vietile reale ale altor oameni”.

Afla mai multe despre nominalizarile la Oscar numai in

Tags: