Familistul sportiv – Renault Megane Estate

31 08. 2004, 11:45
Un lucru bine facut se recunoaste imediat. Aceeasi senzatie o ai imediat dupa ce te-ai urcat si ai facut cateva sute de metri cu Renault Megane Estate. Cu o calitate excelenta a fabricatiei, echipament bogat si pret competitiv, modelul trece drept o referinta a segmentului. Am putea

Un lucru bine facut se recunoaste imediat. Aceeasi senzatie o ai imediat dupa ce te-ai urcat si ai facut cateva sute de metri cu Renault Megane Estate. Cu o calitate excelenta a fabricatiei, echipament bogat si pret competitiv, modelul trece drept o referinta a segmentului.

Am putea incepe articolul in mai multe moduri. Spre exemplu, despre dotarile standard, motorul turbodiesel 1.9 dCi, exceptional sau designul reusit. Functionalitatea si habitabilitatea sunt iarasi caracteristici de luat in seama. Renault Megane Estate imbina insa toate aceste trasaturi intr-un mod foarte natural, care se rasfrange asupra soferului chiar de la inceput. Numai si prin simplul fapt ca pornirea se face de la butonul start/stop, cu ajutorul cardului.

Versiunea Confort Privilege, privilegiaza, dupa cum evoca si numele, pasagerii si soferul. Volanul ajustabil pe doua directii in combinatie cu reglajul scaunului pe inaltime si lombar ii dau satisfactie celui de la volan, fie ca este o persoana mai mica de inaltime sau peste medie.

La fel se intampla si cu persoanele de pe bancheta spate, beneficiare de un spatiu incredibil de mare pentru aceasta clasa, in special la nivelul genunchilor. Explicatia se traduce prin cei 6,1 cm in plus adaugati la ampatament, comparativ cu hatchbackul. Si celelalte cote functionale interioare au valori in domeniul confortului: 884 mm, distanta de la sezutul banchetei la plafon si 1360 mm, latimea la nivelul umerilor pe bancheta posterioara.

Ca o adevarata masinia de familie ce se respecta, Megane Estate este foarte atent cu viata la bord a pasagerilor sai, punandu-le la dispozitie o gramada de locuri de depozitare: in cotierele fata si spate, pe panourile portierelor si chiar doua spatii inchise in cotierele usilor anteriore. Bineinteles ca restul bagajelor – fie ele oricat de multe – isi gasesc loc in portbagaj.

In configuratie normala sunt disponibili 520 de litri, daca se incarca pana la nivelul geamurilor sau 780 de litri pana la plafon. Odata bancheta rabatata (fractionabila asimetric 1/3:2/3) se ajunge la 1600 de litri si o lungime maxima de depozitare de 1,7 metri. Revenind in habitaclu, descoperim si torpedoul de 17 litri refrigerat, tocmai bun pentru pastrarea unei sticle de apa minerala. Nu ca in masina s-ar putea incalzi atmosfera, la propriu – deoarece la figurat o incinge radio CD-ul oferit in standard – intr-o zi torida, deoarece sistemul de aer conditionat face parte din dotarea standard.

Noi am apreciat si cele doua parasolare tip perdea integrate in portierele spate, folositoare atat contra razelor de soare, dar si privirii curiosilor din trafic. Mai trebuie sa ne reglam doar oglinzile retrovizoare (cu actionare electrica, la fel ca si geamurile) si suntem gata de drum.

Unul dintre punctele forte ale masinii il constituie fara indoiala turbodieselul de 1.9 litri, cu injectie directa common rail si turbina cu geometrie variabila. Bine educat din punct de vedere auditiv si „darnic” inca de la 2000 rpm cu valoarea maxima a cuplului – 300 Nm, propulsorul are rezerve uriase cand vine vorba de realizarea unei reprize. Elasticitatea il face agreabil in oras, soferul fiind scutit de retrogradari frecvente, dar si de bani investiti in combustibil.

Consumul urban de 7,1 litri/100 km, se reduce la 4,4 litri/100 in afara localitatilor, unde Megane Estate se simte in largul sau. Cutia de viteze manuala cu sase trepte exploateaza bine cei 120 CP, „tinandu-i” la regimuri decente de turatie, chiar in cazul vitezelor mari. Suspensia a fost setata pentru a favoriza confortul la drumuri lungi sau pe suprafete de rulare cu o calitate mai slaba. Pe portiuni virajate abordate in forta, caroseria are o usoara tendinta de inclinare, dar stabilitatea nu este afectata, directia servoasistata electric oferind un feedback corect.

La confortul si siguranta calatoriei mai concura stergatorul de parbriz cu senzor de ploaie si cadenta automata, stergatorul lunetei cu activare automata la mersul cu spatele (tot pe timp de ploaie), respectiv aprinderea automata a farurilor. Dupa cum ne-a obisnuit deja Renault, pachetul de siguranta activa si pasiva este arhicomplet, incluzand ABS cu repartitor electronic de franare si AFU (Asistenta la Franarea de Urgenta), airbaguri frontale, laterale toracice pentru locurile din fata si laterale cap pentru locurile din fata si din spate.

Cine nu este multumit cu aceste dotari standard – desi nu credem sa sunt multi – lista de optionale ofera printre altele ESP, ASR, sistem de supraveghere a presiunii in pneuri, jante de 17 inci, scaune incalzite, tapiterie din piele, aer conditionat cu reglare automata sau trapa acoperis cu actionare electrica. Astfel Renault Megane Estate 1.9 dCi este mai mult decat un break pe motorina. Clientii cu pretentii si chiar doritori de sport il vor aprecia la adevarata sa valoare. Pentru cei mai linistiti, exista si versiunea 1.5 dCi.

Autoshow