F1 in varianta comerciala – Ferrari F60
La fel ca si predecesorii sai – F40, lansat in 1988 si F50, prezentat in 1995 – viitorul Ferrari F60 va prelua de la monoposturile de Formula 1 aproape tot ceea ce se poate adapta pentru omologarea de strada. Prezentarea oficiala a lui F60 va avea loc la inceputul lui octombrie, la Salonul Auto de la Paris, insa comercializarea este programata pentru inceputul lui 2003. Se pare ca anul viitor va reprezenta un moment istoric pentru masinile de acest gen. Atunci vor aparea si Mercedes SLR si Porsche Carrera GT, astfel ca 2003 devine cel mai prolific an pentru masinile sport extreme.
In fata unei concurente atat de dure, ambitiile celor din Maranello sunt extrem de mari, dorind sa obtina si pe sosea locul pe care il ocupa de cativa ani in Campionatul Constructorilor din Formula 1. Luca di Montezemollo, carismaticul presedinte al lui Ferrari SpA, are ambitia sa-i invinga pe Mercedes SLR si Porsche Carrera GT la masa verde si din acest motiv F60 trebuie sa fie mai performant decat rivalii sai, chiar si „pe hartie”.
Ca urmare, F60 va fi construit respectand cu strictete retetele monoposturilor de F1 si pentru a fi siguri de rezultate, Ferrari a apelat la unii dintre cei mai renumiti furnizori de componente care activeaza in Marele Circ.
Caroseria din materiale compozite este proiectata in colaborare cu Dallara Automobilli, compania furnizoare de sasiuri pentru aproape toate teamurile din F1 si F3, dar si pentru mai mult de 60% din echipele care alearga in CART si IRL. De-a lungul timpului, Dallara a mai colaborat cu Lamborghini – la modelele Espada si Miura – si a mai „aranjat” caroserii de Ferrari pentru clienti cu dorinte mai speciale.
Una din sursele noastre a reusit cu cateva luni in urma sa faca o vizita in uzinele Dallara, unde a vazut pe viu cum se produce o caroserie din fibra de carbon, de tipul celei care va echipa viitorul F60. Daca stii cum sa-l lucrezi, acest material compozit te ajuta sa obtii o caroserie cu pana la 30% mai usoara decat una conventionala din otel si cel putin la fel de rigida. Problema este know-how-ul.
Pentru a face o structura din fibra de carbon nu ai nevoie de laminoare, nu exista prese, nici matrite si nici aparate de sudura. Reteta exacta a materialului pentru caroserie este strict secreta, insa se stie ca ea include granule de carbon, aditivi, antioxidanti, lianti, stabilizatori si componente de durificare. Materia prima este acoperita cu o folie, care se lipeste in atmosfera vidata. Acest proces permite eliminarea eventualelor gauri sau fisuri care ar putea sa duca ulterior la ruperea structurii.
Caroseria masinii se coace in cel mai strict sens al cuvantului intr-un cuptor special, de tipul autoclavelor folosite in industria medicala pentru sterilizarea instrumentelor si aparaturii. Timpul de coacere, ciclurile de variatie ale temperaturii si fazele de racire sunt alte secrete pastrate cu sfintenie. Totusi, conform unor informatii neoficiale, procesele au loc la o temperatura medie de 600 de grade Celsius. La monoposturi, structura de rezistenta – monococa – este o constructie unitara. Din motive de ordin tehnic, la Ferrari F60 acest lucru nu se va putea realiza, astfel ca elementele de rezistenta ale caroseriei vor fi produse separat si apoi asamblate la Maranello.
Panourile si capotele vor fi tot din fibra de carbon, astfel ca, una peste alta, greutatea totala a masinii nu va depasi 1200 de kg. La fel ca si la monoposturile de Formula 1, partea inferioara a caroseriei va fi prevazuta cu difuzoare de aer. Acestea favorizeaza asa-numitul „efect de sol” care creeaza o depresiune intre calea de rulare si automobil, a carei valoare creste proportional cu viteza de deplasare a masinii. In practica, acest efect mareste forta de apasare a masinii pe sosea la cresterea vitezei de rulare.
Respectand traditia monoposturilor de F1, dar si pe cea a predecesorilor sai, motorizarea lui F60 va fi un V12 cu aspiratie normala. Aceasta adevarata uzina de forta va dezvolta o putere specifica de peste 108 CP pe litrul de cilindree, astfel ca soferul va avea la dispozitie in jur de 650 CP. Ca urmare, pana la introducerea in fabricatie a lui Bugatti Veyron, Ferrari F60 va fi cea mai puternica masina de serie din lume, depasind celebrul McLaren F1.
Mercedes SLR si Porsche Carrera GT, care vor aparea cam in aceeasi perioada cu F60 vor „impacheta” in jur de 580 CP, folosind sisteme de supraalimentare. Astfel inarmat, F60 va fi capabil sa atinga o viteza maxima de 330 de km/h, iar sprintul de la 0 la 160 de km/h se va realiza in mai putin de 6 secunde, o valoare care propulseaza „calutul cabrat” in varful ierarhiei mondiale a timpilor de accelerare. Demarajul pana la 100 de km/h va dura aproximativ 3 secunde.
Trenul de rulare va folosi o suspensie cu brate suprapuse, in genul celei de la monopostul de Formula 1 din sezonul 1999. Amortizoarele fabricate de Sachs – furnizorul lui Ferrari din F1 – vor fi montate aproape orizontal, sistem preluat tot din competitiile auto de viteza pe circuit. Transmisia va fi secventiala, cel mai probabil cu sase trepte si cu actionare pe volan, la fel ca la modelul 360 Modena. F60 va fi comercializat incepand din luna martie a anului viitor, pretul estimat fiind de aproximativ 500.000 de euro.
La fel ca si F50 el va fi fabricat intr-o serie limitata de cca 300-350 de exemplare, prima optiune de cumparare avand-o clientii care mai detin cel putin inca doua modele Ferrari. Astfel ca este de asteptat ca la „bursa neagra” preturile sa se ridice substantial, batand spre milion. De altfel, oficialii de la Maranello afirma ca exista deja comenzi ferme pentru prima suta de exemplare, ceea ce inseamna ca productia anului 2003 este deja vanduta. Ramane de vazut. Deocamdata trebuie sa avem rabdare pana la toamna sa vedem ce n-a mai vazut Parisul.
Sursa: www.autoshow.ro