Explozia TikTok
TikTok a fost lansat inițial ca Douyin, în septembrie 2016, în China. În anul următor, în 2017, aplicația a fost lansată de ByteDance pentru piețele din afara Chinei. TikTok și Douyin utilizează același software, dar mențin rețele separate pentru a respecta restricțiile de cenzură chineze. TikTok este disponibil în toată lumea prin App Store sau Google Play.
Toate acestea au fost înainte ca pandemia globală să forțeze cea mai mare parte a lumii să stea în interior. Acum, stând mai multe ore pe zi în casă decât pot petrece chiar și pe Netflix, oamenii s-au agățat de TikTok. În martie 2020, în timp ce majoritatea oamenilor au început să se adăpostească acasă, descărcările globale ale TikTok au sărit până la 199 milioane, potrivit Sensor Tower.
Tot anul acesta, pe 21 aprilie, cea mai mare vedetă a TikTok a trecut pragul de 50 de milioane de urmăritori. O zi mai târziu, la o conferință video din dormitorul ei din Connecticut, Charli D’Amelio vorbește despre cea de-a 16-a aniversare a zilei sale de naștere, pe 1 mai.
Invitată în emisiunea The Tonight Show, pentru a doua oară, pe 25 aprilie 2020, aceasta a vorbit cu gazda Jimmy Fallon despre dansul creat în martie pentru a încuraja oamenii să rămână acasă în timpul pandemiei coronavirusului, și faptul că videoclipurile #DistanceDance au fost vizionate de mai mult de 13 miliarde de ori, contribuind cu donații pentru populații cu risc, datorită unui parteneriat cu Procter & Gamble.
Dacă te întrebi cum a ajuns aceasta să adune milioane de adepți, nu ești singurul. Chiar D’Amelio scrie la profiul ei de TikTok: „Nu vă faceți griji, nici eu nu-l prind.”
Faima vine repede pe TikTok, care folosește un algoritm puternic pentru a scoate pe cineva din anonimat și a-l transforma într-o senzație peste noapte. În urmă cu un an, D’Amelio posta primul ei videoclip pe TikTok. Acum, are potențialul de a câștiga milioane de dolari și o echipă de agenți, manageri și avocați care lucrează neobosit pentru ea în culise.
Fiind una dintre puținele platforme care pot continua să producă conținut nou, în timp ce producția de la Hollywood este în impas, TikTok este inundat de videoclipuri – și nu doar de la adolescenți suburbani. Dacă derulezi prin interminabilul feed „For You” al aplicației nu va dura mult timp până îi întâlnești pe Jennifer Lopez și Alex Rodriguez, care se izolează în casa lor din Miami, pe Megan Thee Stallion sau Jason Derulo, pe Bruce Willis și mulți alții. Pe fondul izolării de coronavirus, TikTok a devenit marele egalizator, eliminând distanța dintre un star precum Jennifer Lopez și D’Amelio. Amândouă sunt blocate acasă, folosind aceeași aplicație pentru a ajunge la adepții lor – cu excepția faptului că D’Amelio are cu 40 de milioane de urmăritori mai mult.
Hollywood-ul continuă deci să posteze pe TikTok. Brandurile se prind, de asemenea: Netflix și Warner Bros. au lansat recent promoții pe platformă.
ByteDance este rezervată cu privire la valorile de performanță ale TikTok-lui. Compania nu a împărtășit cât de mare este aplicația sau câți bani câștigă, deci determinarea gradului de putere poate fi dificilă. Cu toate acestea, TikTok și Douyin s-au clasat pe primele locuri din lume în rândul aplicațiilor mobile cu veniturile din aprilie, conform datelor Sensor Tower care nu includ jocurile și publicitatea.
Concentrându-se în mod strict pe achizițiile în aplicație, cifrele TikTok și Douyin pentru luna respectivă au arătat o creștere de zece ori până la 78 de milioane de dolari, propulsându-le înainte de nume mai consacrate precum YouTube, Tinder și Netflix, care se bazează mai mult pe abonamentele existente.
În primul trimestru al anului 2020, TikTok și Douyin au generat 315 milioane de descărcări la nivel global, față de 187 milioane un an mai devreme, a spus Sensor Tower, remarcând influența pozitivă a Covid-19 asupra popularității aplicațiilor de partajare video.
Pentru a ademeni oamenii, TikTok a tăiat cecuri de milioane de dolari pentru YouTuberi și Instagrammeri pentru a posta în aplicație și a comercializa eficient platforma pentru adepții lor existenți.
Ascensiunea rapidă a TikTok-ului se poate datora ușurinței sale de utilizare și faptului că se creează acest mediu de creativitate și inspirație uimitoare.
Generația Z a poreclit deja vara 2019 drept „epoca de aur a TikTok”, perioadă în care mulți au descoperit pentru prima dată puterea platformei. Atunci, D’Amelio a devenit activă în aplicație.
Pentru unii precum D’Amelio, creșterea rapidă a adepților este uluitoare. Și a avut un efect de undă. Sora ei, Dixie, în vârstă de 18 ani, care are 22,7 milioane de urmăritori, este concentrată pe construirea „propriei personalități în aplicație”. Iar părinții D’Amelio – care s-au alăturat TikTok pentru a monitoriza ce postau fiicele lor – au adunat și ei milioane de adepți.
Unul dintre motivele pentru care creșterea timpurie pe TikTok s-a simțit atât de spontană a fost pentru că aplicația nu avea toate caracteristicile corporatizării. TikTok a introdus publicitate în 2019, dar nu este încă o centrală de marketing. Este încă foarte experimentală.
Amploarea publicității a afectat și TikTokerii. Platforma nu împarte veniturile publicitare cu creatorii așa cum face YouTube, dar a introdus un marketplace care să ajute la conectarea utilizatorilor săi de top cu brandurile, astfel că TikTok explorează și un model de participare la venituri.
Creatorii mai mici pot câștiga, de obicei, câteva sute de dolari pentru postările sponsorizate. De asemenea, TikTok deschide ușile către alte oportunități de venituri, de la podcast-uri și mărfuri până la evenimente live (atunci când acestea încep din nou). Și mulți fac saltul pe YouTube, unde pot participa la Programul de parteneri care le permite să-și monetizeze canalele.
Insiderii spun că TikTok pare să fi învățat din greșelile predecesorilor precum Vine, care și-a pierdut cele mai mari staruri după ce a refuzat să ofere opțiuni de monetizare. Aplicația are angajați dedicați care lucrează cu utilizatorii, ajutându-i să-și crească numărul urmăritorilor.
Sursa foto: Pixabay