Excesul de Photoshop, noul standard al frumusetii
In ultima vreme, imaginile retusate astfel incat sa promoveze un standard idealizat de frumusete sunt tot mai des puse la stalpul infamiei. Si in moda, ca de altfel in multe alte domenii ale vietii sociale, in clipa de fata se simte o adevarata “foame” de autentic. Artificialul este “out”.
Este “miracolul” tehnologiei moderne: ce n-a putut face mama natura, face cat ai clipi Photoshopul, un software extrem de usor de utilizat, care intinereste trasaturile mai ceva ca botoxul sau bisturiul celui mai talentat chirurg estetician. Ce-i drept, de-acum cei mai multi dintre cititorii revistelor de moda sunt probabil constienti de faptul ca toate fotografiile, intr-o masura mai mica sau mai mare, “mint”: chipurile si trupurile din imagini nu sunt si in realitate cum par a fi, si daca modificari se faceau si-n trecut (prin intermediul unor complicate trucuri de lumini si expunere ale fotografilor), de-acum software-urile sunt capabile sa faca aproape singure celebritatile sa arate mai tinere, mai slabe, mai inalte, cu tenul perfect, ochii stralucitori si dintii ireal de albi. Ce mai, perfecte.
CITESTE SI "Cum vor arata vedetele preferate in 2040 (Poze)"
Photoshop-ul “inalta” imaginea oricarei actrite sau fotomodel la un nivel de perfectiune de neatins; dar in masura in care retusarile au devenit tot mai batatoare la ochi si mai bizare, propunand de multe ori trupuri care sfideaza granitele naturale ale anatomiei umane, polemicile pe tema manipularii fotografiilor din revistele de moda s-au acutizat pana intr-atat incat sistemul a inceput sa reactioneze. Din interior.
Pe net, bloggeri foarte populari si-au facut o adevarata profesiune de credinta din “demascarea” asa-numitelor cazuri de “abuz de photoshop”, dar cat de mult sunt in realitate modificate trasaturile celebritatilor ramane “un amanunt” foarte rar dezvaluit (si doar atunci cand o revista de moda este cu adevarat prinsa cu mata-n sac).
De curand, insa, un fotograf de faima lui Peter Lindbergh, dintre cei care au rezistat cu stoicism de-a lungul carierei tentatiei Photoshop-ului, a aruncat gaz pe foc, lansand o serie de coperte pentru editia frantuzeasca a revistei Elle, in care staruri precum Monica Bellucci, Eva Herzigova, Sophie Marceau si Chiara Mastroianni sunt prezentate fara urma de machiaj pe fata si evident fara niciun artificiu de natura digitala.
Campania a atins o coarda sensibila in Franta, unde oficiali din Ministerul Sanatatii militeaza de ceva vreme pentru adoptarea unei masuri menite sa forteze revistele sa-i informeze pe cititori cand si cum au fost imaginile modificate (a fost propusa aplicarea unei “buline”, cum se face la noi cu imobilele in pericol sa se prabuseasca).
Retusuri in Photoshop de pe tare.ro
In ultima vreme, progresele in domeniul fotografiei digitale au facut atat de lesnicioasa manipularea imaginilor incat fotomodelele de pe coperte de multe ori par niste creaturi “venite de pe Marte”, considera Peter Lindbergh. “Retusarea feroce nu ar trebui sa fie cel mai utilizat mijloc de a reprezenta o femeie la inceputul acestui secol, dar sentimentul meu este ca de ani buni incoace a ajuns sa influenteze intr-o masura excesiva felul in care femeile sunt definite din punct de vedere vizual”, a declarat fotograful pentru The New York Times.
CITESTE SI "Cele mai penibile erori de Photoshop (POZE)"
Totusi, cum sa crezi ca pielea actritei americane Gwyneth Paltrow poate arata atat de “nepamanteana”, precum in fotografia de pe coperta revistei Vogue din luna mai a anului trecut, in care poarta o rochie aurie de lame semnata Oscar della Renta, sau ca Jessica Simpson nu a fost inzestrata de natura decat cu un sigur sold (o “aripioara” ii lipseste in mod dubios din fotografia de pe coperta revistei Elle)? Printre cele mai criticate fotografii se numara in ultima vreme cele ale actritei Reese Witherspoon, sau mai precis barbia acesteia, gropitele din obraji si culoarea ochilor, care nu inceteaza sa i se transforme drastic de la o poza la alta.
De-acum pare neobisnuit si proaspat, chiar memorabil, atunci cand o revista prezinta o imagine neprefacuta, fara lustru. Luna trecuta, intr-un numar al unei reviste americane, editorii au facut gestul “socant” de a declara ca fotografia de pe coperta infatisand-o pe Kim Kardashian este “100% neretusata”, ca si cum ar fi facut astfel un mare hatar cauzei jurnalismului dedicat pseudo-celebritatilor.
Tot recent, in paginile pestigioasei reviste People, in numarul dedicat celor “100 Most Beautiful”, au fost incluse fotografiile a 11 celebritati infrumusetate doar cu putina crema hidratanta.Â
De fapt, discutia nu este nici pe departe una noua. Una dintre cele mai faimoase controverse pe tema retusarilor dateaza din 2003, cand Kate Winslet a afirmat in presa ca editia britanica a GQ i-a modificat excesiv fotografia pentru a o face sa arate mai slaba. “Puteti face ce vreti – ar fi declarat ea -, dar cel putin informati-va cititorii ca in fotografie nu sunt chiar eu”. Episodul a fost urmat apoi de multe altele, de la cel al bicepsilor supradimensionati ai lui Andy Roddick dintr-o revista dedicata barbatilor, la “liposuctiunea” digitala facuta cantaretei Faith Hill, “denuntata” in 2007 de site-ul de moda Jezebel.Â
In apararea lor, multi editori au declarat off-the-record, ca atunci cand vine vorba de contractele pentru pictoriale, PR-ii vedetelor pun aproape intotdeauna conditia retusarii fotografiilor; nu-i astfel de mirare ca o persoana arata diferit de la o revista la alta.
La inceputul anilor ’90, pe masura raspandirii primelor programe de manipulare digitala, unii art directori au inceput sa exploreze posibilitatea de a crea imagini “hiper-reale”, in mod ironic tocmai ca o reactie la triumful supermodelelor “prea perfecte”.Â
CITESTE SI "Eroare de Photoshop pe coperta revistei OK!"
Pacat insa ca dupa experimentele lui Norbert Schoener, Inez van Lamsweerde, Mert Alas si Marcus Piggott (primii fotografi care au ridicat stilizarea digitala la rang de arta), utilizarea Photoshop-ului a scapat de sub orice control.
“Este clar ca Photoshop-ul reprezinta de-acum o etapa obligatorie pentru toti, este un fel de camera obscura a digitalului: una este insa sa te folosesti de el si alta e sa abuzezi. Secretul sta in a-l folosi la minim”, considera un alt fotograf de faima internationala, Paolo Pellegrin.Â
Intr-un interviu acordat recent, Anna Wintour, directoarea revistei Vogue, a aparat dreptul editorilor de a se servi de Photoshop: “Nu vad de ce n-ar trebui sa-l folosesc la o fotografie cu Hillary Clinton», a declarat ea. Tot ea a ridicat apoi in slavi o fotografie de Irving Penn care infatisa goala, in lumina cruda, naturala, o femeie grasa, aparuta in revista pe care-o conduce pentru a ilustra un articol despre pericolele obezitatii. “Este fotografia clasica care ii face pe cititori sa se opreasca, atragandu-le atentia si provocandu-i. Si aceasta este de fapt si ideea”, a recunoscut Wintour.
Recomandari:
Cum arata Jessica Alba dincolo de Photoshop (POZE)
Reclama retusata si controversata cu Demi Moore (POZE)
Madonna, retusata "la greu" in reclama Louis Vuitton
Cum ar arata vedetele daca ar fi subponderale (POZE)
Cum ar arata vedetele daca ar fi supraponderale (POZE)
Â