Evolutia modei de-a lungul timpului (poze)

Apropo.ro / 15.03.2011, 09:00
Desi oamenii au fost interesati de haine si moda de mii de ani, industria respectiva a inceput sa capete forma abia in jurul anilor 1850. Inainte de 1850, circa 70% din haine erau cusute de mana, chiar de catre cei care le purtau.

Se crede ca primii „germeni” ai modei au aparut in Egiptul
antic, odata cu aparitia luxului si elegantei vestimentare de la
curtea faraonilor.

Desi oamenii, si mai ales femeile, au
fost interesati de haine si moda
de
mii de ani, industria respectiva a inceput sa capete forma abia in
jurul anilor 1850.
Inainte de 1850, circa 70%
din haine erau cusute de mana, chiar de catre cei care le purtau.
Imbracamintea era un produs ca oricare altul, iar calitatea sa
depindea de talentul croitoresei.

Galerie
foto!

Evolutia modei

Evolutia modei

In civilizatiile stravechi, hainele n-aveau
scopul de a acoperi partile „rusinoase” ale corpului, ci de a tine
cat de cat de cald. In unele culturi, hainele aveau rolul de a-i
apara de farmece pe cei ce le purtau, pe cand in altele serveau ca
simple podoabe.

Primul material folosit pentru haine era un amestec de scoarta,
bumbac si canepa.

Fibrele de origine animala au fost folosite abia din perioada
neolitica de catre anumite culturi care, spre deosebire de
stramosi, au fost in stare sa formeze comunitati pe langa care
puteau creste oi si unde-si puteau construi razboaie de tesut.

Egiptul
Antic

Egiptenii purtau doar una sau doua piese mari de
imbracaminte
infasurate pe corp in diferite moduri. Atat
barbatii cat si femeile din Egipt purtau tunici cusute pe masura
potrivita, care semanau cu un tricou lung care ajungea pana la
genunchi (pentru barbati) sau pana la glezne (pentru femei).

Tunicile erau de obicei fabricate din in si de cele mai multe
ori erau de culoare alba. Cei mai multi egipteni nu par sa isi fi
acoperit capetele cu niciun fel de articol de vestimentatie.
Deseori umblau cu picioarele goale, dar uneori purtau sandale din
piele.

Cleopatra

Cleopatra

Climatul egiptean a favorizat imbracamintea usoara facuta din
fibre vegetale, predominant panza, iar in timpurile Romane
ocazional bumbac, un material de import din India.

Lana era folosita in masura mai mica si rareori de egiptenii
bogati. Mici cantitati de matase erau comercializate in estul
Mediteranei, posibil pe la a doua jumatate a mileniului II a.c. si
resturi de matase au fost gasite in mormintele egiptene.

Pieile de animale, in special de leopard, erau uneori purtate de
preoti si calugari in rolul lor de primi slujitori ai lui Dumnezeu.
Astfel de vesminte au fost gasite in mormantul lui Tutankhamon si
erau frecvent pictate pe peretii mormintelor. Unii regi si regine
purtau imbracaminte decorativa ceremoniala cu pene si techini.

Imbracaminte decorativa

Roma
Antica

Toga, o haina distinctiva a Romei antice, a fost,
probabil, o mantie de sase metri in lungime, care era infasurata in
jurul corpului si era, in general, purtata peste o tunica.

Toga era fabricata din lana, iar tunica de sub ea era, de cele
multe ori, facuta din panza. Dupa secolul al II-lea i.Hr., toga a
fost un articol de imbracaminte purtat exclusiv de barbati si numai
cetatenilor romani li sa permitea sa poarte toga.

Toga

Toga

Toga se baza pe o haina tip rochie folosita de catre un popor
nativ, etruscii, care au trait in Italia din anul 1200 i.Hr., desi
toga de obicei este asociata cu romanii.

Grecia
Antica

Diversitatea hainelor in Grecia Antica poate fi redusa la trei
tipuri de imbracaminte: tunica, mantia, hlamida. Toate constau
intr-o bucata de stofa drapata dreptunghiulara stransa cu o
centura, pe umar cu o agrafa sau un nod. Hainele oamenilor cu rang
se deosebeau foarte putin de hainele celor fara rang, doar prin
cateva broderii si calitatea materialului si al culorii.

Cel mai des, pentru fabricarea vesmintelor, era folosita lana,
iar pentru cei foarte saraci, parul de capra.

Hainele femeilor se deosebeau de cele ale barbatilor doar prin
calitatea mai fina, transparenta tesaturilor, culorile mai vii si o
ajustare mai cocheta.

Atat femeile cat si barbatii purtau sandale, dar majoritatea
populatiei nu folosea incaltaminte. Daca porneau la un drum mai
lung, oamenii optau pentru un fel de ghete.

Ca accesorii se intalneau: umbrele, evantaie, posete, sutiene, pieptene, oglinzi, panglici, peruci,
depilatoare, parfumuri si coloranti pentru par.

Moda in Evul
Mediu

Aici, omenirea cunoaste unul dintre marile momente propulsoare
de cultura si civilizatie, datorat Renasterii italiene. Renasterea
va fi momentul, iar Italia va fi locul unde vor aparea primele
manifestari ale modei. Acest privilegiu este revendicat in acelasi
timp de Franta, Spania si Anglia, fiecare pretinzandu-si
intaietatea.

Unii autori considera ca momentul aparitiei modei a fost
declansat de prima diferentiere a vesmantului barbatilor fata de
cel al femeilor.

Este vorba de secolul al XIV-lea, cand costumul
barbatilor a devenit mai scurt decat cel al femeilor.

In Europa Evului Mediu au fost
la moda tot felul de podoabe pentru cap, ciudate si
minunate.
Femeile incepusera sa poarte niste palarii
inalte, numite „hennin”, care semanau cu turlele de biserica.
Probabil ca era destul de greu sa intre pe usi, deoarece unele
palarii aveau aproape un metru inaltime. Alte palarii aveau forma de coarne de animale. Altele erau ca
niste aripi de fluture.

Palarii

Palarii

In jurul anului 1700 erau la moda
perucile pudrate, alunitele false si rochiile cu crinolina, acestea
din urma uneori incredibil de largi.

Talia Empire, o linie
ce demarca talia pornind de sub bust, a fost facuta cunoscuta de
catre Josephine, sotia lui Napoleon Bonaparte, care, in timpul cat
sotul ei a fost imparat, incepand cu anul 1804, a favorizat
impunerea stilului „clasic” grecesc si a facut sa revina rochiile
stil toga pe care le purtau persoanele pictate pe vasele provenind
din perioada respectiva.

Josephine

Josephine Bonaparte a facut cunoscuta rochia Empire

Rochiile Empire
purtate de femei – la inceputul secolului al XIX-lea – erau adesea
la fel de diafane ca toaletele de seara de acum, iar femeile le
purtau cu un fel de pantalon din ceva asemanator cu bumbacul care
ajungea pana la gambe sau ceva mai jos de genunchi.

La inceputul anului 1800, femeile nu erau singurele interesate
sa arate bine.

In aceeasi perioada a aparut dandy-ul, construit dupa modelul
lui George ‘Beau’ Brummell, un domn care insista ca pantalonii sa i
se potriveasca la fel de bine ca un al doilea rand de piele si care
nu suporta ca vesta sa faca nici macar o cuta. Gulerul unui dandy
era asa de inalt si de teapan, ca nu-si putea misca nici gatul.

George ‘Beau’ Brummell a introdus termenul
de dandy

Anul
1848, supranumit si anul Revolutiei, „forteaza”
femeile
sa se acopere cat mai mult cu putinta,
astfel must have-urile epocii fiind bonetele si fustele
lungi, mereu murdare de la taratul de podele.

Pe la jumatatea anilor 1850 apare
crinolina sau juponul pe cercuri, care da femeilor o mai mare
libertate de miscare.

Mijlocul anului 1870 a adus cu sine o
revolutie in moda, date fiind aparitia masinii de cusut si a
materialelor sintetice, iar crinolina a fost inlocuita cu „rochia
pe corp”.

Sfarsitul anilor 1800 a vazut luand
amploare fenomenul rochiilor clos. Rochiile erau mai lungi ca
oricand, trebuind sa fie tinute in momentul in care se traversa
strada, spre exemplu, iar acele robe din dantela brodata erau acum
disponibile tuturor, nu numai celor bogati, datorita productiei de
masa.

Belle
Epoque

Cand se vorbeste despre inceputul
secolului al XX-lea, lumea foloseste mai mereu termenul de „la
Belle Epoque”, adica „Epoca frumoasa”. Moda a fost cu siguranta una
frumoasa – par lung, decolteuri largi si tone de dantela.

Belle Epoque

Primul Razboi
Mondial

La inceputul Primului Razboi Mondial,
corsetele au fost abandonate complet, talia a coborat, iar poalele
s-au scurtat pana spre genunchi.

E prima data in istoria modei cand
linia bustului nu mai e importanta.

Femeile cu sani mici au cunoscut
triumful, in timp ce suratele lor mai dotate au fost nevoite sa
recurga la tot felul de artificii pentru a incapea in hainele la
moda in acele vremuri.

La inceputul Primului Razboi Mondial,
corsetele au fost abandonate complet

Moda anilor
’20

Imediat dupa terminarea Primului Razboi
Mondial
, mentalitatea femeilor a inceput sa se schimbe. In
acea perioada, acestora li s-a oferit ocazia sa lucreze in afara
casei si, practic, sa isi foloseasca inteligenta. S-au ocupat de
lucruri administrative, au fost asistente medicale sau
postarite.

Datorita noilor functii, s-au vazut nevoite sa renunte la
imbracamintea sofisticata in favoarea unor tinute mult mai practice
si chiar au renuntat la pletele lungi si la coafurile
sofisticate.

Ambitiile au crescut treptat si nici nu se putea altfel cand
printre modelele feminine cu un caracter impresionant, „fashion
iconii” acelei perioade, si-au facut loc nume celebre precum Louise
Brooks, Greta Garbo si Coco Chanel.

Coco Chanel s-a impus in moda folosind
accesorii feminine precum bratarile, lanturile, perlele, palariile
in combinatie cu tinute simple, precum little black
dress
si chiar de inspiratie masculina cum ar fi taiorul.
Aceasta din urma piesa vestimentara a cucerit treptat gusturile,
devenind un „must have”, o „uniforma” a femeilor bogate, de
afaceri.

In 1923, Coco Chanel declara pentru Harper`s Bazaar ca „simplitatea
este cheia adevaratei elegante”.

Coco Chanel

Coco Chanel

Designerul, alaturi de Louise Brooks, a dat nastere unei noi
generatii de femei cu o puternica personalitate. Acestea se
deosebeau prin faptul ca isi tundeau parul scurt, fara sa isi
piarda din feminitate, purtau fuste mai scurte, se machiau si erau
adesea vazute, in societate, fumand si savurand cocktailuri.

Spre deosebire de generatiile anterioare, in
acea perioada femeile devenisera mult mai independente, isi
conduceau singure automobilele si nu se temeau ca vor fi judecate
pentru ca isi petreceau serile in cluburi ascultand jazz sau
bucurandu-se de dansuri energice precum Charlestonul.

Tot Chanel a fost si primul designer care si-a lansat primul parfum
care ii poarta numele – Chanel No. 5, in 1921. Acesta a fost, inca
de la inceput, un adevarat succes asa ca putem spune, pe buna
dreptate, ca designerul a fost un trendsetter si din acest punct de
vedere.

Anii
’30

In linii mari, o tinuta specifica anilor ’30 trebuia sa
contina
cel putin un element din: umeri bufanti,
incretiti, corset sau croiala stransa in talie, fusta lunga, larga
si evazata sau – la ocazii speciale – o trena lunga.

Eleganta era obligatorie pentru femei, indiferent de momentul
zilei. Singurul aspect care facea diferenta era materialul din care
erau confectionate hainele.

Astfel, daca pentru zi se preferau texturile mai putin
pretentioase ca bumbacul, inul sau lana, pentru seara erau „la mare
cautare” satinul, catifeaua sau matasea.

Culorile erau si ele oarecum in extreme, daca se compara
momentele zilei: pentru dimineata si pranz culori inchise sau
cenusii, iar pentru a doua parte a zilei imprimeuri florale, nuante
contrastante si detalii colorate.

Jean Harlow

Jean Harlow, sex simbol al anilor
’30

Anii
’40

Manecile bufante din dreptul partilor
superioare
ale bratelor sunt acum inlocuite cu celebrele
„pernute pentru umeri”, lungimea rochiilor se scurteaza pana la
jumatatea gambelor, iar talia nu se mai subliniaza decat printr-un
cordon subtil.

Totusi, se pune un mare accent pe soldurile femeilor care, in
contextul pastrarii ideii de silueta „trasa prin inel” sunt
considerate apanaje ale feminitatii.

De aceea se insista pe detalii generoase in zona cu pricina,
imprimeuri florale mari sau buzunare hiperdimensionate tocmai
pentru a pozitiona atentia pe portiunea vizata. Materialele pentru
rochiile de zi devin din ce in ce mai comode, iar culorile sunt
„permise” indiferent de momentul zilei.

Anii
’50

Umerii goi, soldurile scoase in evidenta si taliile „de
viespe”
au reprezentat pentru perioada respectiva adevarate
must have-uri. Fustele largi si vaporoase care se opreau imediat
sub genunchi si curelele late din talie erau la mare cautare.

Pentru seara, rochiile pastrau cam aceleasi linii mari,
diferenta fiind facuta de accesorii: gentute plic, palarii sic sau
manusi de lungime medie din dantela.

Marilyn Monroe

Anii
’60

Anii ’60 sunt considerati a fi inceputul „revolutiei” modei
feminine pentru ca tinutele incep sa fie tot mai simple,
apropiindu-se de imaginea femeii moderne, de cariera.

Apar, deci, fustele conice pana la genunchi sau chiar mai sus,
jachetele usor cambrate si trenciurile cadrilate facute celebre de
sotia fostului presedinte american John F. Kennedy, Jacqueline
Onassis. Contrastele cromatice gen alb-negru, rosu-negru sau
galben-albastru erau si ele in mare voga.

Jackie O

Jacqueline Onassis Kennedy

Anii
’70

Anii ’70 au reprezentat o perioada de transformari majore ce au
stat sub semnul miscarii „hippie”. De aceea, cele
mai multe influente in fashion au avut ca punct de plecare acelasi
„curent”: pantaloni foarte evazati, jeansi, camasi lungi, cu
ciucuri sau franjuri, modele de inspiratie etnica, imprimeuri
florale, impletituri din piele si bentite colorate. In privinta
culorilor, paleta cromatica este nelimitata.

Hippie

Anii ’70 au reprezentat o perioada de
transformari majore

Anii
’80

Moda anilor ’80 a fost guvernata de curentul disco. Piesele de
rezistenta erau fustele foarte scurte, colantii, tricourile cu un
umar liber, manecile „trei sferturi”, topurile in culori vii si
aplicatiile stralucitoare.

Foarte la moda erau si colierele lungi, bratarile din plastic si
cerceii mari cat mai usor de observat. Intreaga evolutie a lumii
fashion din perioada anilor ’80 a gravitat in jurul unor simboluri
care au dat „tonul”, atat in show-bizz cat si in vestimentatie,
dintre acestea remarcandu-se clar….Madonna. Pe scurt, anii
’80 au stat sub spiritul nonconformismului, al curajului si al
expansivitatii.

Madonna

Madonna

La sfarsitul sec al
XX-lea
, vestimentatia si shopping-ul devin o
pasiune colectiva: chiar si copiii invata numele lui Gaultier,
Fendi sau Dolce&Gabbana.

Moda devine un vehicul care promoveaza marochinaria,
decoratiunile si bijuteriile. Daca Parisul (Franta) inca mai este
considerat capitala modei, Milano (Italia) este cel care imbraca
cei mai multi oameni.

Citeste si „Hot bikini. De la pantaloni
bufanti la „ata”!

Martie e luna tuturor femeilor, dar Apropo.ro iti
propune sa o cautam pe EA, pe acea femeie talentata, frumoasa si
inteligenta. De aceea, va propunem zilnic, timp de 4 saptamani,
perspective diferite, Apropouri
la particularitatile
feminine atat de speciale.

Cu aceasta ocazie avem si un
concurs cu premii
:
inscrie o femeie remarcabila in top in perioada 1-31 martie si poti
castiga Notebook Lenovo Thinkpad Edge 15 de culoare rosie, o crema
Juvena si 2 parfumuri 212 VIP Carolina Herrera.