Noul CLS ofera inca de la prima vedere o senzatie la care nu te-ai fi asteptat. De altfel, nimeni nu s-a mai gandit pana acum la un coupe cu patru usi. Nimeni in afara de Mercedes. A spus cineva „compromis”?
Mercedes a ales inima fostului Imperiu Roman pentru intalnirea dintre jurnalisti si noul model CLS. Deloc intamplator. Roma este un oras plin de istorie si emotii iar Mercedes pare sa contrazica orice urma de sobrietate specifica masinilor germane. Mai mult, chiar unul dintre oficialii prezenti la eveniment ne marturisea ca CLS este un model despre care s-a vorbit ca ar fi inutil dar care, ajuns in productia de serie, devine o alternativa deosebit de atractiva atat pentru clientii de coupe dar si cei de sedan.
Coupe cu 4 usi
CLS este o idee aparte si trebuie judecata ca atare. Din punctul de vedere al lui Mercedes, este un coupe in serie cu CLK si CL, pozitionat intre E-Class si S-Class. Doar ca, spre deosebire de alte coupe-uri, CLS are avantajul celor doua usi suplimentare din spate. Sa nu se inteleaga ca este un sedan, deoarece, conform Mercedes, posesorul nu trebuie sa renunte la silueta si feelingul specifice unui coupe. Si acesta este un lucru care se vede imediat. CLS este primul coupe ce poate oferi si functionalitatea unui sedan. Este un model necesar? Nu nu putem pronunta. Daca privim faptele, lucrurile sunt clare.
La Salonul Auto de la Frankfurt din 2003 presa si restul publicului au fost extaziati la vederea prototipului Vision CLS. Atat de extaziati incat Mercedes a decis trecerea proiectului in productia de serie si a reusit sa o faca intr-un timp record fara modificari majore de design. Rezultatul final nu are cum sa nu atraga atentia. O aparitie exotica pe care o recunosti ca fiind Mercedes dar nu iti vine sa crezi ca este un model de serie. Ce socheaza imediat este silueta joasa completata de geamuri inguste, si lateralul fluid in care au fost decupate pasaje proeminente pentru jantele masive de 18 toli (standard la V8). Interesant este ca CLS reuseste sa impresioneze desi, analizat amanuntit, designul nu aduce solutii noi. Din contra, se poate spune ca avem mai multe elemente reprezentative pentru identitatea marcii. Ce difera insa este modul de abordare care, de data aceasta mai mult ca niciodata, se bazeaza pe emotii. CLS este o masina care trezeste emotii pana la nivelul unde nu te mai intrebi daca a fost sau este intr-adevar nevoie de un coupe cu patru usi.
Bine ati venit la bord
CLS este construit pe platforma modelului E-Class fata de care este putin mai lung desi ampatamentul a ramas neschimat. Usile fara rama se deschid usor si faciliteaza accesul spre un interior fascinant. Asezat la volan, recunosti imediat volanul specific Mercedes, panoul sistemului multimedia cu navigatie si indicatoarele de bord de la E Class. Cu adevarat noua este forma scobita a bordului care aminteste discret de nobletea automobilelor britanice. Amatorii ornamentelor din lemn nu vor gasi decat un element masiv pe bord si insertii in tunelul central ce individualizeaza locurile din spate.
Pasagerii au la dispozitie o demonstratie totala de tehnologie germana. Incepem cu instalatia automata de climatizare gratie careia fiecare dintre cei patru ocupanti isi poate seta independent temperatura dorita. Alti senzori plasati in habitaclu au grija sa mentina un nivel optim de umidititate si sa reimprospateze aerul atunci cand este nevoie. Iar daca mergeti cu soarele atintit intr-o singura parte, climatizarea va compensa temperatura pentru ca per total sa nu se simta nici o diferenta.
Altceva? Scaune cu reglaj electric, incalzite si ventilate, sistem multimedia performant si din cand in cand vocea placuta a sistemului de navigatie care iti aminteste ca peste 200 de metri ar fi bine sa cotesti la dreapta. Un element care te duce direct in viitor este proprietatea scaunelor de a prelua forma spatelui avand o singura misiune: confort total. Optiunea se numeste Dynamic multicontour si intervine la nivelul suportului lateral, in special in viraje.
Practic, atunci cand abordezi un viraj, scaunul se profileaza pentru a impiedica alunecarea spatelui in exterior dupa care revine lin la starea initiala. Masajul cu intensitate variabila este inclus in pachet. Legat de spatiul interior, totul depinde de clasa in care hotaram sa incadram modelul. Daca este sa luam clasificarea facuta de Mercedes, atunci CLS este un coupe si in mod cert este cel mai spatios din segment. Vorbind mai ales despre spatiul destinat pasagerilor din spate, Mercedes vine cu o solutie gratie careia pot fi acomodati lejer doi adulti.
Daca ne uitam ca CLS are toate atributele unui sedan, atunci spatiul in zona capului poate fi criticat in cazul unor persoane de peste 1,90 m inaltime. In orice caz, pozitia joasa a sezutului si forma scobita a spatarelor sunt detalii gratie carora ocupantii celor doua locuri individuale din spate calatoresc confortabil. Suprafata vitrata, redusa datorita liniei specifice de coupe, genereaza un aer intim in habitaclu. Geamurile inguste dau impresia ca privesti in exterior fara sa fi vazut. E adevarat, vizibilitatea in trafic are de suferit si tocmai din acest motiv, ca sofer, CLS iti rapeste ceva timp pentru acomodare.
Balet in aer
Mercedes demonstreaza inca o data de ce este considerat etalonul luxului in ciuda tuturor barfelor ce s-au auzit in ultimul timp. Cu si fara J.D. Power, CLS se conduce incredibil de usor iar sistemul de franare intervine prompt la cea mai usoara apasare a pedalei. Nu vom intra aici in mai multe detalii, pentru ca puteti sta linistiti in materie de sisteme de control al fortei de franare si al stabilitatii. In ciuda greutatii deloc neglijabile, CLS devine cat se poate de manevrabil, beneficiind si de contributia directiei cu asistare progresiva. Cat despre suspensie, aici avem balet in aer. La propriu. Introdusa in premiera pe clasa S (1998), suspensia pneumatica Airmatic (standard la V8) adapteaza permanent setarile amortizoarelor in functie de parametrii de rulare si stilul de condus.
La viteze ridicate, garda la sol este coborata automat cu 15 mm pentru o mai buna stabilitate. In plus, suspensia permite alegerea unuia dintre cele trei stiluri presetate de functionare de la bord: Confort, Sport 1, Sport 2 si Autolevelling (mod in care garda ramane constanta indiferent de gradul de ocupare). Cutia de viteze automata secventiala cu 7 trepte (7G–Tronic) este o alta inovatie deosebit de importanta pe care Mercedes are meritul de a fi introdus-o in premiera mondiala. Soferul poate selecta modul C (confort), S (Sport) sau M (manual) in functie de dispozitie sau stil.
Asfel, CLS poate fi la fel de bine calm sau sportiv. Desi optiunea noastra ar fi orientata spre confort, aceasta nu inseamna ca CLS 500 nu poate accelera fulminant de la 0 la 100 km/h! In numai 6,1 secunde. Unul dintre oficialii Mercedes ne declara ca este si normal ca o masina care arata precum CLS sa stie sa fie si deosebit de rapida atunci cand soferul o cere! In cazul motorizarii V6 (CLS 350) performantele sunt la fel de indraznete: 0-100 km/h in 7 secunde si 250 km/h viteza maxima (limitata electronic).
In cursa pentru aur
CLS este poate cel mai emotional model pe care Mercedes l-a produs in ultimii ani si in mod sigur va determina un nou val de clienti. Este exact acea masina care impresioneaza pur si simplu. Are imagine, tehnologie si un raport pret/calitate incredibil de atractiv! CLS 350 porneste in Romania de la 47.810 Euro in timp ce CLS 500 costa 58.690 Euro. Incepand cu anul 2005, va putea fi comandata si versiunea de top CLS 55 AMG pentru 83.860 Euro (preturi CIP). In mod sigur o tema de gandire pentru clientii Audi sau BMW…
Verdict
Tehnologie
CLS este o vitrina tehnologica a momentului. Pe langa sistemele electronice, AIRMATIC si 7G–Tronic, Mercedes este destul de ambitios sa ofere pana si performantul sistem PRESAFE care anticipeaza accidentele, ajustand in timp real pozitia ocupantilor.
Achizitie
Modelul nu concureaza intr-un segment in care pretul face diferenta. Totusi, la capitolul 50-60.000 de euro se pare ca CLS este alegerea momentului. Chiar si numai pentru felul cum arata…
Adversari
Audi A6
Noua generatie, lansata anul acesta, este marcata de grila frontala single-frame, impresionand prin calitatea materialelor si nivelul ridicat de finisare. Gama de motorizari include numeroase optiuni pe benzina si motorina, dintre care se disting noile propulsoare V6, 3.2 FSI/255 CP (injectie directa de benzina) si 3.0 TDI/225 CP. Arsenalul tehnologic include cam tot ce are si Mercedes, in plus existand optiunea tractiunii integrale quattro. Versiunea de top pentru moment: V8/335 CP.
BMW Seria 6
Urmasul faimosului „rechin” s-a dovedit un succes gratie designului neconventional, motorizarilor performante tipice BMW si interiorului exclusivist. Tehnologia constructorului bavarez se ridica la cel mai inalt nivel al momentului. Seria 6 se individualizeaza prin sistemele Active Steering, Dynamic Drive si transmisia automata secventiala denumita SMG, derivata direct din Formula 1. Se vorbeste de o viitoare versiune M6 care va oferi peste 550 CP alaturi de alte gadget-uri speciale.