România nu a intrat înca pe radarul multor giganți internaționali ai afacerilor. Dintre primele 20 de companii din lume din punct de vedere al capitalizarii bursiere, doar 8 au investit pâna în prezent, direct sau indirect, pe piața româneasca.
Iar sumele investite de acestea nu sunt din cele mai amețitoare, cifrele fiind în majoritatea cazurilor de ordinul zecilor de milioane, sau chiar milioanelor de dolari.
Concluzia survine dupa o analiza a celebrului top al primelor 500 de companii din lume publicat în fiecare an de cotidianul Financial Times, având drept criteriu valoarea data companiilor de prețul acțiunilor la bursele unde sunt listate.
Dintre primele 20 de companii clasificate pe acest criteriu, doar General Electric, Citigroup, AIG, Vodafone, IBM, Procter & Gamble, Shell și Coca – Cola au considerat România o piața suficient de atractiva.
Nu foarte atractiva însa daca ținem cont, de exemplu, de faptul ca IBM a investit pâna în prezent doar 1,5 milioane de dolari în România iar General Electric ceva mai mult de 15 milioane de dolari (investițiile GE din Ungaria sunt de ordinul sutelor de milioane de dolari).
Citibank, cea mai mare banca din lume, a avut pâna de curând o prezența discreta în sistemul bancar românesc (participând doar la tranzacții și împrumuturi mari).
Dintre primele 20 de companii din lume, doar trei dețin investiții de ordinul sutelor de milioane de dolari: Shell – care a depașit nivelul de 230 de milioane de dolari, Vodafone – a carei participație de 20% din Mobifon este evaluata la 200 – 300 milioane de dolari și Coca- Cola, cu investiții de peste 300 de milioane de dolari.
„Teoretic, România ar trebuie sa fie o piața atractiva pentru companiile mari pentru ca este, din punct de vedere al populației, a doua țara din Europa Centrala și de Est.
Puterea de cumparare, unul din principalii indicatori la care se uita marile companii, este însa foarte scazuta (de doua ori mai mica decât în Polonia), iar mediul de afaceri românesc a fost marcat permanent de incertitudini dupa 1990″, spune Daniel Ionescu, directorul general pentru România al uneia din cele mai importante societați de consultanța europene – Larive.
}inând cont de faptul ca topul primelor 20 de companii este dominat clar de companiile americane (care dețin 15 poziții), unul din criteriile lipsei acestoa de pe piața româneasca poate fi și unul geografic. De asemenea, grupurile cu vânzari de sute de miliarde de dolari nu aleg pentru investiții masive decât țarile care le pot aduce fie piața, fie un avantaj competitiv pentru reducerea costurilor.
Diferența dintre investițiile General Electric în Ungaria și cele din România este adusa, de exemplu, și de faptul ca americanii (ca de altfel toți marii investitori) au beneficiat în Ungaria, la mijlocul anilor Â’90, de scutiri de taxe pentru o buna perioada de timp.
„O companie mare analizeaza global și alege țarile atractive din punct de vedere al infrastructurii, sistemului legislativ și pregatirii profesionale a oamenilor. De asemenea, ia în considerare și concurența zonala pe sectorul în care activeaza. De ce nu sunt mai multe grupuri mari în România și de ce nu s-a investit mai mult? Cred ca fiecare companiei are motivele ei”, spune Dan Ionescu, director pentru Europa de Sud Est al General Electric.
General Electric domina de mai mulți ani topul celor mai capitalizate companii din lume, fiind detronata de pe poziția de lider doar anul trecut de catre Microsoft.
Anul acesta, cele doua companii au schimat din nou locurile: GE cu o capitalizare de peste 299 miliarde de dolari iar Microsoft, de circa 271 miliarde dolari.
Pentru comparație, Produsul Intern Brut al României este de 56 – 57 miliarde dolari iar cea mai mare companie româneasca – Petrom, are o capitalizare bursiera de circa 2,8 miliarde de dolari. GE deține în prezent în România o companie mixta împreuna cu Turbomecanica București, în care a investit 15 milioane de dolari, și circa 8% din acțiunile Banc Post.
Retail
Structura topului celor mai mari zece retaileri din lume a suferit puține schimbari fața de anul trecut. Astfel, pe primul loc se afla în continuare gigantul american Wal Mart Stores, cu o valoare de piața 259 mld. $, de peste trei ori mai mare decât urmatorul clasat. Nou intrații în top ten sunt Interactivcorp, noul imperiu financiar al lui Barry Diller, și compania Amazon.com, a carei valoare de piața a crescut la 16,98 mld. $. Singura companie europeana din top este Hennes&Mauritz din Elveția, care a regresat însa de pe locul șapte pe locul noua.
Telecomunicații
Sectorul telecomunicațiilor se afla într-o faza de refacere, dupa ce majoritatea operatorilor și producatorilor de echipamente de comunicații au suferit pierderi substanțiale în anii anteriori. Cele mai puterncie reveniri le-au înregistrat France Telecom și Deutsche Telecom, în cazul carora restructurarile, masurile luate pentru reducerea costurilor și majorarile de capital au revitalizat acțiunile, ambele companii urcând în topul 500 realizat de Financial Times. Pe primele locuri în topul serviciilor de telecomunicații se afla Vodafone șI NTT DoCoMo din Japonia, susținute de fluxurile monetare puternice și creșteri masive ale numarului de acționari.
Software & Service
„Industria de software și IT a ajuns la maturitate, astfel încât, pe viitor, va înregistra creșteri proporționale cu dinamica PIB”, a apreciat Anthony Miller, analist la Ovum Holway. Acest sector a „cazut” pe locul opt la general, cu o valoare de piața de 733 mld. $, în scadere fața de valoare de 776 mld. $ din 2001. Pe prima poziție se afla în contiunuare Microsoft, care a pierdut însa anul trecut titlul de cea mai mare companie din lume în favoarea lui General Electric. Cu o capitalizare de 272 mld. $, Microsoft face sa paleasca urmatoarea clasata – Int Business Machines, a carei valoare de piața este de numai 157 mld. $.
Hardware
Producatorii de tehnologie de calcul au avut de suferit în ultimii ani, dar în 2003 nu au fructificat întregul potențial al pieții. Deși numarul de unitați produse a crescut, profiturile întreprinzatorilor au avut o dinamica mai redusa, din cauza prețurilor foarte mici practicate pe aceasta piața cu concurența puternica. Tendința clienților de a exploata la maximum capacitațile sistemelor deținute face ca numarul unitaților noi vândute sa fie mai mic, astfel încât producatorii sunt nevoiți sa reduca prețurile (și implicit profitul) pentru a atrage cumparatori.
Petrol și gaze naturale
Prețurile mai mari la energie au permis companiilor de pe aceasta piața sa obțina în anul fiscal 2003/2004 profituri mai mari decât anticipasera. Creșterea prețului petrolului pâna la un maxim al ultimelor doua decenii (provocata de cererea de carburanți în creștere și politicile de reducere a producției aplicate de OPEC) a determinat creșterea capitalizarii bursiere a acestui sector de la 1.108 mld. $, la 1.423 mld. $. Exxon Mobile și-a întarit poziția de leader pe acesta piața și locul trei în topul celor mai mari companii din lume prin politicile sale de reducere a costurilor, creștere a producției și înlocuire a rezervelor.
Banci
Sectorul bancar este, în continuare, cel mai mare în topul 500 realizat de FT și contribuie la acesta cu cele mai multe companii – 66. Acțiunile au înregistrat creșteri medii de peste 50%, pe fondul creșterii încrederii investitorilor și al infirmarii temerilor legate de încetinirea creșterii economice. Capitalizarea acestui sector, care scazuse cu peste 20% între 2002 și 2003 a crescut de la 1.717 mld. $, la 2.612 mld. $. Bancile au beneficiat de pe urma scaderii dobânzilor, care a dus la creșterea numarului de clienți. O eventuala creștere a dobânzilor în acest an va diminua însa puternic profiturile instituțiilor de credit.
Asigurari
Nivelul ridicat al primelor și redresarea piețelor de capital au adus câștiguri importante companiilor de asigurari. Acest sector se situeaza pe poziția a șasea în topul 500. Liderul pieței de asigurari – AIG – și-a marit în acest an capitalizarea bursiera cu peste 40%, pâna la 184 mld. $. A doilea jucator de pe aceasta piața, Berkshire Hathaway, a reușit o performanța asemanatoare și a progresat de pe locul 21 în clasamentul general pe locul 16. Cea mai puternica revenire a înregistrat-o însa grupul german Alliantz, care a urcat pe locul patru, cu o capitalizare de 42 mld. $, dupa schimbarea conducerii și o majorare de capital de 6 mld. $.
Laurențiu Ispir
Ziarul Financiar