La 32 de ani, conduce două trupe de balet, una de adulţi şi una de puşti. Şi ne încîntă în fiecare vineri seara la “Dansez pentru tine”. Pentru cel de-al patrulea sezon al show-ului, Edi a fost la una dintre cele mai prestigioase şcoli din New York şi a venit tobă de dans şi cu 10 kg mai puţin. În viaţa lui personală, speră să-şi menţină entuziasmul pînă la 100 de ani... tot prin dans!
– Cît ai stat la New York?Am fost plecat în iulie. A fost o lună care mi-a schimbat viaţa. Am lucrat cu cei mai renumiţi coregrafi de pe Broadway. Aveam cursuri de la 8 dimineaţa pînă la 8 seara, după care, fiind cursant la Broadway Dance Center, puteam viziona orice musical. Oricum, începeam ziua cu progresiile (un fel de încălzire de tip yoga), după care practicam tehnici de dans, apoi tehnica de a dansa fără să oboseşti, respirînd pe mişcare. Acest workshop mi-a deschis ferestre noi în suflet, în minte şi în imaginaţie.
– Ce stiluri de dans ai studiat?
Am studiat jazz-ul, în special, stil pe care americanii îl combină cu absolut toate stilurile existente: hip-hop, break dance, Broadway style, cabaret, contemporan. Am învăţat că nu trebuie să te menţii în şabloane, ci să gîndeşti liber, fără să fii constrîns de nimic. Am învăţat să respir corect în timp ce dansez – astfel poţi face un spectacol de două ore în forţă maximă. Cît despre maeştri, îi pot menţiona pe Mia Michaels (coregrafa celui mai mare show din Las Vegas, al lui Céline Dion), Wade Robson (coregraful lui Britney Spears, Usher, ’N Sync), Cris Judd (fost dansator al lui J Lo şi de, asemenea, al lui Michael Jackson), Rhapsody (coregrafa lui Beyoncé), Dice Dyorio (coregraful meu favorit, de la emisiunea “So You Think You Can Dance”, cel mai renumit show de dans din America). După fiecare zi de repetiţie, aveam Wine & Cheese Party, unde ne întîlneam cu coregrafii pe care i-am menţionat. Cu această ocazie, schimbam impresii artistice, comentam show-uri de pe Broadway sau pur şi simplu întrebam ce ne interesează. Am fost foarte plăcut impresionat că aceşti megacoregrafi încearcă să îşi împartă talentul cu noi ceilalţi.
– Cum creezi coregrafia unui moment?
De obicei, plec de la nişte idei strînse în perioada de “acumulare”, cum îi zic eu vacanţei. Discut mereu cu Mona Segall, producătoarea emisiunii, pe care o apreciez enorm, şi stabilim împreună coregrafiile. Piesele lui Ştefan Bănică jr. le ascult de pe o săptămînă pe alta şi coregrafiile se fac la foc continuu. Am de realizat într-o săptămînă cam 2-3 momente coregrafice cu baletul mare şi unul cu baletul mic.
– Cum s-a născut ideea trupei de balet cu micuţi?
În timpul caravanei, Mona Segall a spus că o minitrupă de balet ar fi necesară, pentru că în ţară există copii foarte talentaţi. Aceşti copii s-au prezentat la preselecţii. Am speranţa că o să-i cresc, cultivîndu-le un spirit liber, imaginaţia, tehnica de dans şi entuziasmul pentru “centrul scenei”.
Filme cu şi pentru dans – Fanilor “Dansez pentru tine” le-aş recomanda mai multe filme muzicale de excepţie. Dintre acestea, clasicele “Şapte mirese pentru şapte fraţi”, “Un american la Paris”, “Les Girls”, “West Side Story”, “Cats”, “All That Jazz”, “A Chorus Line”, iar dintre filmele moderne: “Step Up”, “Center Stage”, “You Got Served”.