Eco sedan

15 01. 2004, 12:20
Lansat anul trecut la SIAB 2003, Kalos concureaza in cel mai dificil segment de pret al pietei din Romania, si anume in zona "sapte noua mii de euro fara taxe". Va reusi sa-i scoata din carti pe Clio Symbol si Suzuki Swift? E adevarat ca in Romania nu sunt chiar foarte multe modele care

Lansat anul trecut la SIAB 2003, Kalos concureaza in cel mai dificil segment de pret al pietei din Romania, si anume in zona „sapte noua mii de euro fara taxe”. Va reusi sa-i scoata din carti pe Clio Symbol si Suzuki Swift?

E adevarat ca in Romania nu sunt chiar foarte multe modele care sa se incadreze in conditiile financiare de mai sus, insa marja de pret este stransa, iar performantele si echipamentele oferite standard comparabile, ceea ce face lupta deosebit de dura. In plus, pentru clientii de acest gen, fiecare suta de euro in plus conteaza, iar estetica masinii, consumul de carburant si serviciile din reteaua de distributie sunt argumente importante in decizia de cumparare.

In linii mari, publicul tinta al lui Kalos Sedan 1,4 8V ar fi urmatorul: oameni care din varii motive si-au jurat ca nu se mai urca in Dacie, au 2000 – 3000 de euro pentru avans la un contract de leasing pe 3 ani si sunt dispusi sa plateasca o rata de cca 200 – 250 de euro. Daca mergem pe ideea acestui scenariu, constatam ca lista concurentilor poate fi extinsa si cu Fiat Albea 1,2 16V HL. Sigur, Daewoo Cielo ar putea fi un alt concurent, insa pentru o comparatie corecta ramanem in zona masinilor de import.

Din punct de vedere estetic Kalos are suficiente metode de convingere si nu doar semnatura lui Giugiaro de pe lateralele caroseriei. Este suficient de fluida si bine proportionata fara sa dea senzatia ca al treilea volum, al portbagajului a fost pus in ultima clipa, cand absolut tot proiectul era gata si nu se mai putea face nimic. O supriza placuta la condus a fost motorasul de 1,4l. Cei 83 de cai putere isi fac datoria cum trebuie, insa este clar ca ei sunt avantajatI si de greutatea redusa a masinii de 1060 de kilograme dar si de cuplul motor maxim de 123 Nm la 3000 de rot/min. Ca urmare, masina este destul de sprintena si bine adaptata necesitatilor de exploatare in regim urban. La drum lung insa, odata cu viteza de deplasare creste si turatia si respectiv nivelul de zgomot. Aici remarcam un oarecare minus al masinii, legat de faptul ca materialele fonoabsorbante folosite nu sunt chiar la nivelul celor de la Renault Clio Symbol sau Fiat Albea. Scaunele sunt corect desenate, astfel ca asigura un confort bun chiar si dupa cateva ore petrecute la volan, insa asemeni majoritatii automobileor asiatice, coloana de directie este putin cam scurta, astfel ca daca esti mai bine crescut si trebuie sa dai scaunul in spate esti nevoit sa conduci cu mainile mai intinse decat ar fi cazul. Nu e ceva deranjant, totul fiind pana la urma o chestiune de obisnuinta, dar si de preferinta in materie de pozitia de condus. Cutia de viteze insa reprezinta o bila ceva mai gri. Este corect etajata, astfel ca exploateaza bine potentialul motorului, insa sistemul de ghidaj si timoneria ar putea fi imbunatatite semnificativ. Distanta intre cuplajul treptelor este foarte mare, astfel ca treapta a cincea o cautI pe undeva printre genunchii pasagerului din dreapta, iar selectarea treptelor nu poate fi facuta atat de rapid ca si la alte masini. In plus, functionarea timoneriei este usor zgomotoasa, dar acest lucru se poate datora si materialelor fonoabsorbante folosite pentru izolatia acustica a habitaclului. Ca tot veni vorba, trebuie spus ca din acest motiv si motorul se aude destul de bine. Ca si tinuta de drum, Kalos ofera o prestatie corecta pentru clasa din care face parte si pentru banii pe care ii dai pe el. Nu trezeste vreo emotie la condus, asa ca trebuie privit strict ca o solutie de transport de la punctul A la punctul B. Nu ca Fiat Albea sau Clio Symbol ar „presta” mai bine din acest punct de vedere. Probabil ca in aceasta zona de pret cam asta este ceea ce poate fi oferit la momentul actual.

Ca metode de convingere strict comerciale, Kalos Sedan 1,4 8V 55C vine cu o echipare standard bogata pentru aceasta clasa de pret, ce include printre altele ABS, airbag-uri frontale sentru sofer si pasager, aer conditionat, geamuri electrice fata, radiocasetofon Blaupunkt si bancheta rabatabila. Exista un singur optional si anume vopseaua metalizata, care va costa 133 de euro fara taxe. Din pacate, oglinzile electrice si proiectoarele de ceata nu sunt disponibile pentru aceasta versiune a lui Kalos, ele fiind rezervate exclusiv motorizarii de 1,4l si 94 CP. Din punct de vedere al accesoriilor, la concurenta lucrurile stau cam in felul urmator. Albea 1,2 16V HL vine cu oglinzi electrice si proiectoare de ceata in standard, insa sistemul ABS costa 533 de euro fara taxe, iar aerul conditionat manual 579 de euro, tot fara taxe. Asa ca daca adaugam si vopseaua metalizata de 78 de euro, pretul masinii „aluneca” pe undeva pe la 10.485 de euro fara taxe, semnificativ mai mult fata de cei 7796 EUR, cat se cer pentru un Kalos. Spatiul mai mare pe care il au pasagerii banchetei din spate, oglinzile electrice, proiectoarele si cei 140 de litri suplimentari ai portbagajului ar trebui sa constituie motivele pentru plusul de 2.689 de EUR. Clio Symbol 1,4 8V Expression pleaca din start cu 8551 EUR fara taxe, iar ABS-ul vine la pachet cu airbag-ul pentru pasager si va scoate din buzunar 538 EUR, iar vopseaua metalizata inca 175, astfel ca masina ajunge intr-un final la 8551 EUR. La Suzuki Swift Sedan 1.3 Confort ABS-ul nu este disponibil nici ca echipament optional, insa vopseaua metalizata este standard, iar proiectoarele de ceata si radiocasetofonul costa 195, respectiv 120 de euro fara taxe. In aceste conditii, pretul modelului japonez – fabricat in Ungaria, ce-i drept – se majoreaza de la 7762 de euro la 8077.

Toata comparatia de mai sus a costurilor si echipamentelor standard si optionale a fost facuta la valoarea CIP, adica aceea care se ia de obicei in calculul contractului de leasing. Daca privim lucrurile asa, Kalos-ul castiga fara probleme, fiind mai ieftin cu aproape 300 EUR, fata de principalul sau „contracandidat financiar” Suzuki Swift.

In schimb, daca schimbam ipoteza initiala si cautam o berlina ieftina pe care sa o achizitionam cu plata integrala, Kalos iese din orice fel de carti. Datorita originii non-europene, modelul intra in Romania cu taxe vamale de 30%, ajungand la un pret final de nici mai mult nici mai putin de 11.716 EUR. La o specificatie aproximativ identica, Suzuki Swift costa 9.612 EUR, Clio Symbol 10.175 EUR, iar Fiat Albea 12.477 EUR. Fara comentarii!

Trecand peste toate acest considerente financiare, Kalos este o masina interesanta pentru cei are au nevoie de o berlina destinata folosirii in regim urban, cu o estetica placuta – cel putin in redactia Autoshow Kalos-ul a fost declarat cel mai reusit din punct de vedere estetic din acest grup al celor patru – si cu o echipare standard competitiva pentru clasa sa. Daca poti trece peste izolatia fonica nu tocmai studiata si peste timoneria problematica a cutiei de viteze, el devinde atractiv pentru cei care intentioneaza o achizitie in sistem leasing.

Autoshow