Echilibrul in familie si cariera

Apropo.ro / 08.03.2002, 11:42
Echilibrul in familie si cariera
A cui cariera e pe primul plan: a ta sau a lui? Descopera care sunt valorile tale si stabileste-ti prioritatile. Incearca sa vezi care este importanta lucrurilor din viata ta - munca, familia, prietenii, alte lucruri pe care le pretuiesti. Iata un exercitiu care poate sa te


A cui cariera e pe primul plan: a ta sau a lui? Descopera care sunt valorile tale si stabileste-ti prioritatile. Incearca sa vezi care este importanta lucrurilor din viata ta – munca, familia, prietenii, alte lucruri pe care le pretuiesti.

Iata un exercitiu care poate sa te ajute:

Scrie cat mai multe valori iti vin in minte, alege-le pe cele mai importante 10 din ele, in ordine descrescatoare. Apoi, cu partenerul sau prietenul tau incepe sa compari 10 cu 9, 9 cu 8, pana la 2 cu 1. Chiar daca poate parea aranjat dinainte, spune-i la fiecare comparatie: ” pentru a ma dedica acestui lucru , voi renunta la acesta „. Fii atent la ce simti ca poti sa renunti. Daca ai dubii, incearca sa vezi cum ar fi sa renunti la cealalta valoare.

Poti sa comentezi cu celalat alegerile, dar atuul acestui exercitiu este ca te ajuta sa iti faci alegerile intr-un mod rarional si cerebral. Partenerul tau ar trebui sa fie atent la incercarile tale, dar sa nu comenteze sau sa se opuna alegerilor tale. Daca ai reusi sa il faci si pe celalalt sa faca si el exercitiul, cu atat mai bine. In mod normal, ordinea valorilor se schimba. Puteti face acest exercitiu in mod periodic, pentru ca prioritatile se schimba permanent.

Stabileste si adera la limitele firmei, in conformitate cu prioritatile pe care ti le-ai fixat.

Acest lucru ar parea ca iti limiteaza munca, de vreme ce este unul din cele mai nelimitate angajamente. Dar asta poate sa insemne si trasarea de limite in jurul timpului petrecut muncind pentru altii, lucru care iti excludea propriile nevoi. Cei care se gandesc indeajuns de mult la ei pentru a-si trasa niste limitese reusesc sa aiba cariere de succes, reducand la minimum izbucnirile, stresul si vina.

Iata cateva moduri in care iti poti trasa limitele:

– Stabileste un numar de ore pe care esti dispus sa le petreci la serviciu si nu le depasi decat in situatii speciale si care necesita intr-adevar ore suplimentare
– Dedica-te si altor activitati in timpul tau liber: inscrie-te intr-un club, o organizatie sau aranjeaza-ti intalniri fixe cu prietenii. Asa o sa iti fie greu sa le lasi la o parte.

– Acorda-ti timp sa fii cu familia, fa ce ai adus de munca acasa in timp ce ei au alte activitati, pentru ca timpul liber sa il petreceti impreuna.
– Invata sa spui NU muncii suplimentare si altor lucruri mai putin importante din viata ta.

Incearca sa iti rezolvi problemele cu partenerul.

Comunicarea deschisa si sincera este esentiala, pentru ca este o ocazie sa depasiti divergentele si sa va concentrati pe ceea ce va leaga. Trebuie ca ambii partaneri sa faca compromisuri ca sa existe intelegere.

Schimba perspectiva.

Priveste inapoi. Ai luat decizii schimbatoare, te-ai bazat pe atitudini de momentÂ… Invata din greseli si vezi unde te afli la momentul actual. Gandeste-te ca in urmatoarea clipa nu ai mai fi..Ce ai mai fi facut si regreti ca s-a intamplat sau nu? Probabil ca multeÂ… Ia initiativa si fa schimbarile necesare in viata ta.

Nu exista solutii perfecte intr-o lume plina de compromisuri si angajamenteÂ…Dar daca deciziile pe care le ei sunt facute dintr-o pornire sincera de a gasi solutii potrivite valorilor tale, rezultatul iti va va aduce cel putin multumire. Daca lucrurile ies rau, macar ai incercat si acum ai ocazia sa schimbi ce nu a mers.

Sursa: www.ejobs.ro