Dupa 100 de ani de activitate, ACR ramâne fara sediu

Apropo.ro / 14.03.2002, 20:18
Dupa 100 de ani de activitate, ACR  ramâne   fara sediu
Automobil Clubul Român va împlini în curând o suta de ani. În ciuda traditiei si a vârstei de invidiat, filiala timisoreana se poate trezi în orice moment pe drumuri. Dintr-o neîntelegere - si, probabil, din lipsa de interes la acea vreme -, în 1991, cladirea în care se afla ACR-ul

Automobil Clubul Român va împlini în curând o suta de ani. În ciuda traditiei si a vârstei de invidiat, filiala timisoreana se poate trezi în orice moment pe drumuri.

Dintr-o neîntelegere – si, probabil, din lipsa de interes la acea vreme -, în 1991, cladirea în care se afla ACR-ul a fost intabulata de Regia Autonoma de Transport Timisoara (RATT). Atunci a izbucnit un conflict între regie si ACR; dupa 11 ani de procese, balanta justitiei pare sa încline de partea RATT.

Primul ACR

Primul nume al ACR-ului din Timisoara a fost Automobil Club Regional. Acesta a fost înfiintat în 5 aprilie 1904 si a avut sediul în cladirea actualei Facultati de Hidrotehnica. În 1926, a fost cumparat de Automobil Clubul Regal România Banat – Crisana.

Pâna când au început nationalizarile, ACR si-a desfasurat activitatea în sediul de pe malul Begai. Clubul mai avea în proprietate o suprafata de 3,6 hectare, pe care se aflau actuala cladire a Uniunii Artistilor Plastici si terenurile de tenis din Parcul Rozelor.

Dupa 100 de ani, pe drumuri

La Timisoara, ACR îsi desfasoara activitatea, de 21 de ani, în sediul din strada Doinei nr. 2. Între 1985 si 1990, atelierul si scoala de soferi apartinând Clubului au fost desfiintate (reluându-si activitatea dupa Revolutie), însa asociatia automobilistilor a continuat sa existe.

Maria Pacia, directoarea ACR Timis, recunoaste ca acum sediul este putin cam mare pentru nevoile Clubului însa, spune ea, asta nu înseamna ca trebuie sa fie aruncati în strada. Mai ales ca, în ultimii doi ani, ACR a investit circa 140 de milioane de lei pentru renovarea cladirii, bani obtinuti numai din încasarile de la membri.

Solutia

Singura solutie pentru salvarea ACR ar mai fi, acum, recuperarea sediului initial. Reprezentantii Clubului sustin ca, asa cum si alti fosti proprietari si-au redobândit proprietatile nationalizate de comunisti, si ACR are dreptul sa ceara înapoi ce i-a apartinut: cladirea Facultatii de Hidrotehnica, cea a Uniunii Artistilor Plastici si terenurile de tenis din Parcul Rozelor.

Conducerea ACR nu va cere însa retrocedarea terenului si a cladirilor, ci va solicita doar o despagubire.

Facilitatile membrilor

Membrii ACR au o serie de facilitati. La data înscrierii si la achitarea cotizatiei anuale (de 1.000.000 lei), fiecare membru primeste Carnetul de Avantaje si Facilitati, care cuprinde un numar însemnat de cupoane, pe baza carora se asigura:

asistenta rutiera non-stop în tara si în strainatate, credite pentru depasirea anumitor situatii, asigurarea salvarii aeriene în caz de accidente grave, scoala de soferi, consultanta tehnica, juridica, medicala si turistica, abonament la revista „Autoturism”, documente internationale de circulatie rutiera, schimb valutar si multe altele. Taxa de înscriere este de 300.000 de lei.

Singura filiala fara sediu

„În momentul de fata suntem singura filiala din tara care nu avem sediu! Și este cu atât mai anormal cu cât suntem una dintre cele mai profitabile filiale din România, ocupând mereu unul din primele trei locuri.

Automobilistii nu au nevoie de cine stie ce birouri, caci viata lor nu e la birou. Însa un loc unde sa ne tinem evidentele, aparatura, documentatia, premiile, mi se pare normal sa avem.” – Maria Pacia, directoare Automobil Clubul Român

Petrina Calabalic [Banateanul]