Administrația Bush și razboiul din Irak au împarțit societatea americana în doua. Efectul e poate cel mai vizibil în batalia dintre ziare și posturi tv, dar și la Hollywood, acolo unde o noua generație de cineaști redescopera virtuțile filmelor cu mesaj social din anii ’60 și ’70.
Acestora li s-au adaugat, pentru prima oara, oameni veniți din afara sistemului, bogatași care și-au gasit vocația de filantropi. În cele ce urmeaza, o prezentare a doi dintre cei mai influenți oameni care stau în spatele unor filme de prima mana.
Anul trecut, cand a primit Oscarul pentru cel mai bun actor într-un rol principal pentru „Ray”, Jamie Foxx n-a uitat sa-i mulțumeasca, pe scena, cuiva pe nume Philip Anschutz. Destui dintre cei prezenți în public au ridicat din sprancene – cu excepția, totuși, a oamenilor cu putere executiva din industrie, carora numele lui Anschutz le da fiori. Într-un mediu deja puternic polarizat politic, cum a devenit Hollywood-ul în ultimii ani ai actualei administrații Bush, Anschutz, un om extrem de bogat (are o avere estimata de revista „Forbes” la 7,2 miliarde de dolari, al 28-lea în clasamentul celor mai bogați americani) și un donator major pentru diverse organizații conservatoare, inclusiv Partidul Republican aflat acum la putere, e o forța de care e imposibil sa nu ții cont.
Moștenitor al unui imperiu al petrolului, Philip Anschutz are proprietați în mai toate domeniile imaginabile, de la terenuri petrolifere și agricole, rețele de cale ferata, mine de carbune și uraniu, ferme, pana la ziare, acțiuni în mai multe grupari sportive, printre care echipa de baschet Los Angeles Lakers, și doua studiouri de film. Ceea ce-l face temut în Hollywood este faptul ca cea mai valoroasa proprietate a sa este lanțul de cinematografe Regal Entertainment, cel mai mare din Statele Unite, cu o cota de piața de aproximativ 20%; cu alte cuvinte, o sala din cinci îi aparține…
Anschutz a finanțat singur, din banii proprii, producția lui „Ray”, dupa ce toate marile studiouri respinsesera proiectul – ceea ce, pe de o parte, explica mulțumirile publice ale lui Jamie Foxx, iar pe de alta aduce aminte de un alt exemplu de acum celebru: incredibila aventura a lui Mel Gibson cu „Patimile lui Hristos”, un alt film cu o agenda morala.
Cel puțin declarat, intenția lui Anschutz este sa produca de acum înainte, prin intermediul unei companii a lui de producție de film, Walden Media, filme de entertainment pentru familie. Ultimul lui proiect, produs în colaborare cu Disney, este „Cronicile din Narnia: Leul, vrajitoarea și dulapul”, o producție cu un buget estimat la 180 de milioane de dolari. Dupa succesul neașteptat al „Patimilor lui Hristos”, faptul ca o agenda politica pur conservatoare (accent pe valorile familiale, religie, patriotism, moralitate, anti-gay, anti-avort etc.) poate deveni o rețeta de succes la box-office nu mai pare chiar atat de straniu. Disney și Walden Media au promovat „Cronicile din Narnia” folosindu-se de ajutorul mai multor asociații creștine; ca și în cazul peliculei lui Mel Gibson, au fost organizate vizionari înainte de premiera în multe biserici de-a lungul și de-a latul Americii.
Afla totul despre miliardari și averile lor numai din