Consilierul PSD Doru Giugulea a afirmat, duminica, într-o conferința de presa, ca toți consilierii generali ai PSD vor cere retragerea mandatului de negociator cu BERD al primarului general Traian Basescu, în cazul în care acesta nu va prezenta Consiliului General contractul de finanțare a unor proiecte pentru Capitala încheiat cu acest organism. El a susținut ca Basescu nu a dus la îndeplinire „cu buna credința” aceste negocieri.
Giugulea a criticat contractul cu BERD, aratînd ca el conține clauze „neavantajoase” pentru Capitala, printre care dobînzi foarte mari, faptul ca timp de 20 de ani orice investiție majora în București va trebui sa primeasca aprobarea BERD.
„Nu sînt de acord ca este un contract corect”, a adaugat Giugulea.
El a aratat ca, inițial, contractul cu BERD cuprindea și obiective cum ar fi reabilitarea strazilor din jurul aeroportului Otopeni, pe care Traian Basescu le-a eliminat pentru a afecta Ministerul Transporturilor și a tranforma aceasta situație într-o „lupta politica”.
Giugulea a precizat ca, în cazul proiectelor fianțate de BEI, aceste proiecte nu pot fi puse în aplicare deoarece primarul general refuza sa prezinte Consiliului General organigrama Consiliului, pentru a fi înființat un departament care sa se ocupe cu derularea creditelor externe. Consilierii generali ai PSD considera ca raspunderea pentru utilizarea împrumuturilor externe revine Consiliului General și nu primarului Capitalei și ca, potrivit legii, în acest scop, trebuie înființat un departament de credite externe, în subordinea Consiliului General.
Giugulea a aratat ca reprezentanții PSD în Consiliul General nu vor vota proiectele cu finanțare BEI decît daca primarul general Traian Basescu va prezenta organigrama Consiliului, statul de funcții și regulamentul de funcționare, pentru a putea fi constituit acest departament. Consilierii PSD vor vota, însa, și în acest caz, doar proiectele cu BEI pe care le considera importante, cele referitoare la contorizare, la reabilitarea strazilor și a centrului istoric al Bucureștiului și nu pe cele privind pasajul și pasarela de la Basarab care, în opinia lor, „nu sînt oportune”.
El a mai spus ca, în ceea ce privește proiectul de contorizare, Guvernul va gasi sursele de finanțare a acestuia pîna la toamna și nu este nevoie sa se aștepte pîna anul viitor. Giugulea a adaugat ca nu ar fi oportuna nici construcția unei parcari în fața Garii de Nord, aceasta putînd fi efectuta în centrul Capitalei.
Giugulea a adaugat ca așteapta un raspuns de la Traian Basescu.
Primarul general Traian Basescu a respins, duminica, într-o conferința de presa, criticile consilierului PSD Doru Giugulea referitoare la contractele de finanțare încheiate cu BERD.
Afirmațiile consilierului PSD nu au nici o legatura cu condițiile negociate în creditul BERD, iar contractul cu aceasta instituție nu putea fi citit de nimeni, întrucît el nu exista, a declarat Traian Basescu.
El a explicat ca, deocamdata, exista doar aprobarea în board-ul BERD a creditului în valoare de 51,5 milioane de euro, contractul urmînd sa se semneze în 18 mai, cu ocazia întrunirii anuale a BERD, care va avea loc la București. Prin tradiție, aceasta instituție europeana acorda un credit avantajos orașului în care își organizeaza conferința anuala, a precizat Basescu.
„Probabil ca domnul Giugulea a dormit prost, a visat și i s-a parut ca a vazut un contract cu BERD”, a mai spus Basescu.
Pentru acest credit, BERD contribuie cu 51,5 milioane de euro, iar guvernul elvețian „tot cu aceasta ocazie dorește sa-și faca vizibila acțiunea sa de susținere a unor proiecte din țari în curs de aderare” și acorda alte 7,6 milioane de euro nerambursabili, pe relație bilatareala.
„Am înțeles ca domnul Giugulea prin credit nerambursabil pe relație bilaterala înțelege ca trebuie sa le dam și noi 7,6 milioane de euro, ceea ce arata ca de la milițian la credit este cale lunga”, a comentat Basescu.
El a explicat ca expresia „relație bilaterala” se refera la relația directa cu municipalitatea, creditul fiind acordat în mod direct Bucureștiului, nu prin intermediul BERD. Liderul PD a amintit ca în trecut a mai utilizat credite nerambursabile de la guvernul elvețian, la metrou, tocmai pentru ca exista acest program de finanțare nerambursabila și bilaterala.
Basescu a adaugat ca acest tip de credite au cea mai mare eficiența, pentru ca sînt puse la dispoziție imediat.
„Ce este rau pentru dl. Giugulea este ca licitația pentru ce vrei sa achiziționezi o organizeaza guvernul elvețian, nu consiliul”, a mai spus Basescu.
Liderul democrat a explicat ca, potrivit Legii 215/2001 privind administrația publica locala, autoritatea deliberativa (reprezentata de consiliile locale, comunale și orașenești) nu poate avea atribuții executive, acestea din urma revenind primarului și constînd, între altele, în implementare și semnare de credite. De asemenea, conform legii, în relațiile cu persoanele juridice – în cazul de fața BEI și BERD – orașul sau comuna este reprezentata de primar, care exercita și funcția de ordonator principal de credite.
„N-aș avea nici o reținere daca ar fi legal ca, de dragul implementarii acestor credite, sa-i las pe Giugulea și pe Stan sa gestioneze acordurile cu BEI și BERD. Dar nu e legal și nu e acceptabil de catre banci”, a spus Basescu.
Liderul PD a precizat ca, pentru a nu periclita creditul, împreuna cu Ministerul Finanțelor a gasit o soluție astfel încînd acordul subsidiar sa fie semnat între Ministerul Finanțelor și CGMB, reprezentat prin primarul general.
„Din politicianism, în legea de ratificare a creditului, în loc sa fie scris municipiul București, așa cum cerea legea și acordul de credit, dispoziția primului-ministru a fost sa se scrie Consiliul General”, a mai spus Basescu.
În opinia lui Traian Basescu, refuzul consilierilor PSD de a aproba aceste proiecte se explica prin faptul ca nu a fost de acord sa plateasca depașirea alocata prin buget la Administrația Strazilor (aproximativ 130 de miliarde de lei), lucrari efectuate de firmele respectivilor consilieri.
În legatura cu proiectul privind pasarela Basarb, Basescu a explicat ca scopul acesteia este de a închide „inelul interior de circulație a Bucureștiului”, acest lucru fiind „vital” pentru decongestionarea traficului în zona centrala.
De asemenea, parcarea subterana de la Gara de Nord reprezinta „urgența numarul unu”, deoarece Calea Griviței nu poate fi extinsa, iar previziunile de trafic în perioada 2004-2006 conduc la concluzia ca se va ajunge la „blocarea traficului în acest nod de circulație”.
Basesc a apreciat drept „o copilarie” intenția ministerului Industriei de a lua bani de la bugetul de stat pentru a asigura contorizarea în București, din moment ce exista un credit extern acordat de BEI în acest scop.
„Sînt atîtea alte orașe care nu au un credit BEI și ministrul Dan Ioan Popescu își poate întinde generozitatea catre asemenea orașe. Bucureștiul are șansa unui credit pe 25 de ani, în condiții foarte bune, iar populația nu platește nici un leu”, a mai spus Basescu.
Aprobarea proiectelor de investiții finanțate de BEI și BERD constituie subiect de disputa între primarul general și consilierii PSD, CGMB amînînd în repetate rînduri aprobarea acestora, pe motiv ca nu exista un departament special în subordinea Consiliului, care sa se ocupe de derularea creditelor.
Creditul din partea BEI a fost semnat de primarul general la 19 octombrie 2000, fiind aprobat prin lege la 10 octombrie 2001. Valoarea totala a creditului este de 234 de milioane de euro, cu rambursare pe 25 de ani și cinci ani perioada de grație. Banii de la BEI urmeza sa fie folosiți pentru contorizarea energiei termice la aproape opt mii de scari de bloc, construirea unui pasaj suprateran la Basarab, realizarea unui parcaj subteran la Gara de Nord, reabilitarea a 60 de strazi, modernizarea tramvaielor Tatra și a sistemului de taxare RATB.
Creditul de la BERD a fost aprobat recent în boardul bancii ași se cifreaza la 78,4 milioane de euro. Banii trebuie rambursați în 12 ani, cu trei ani perioada de grație. Banii vor fi folosiți pentru modernizarea și automatizarea punctelor termice de distribuție a agentului termic, realizarea unui sistem de management al traficului mijloacelor de transport în comun și reabilitarea zonei istorice a Capitalei.