Dirty dozen

01 11. 2006, 11:59
Daca aveai impresia ca un diesel cu 8 cilindri e "tare", mai pune patru si gandeste-te din nouÂ… Rudolf nu ar fi vazut un viitor ca acesta pentru dispozitvul patentat in 1892 nici in cea mai optimista zi din viata sa. Vrednic cal de povara vreme de un secol, dieselul a reusit

Daca aveai impresia ca un diesel cu 8 cilindri e „tare”, mai pune patru si gandeste-te din nouÂ…

Rudolf nu ar fi vazut un viitor ca acesta pentru dispozitvul patentat in 1892 nici in cea mai optimista zi din viata sa. Vrednic cal de povara vreme de un secol, dieselul a reusit imposibilul abia anul acesta: castigarea celei mai ravnite curse de anduranta din lume. Normal, s-a nascut si intrebarea „Cand vom vedea acel V12 si in serie?”…

Initial cu caracter retoric, aceasta a primit raspuns cand Audi a decis montarea unui V12 pe uriasul Q7. Alegerea, insotita de o individualizare discreta a masinii (cu prize de aer marite, grila cromata si jante gigantice), pare inspirata, data fiind reusita echipa facuta in general de motorine potente si SUV-uri. Iar potent e putin spus: desi nu dezvolta 1.100 Nm ca cel de pe R10 TDi, monstrul V12 de sase litri cilindree scoate totusi 1.000 Nm (la regimuri mult mai joase, intre 1.750 si 3.000 rpm) & 500 CP pentru un 0-100 km/h in 5,5 secunde si o viteza maxima de 250 km/h, limitata electronic. Insa acest V12 asamblat la Györ nu este doar puternic, ci si compact, rezistent, usor si mai ales economic. Mai lung cu doar o palma decat V8-ul diesel, el are pistoane din aluminiu si blocul din aliaj fonta-grafit vermiform (cu 40% mai rigid si cu 100% mai rezistent decat fonta obisnuita), fapt ce a permis subtierea peretilor si deci reducerea greutatii cu 15%. De cealalta parte…

Citeste mai mult in ProMotor