În octombrie 2001, David Ross își abandona postul de director pe care îl ocupa la Muzeul de Arta Moderna din San Francisco pentru a deveni președinte al unei firme care se dorea a fi o galerie de arta online.
Ross s-a dovedit astfel a fi unul dintre puținii oameni de afaceri care au avut curajul de a mai investi dupa 2000 în start-up-uri cu activitate pe Internet.
Afacerea cu obiecte de arta moderna pe Internet nu a prins însa iar firma, Eyestorm.com, a intrat în faliment și a fost lichidata saptamâna trecuta. Ross a devenit astfel dintr-un director de muzeu și e-întreprinzator proaspat șomer în lumea dotcom-urilor.
Totuși, la începuturile ei, afacerea cu tablouri pe Internet promitea sa evolueze rapid pe o piața fascinanta. În decembrie 1999, când a fost înființata, Eyestorm urmarea sa „puna mâna” pe o felie suficient de mare din piața online a artei moderne estimata pe atunci la 13 miliarde de dolari.
Ce trebuia sa faca Eyestorm? Sa vânda online opere ale unor artiști contemporani renumiți. Potențialii cumparatori avuți în obiectiv de Eyestorm erau tocmai acele persoane care manifesta o oarecare reticența în a pași pragul galeriilor tradiționale de arta.
În scurt timp, conducerea Eyestorm și-a dat seama ca, spre deosebire de „internauții” care cumparau online carți sau CD-uri cu muzica, iubitorii de arta nu apreciau defel acest gen de tranzacții.
Ca urmare, Eyestorm și-a deschis câteva galerii „reale” la Londra și New York, într-o încercare disperata de a supraviețui.
Compania a început sa vânda lucrari de arta unor hoteluri sau magazine de mobila. Totodata Eyestorm a început sa cumpere licențe pentru diverse imagini din arta moderna pe care le vindea apoi agențiilor de publicitate.
Cu timpul au venit și finanțatorii. Eyestorm a reușit sa strânga bani printre alții de la New Enterprise Associates, o companie cu capital de risc care îi avea printre fondatori un celebru colecționar de arta video.
Deși avea venituri anuale de 2,5 milioane de dolari, Eyestorm continua sa piarda bani. Conducerea companiei a început sa nu mai poata controla cheltuielile.
Pentru a contracara creșterea costurilor, managerii firmei au fixat un plan de vânzari irealist care nu a facut decât sa conduca societatea catre un val de disponibilizari și catre reorganizare iar apoi la faliment.
Eyestorm nu a fost nici prima și nici ultima galerie virtuala de arta care a naufragiat. În mai 2001, compania Getty Images a renunțat și ea la Art.com, domeniu care a fost cumparat de Allwall.com, firma specializata în vânzarea de afișe pe Internet.
Clarificarea situației companiei Eyestorm și a datoriilor acesteia se va realiza probabil în aceasta saptamâna, în urma întâlnirii creditorilor.
Comenzi înca se mai primesc pe site, spun lichidatorii firmei, dar obiectele nu vor fi expediate cumparatorilor și nici contravaloarea lor nu va fi achitata pâna nu se decide soarta Eyestorm.