Inainte sa-ti cumperi un AMG trebuie sa fii un impatimit al marcii Mercedes Benz. Trebuie sa fii pregatit sa platesti destul de mult pentru a conduce un automobil deosebit.
De aici incolo vorbim de ingeniozitatea unui tuner precum AMG care stie sa intervina unde e nevoie pentru ca un C-Class, asa cum este cazul nostru, sa se transforme intr-o limuzina supersport. Am folosit calificativul supersport deoarece noul C 55 AMG ajunge la viteza de 100 km/h dupa ce „se lasa la accelerat” numai 5,2 secunde. Alfel spus, o performanta pentru care alti producatori au nevoie de motoare mult mai mari, de caroserii mult mai suple si de numeroase elemente aerodinamice.
Din exterior, AMG iese in evidenta prin spoilerul frontal specific si prin jantele noi de 18 toli. „Monstrul” V8 a incaput in „finutul” C-Class numai dupa ce consola motorului a fost alungita cu 80 mm in timp ce ecartamentul fata a fost latit cu 14 mm. Practic, toate reperele lui C 55 AMG, faruri, grila radiatorului, aripi si capota, sunt proiectate special desi aparent ele sunt identice cu cele ale versiunii obisnuite. Sacrificiul a meritat!
Motorul V8 „ingrijit” de AMG este o opera de arta sau haideti sa-l numim opera de inginerie germana. Toate sistemele sunt derivate din bolizii de competitie, DTM si F1, pentru ca C 55 AMG sa se mentina la inaltime in orice situatie. Noi am rulat fara probleme cu peste 200 km/h sau am fortat in treptele a doua, a treia si a patra cu 6000 rpm. Degeaba! Singurul indiciu care „da de gol” efortul propulsorului V8 este sunetul gros produs intentionat de cele doua evacuari duble descoperite in partea din spate. Iar acest indiciu este de fapt o placere pentru urechile pasionatilor!
Revenind la motor trebuie spus ca el cantareste numai 172 kg si este produs la uzina AMG in concordanta cu o filozofie mentinuta inca de la inceputul colaborarii cu Mercedes: „un om – un motor”. In traducere, un singur tehnician AMG se ocupa de asamblarea unui motor de la inceput pana la faza in care adauga furtunele aferente si pune ulei. O data terminat, acelasi tehnician semneaza pe eticheta pentru a arata clar cine este responsabil pentru eventuale defectiuni. Motorul trece ulterior printr-o serie dura de testare.
Pare ambitie? Deloc! E adevarat, acesta este unul dintre motivele pretului ridicat dar este si motivul pentru care sentimentul conducerii unui C 55 AMG este unic. Nu spunem ca BMW-ul M3 este inferior sau ca Audi-ul S4, propulsat tot de un V8, nu stie sa fie sportiv. Doar ca AMG este altceva. Motorul V8 vine alaturi de un sasiu modificat prin intarirea suspensiilor in ideea obtinerii unei stabilitati exemplare si a unei directii foarte precise. Toate aceste interventii s-au facut fara a dauna confortului interior. Sau cel putin asa sustine Mercedes iar noi avem toate motivele sa-i credem.
Am testat C-ul AMG in diferite conditii de drum si in nici un caz nu ne-am simtit zdruncinati asa cum te-ai astepta de la o masina sport ci mai mult suspensia lucreaza in spiritul unei limuzine veritabile. Ajungem acum la cel mai important comentariu pe care il avem de facut: C 55 AMG nu este adresat soferilor inconstienti pentru simplul motiv ca, la un moment dat, poti uita de forta masinii. Totul este atat de bine pus la punct incat sentimentul de siguranta se mentine si in situatii-limita! Decuplarea ESP-ului prin apasarea unui buton de pe bord nu inseamna mare lucru. ASR-ul franeaza in viraje roata interioara-spate daca aceasta da semne ca ar derapa. Un fel de ESP mecanic.
Mai mult, chiar si decuplat, ESP-ul recunoaste o situatie-limita, cum ar fi franarea brusca, si se activeaza automat pentru a corecta traiectoria evitand un potential accident. C 55 AMG franeaza de la 100 km/h la 0 in mai putin de 36 de metri. Capitolul noutati absolute este dominat de AMG Speedshift cu posibilitatea schimbarii treptelor de pe volan. Adica de momentul in care AMG a montat pe acest C 55 AMG cutia de viteze automata secventiala cu 5 trepte de pe SL 55 AMG. Sau de pe alte supersportive din ograda Mercedes. Si asta ca dotare standard! Placerea schimbarii manuale a treptelor este inclusa, doar ca nu mai exista pedala de ambreiaj. Fie ca schimba prin intermediul levierului fie ca alege sa apese butoanele de pe volan, important este ca soferul are posibilitatea selectarii treptei pe care o vrea el si nu pe aceea pe care o vrea computerul masinii. Normal, vorbim despre modul Manual al cutiei.
Mai exista un mod Confort, in care treptele se schimba foarte lin, si un mod Standard care incearca sa impace pe toata lumea. Culmea e ca si reuseste. La fel ca la orice transmisie de acest gen care se respecta, butoanele de pe volan comanda schimbarea treptelor indiferent de modul selectat, cu mentiunea ca nu se va putea forta motorul decat in regimul Manual. In caz ca se apasa pedala de acceleratie „pana la podea” atunci C 55 AMG va demonstra ca datele tehnice anuntate de producator sunt adevarate si accesibile.
Dincolo de sport, avem o limuzina medie, proaspat revizuita, cu o echipare de exceptie. Optional se ajunge la faruri bi-xenon adaptive, sistem audio Harman/Kardon cu surround, navigatie si telefon. O demonstratie de echipamente high-tech imprumutate de la E-Class si S-Class. Toate in cea mai performanta versiune C-Class a tuturor timpurilor.