Diesel sau benzina? Nu conteaza!
Active combustion sau auto-aprinderea controlata difera de aprinderea clasica cu scanteie de la bujie prin faptul ca ofera mai multe zone de initiere a flacarii in interiorul camerei de ardere
Lotus Engineering a construit un sistem electro-hidraulic ce elimina restictiile legate de clasicii arbori cu came. Timpii de deschidere ai supapelor sunt gestionati de calculator. Botezat AVT (Active Valvetrain) noul dispozitiv se inscrie trendului mondial vizavi de distibutia variabila, unde timpii de deschidere ai supapelor sunt gestionati de calculator. AVT a fost creat in realitate cu scopul investigarii fenomenului numit Active Combustion sau autoaprindere controlata. Cei de la Lotus afirma ca noua idee poate schimba modul conventional de functionare al unui motor.
Folosind tehnologia Active Combustion, combustibilul se autoaprinde cand motorul este cald cu ajutorul gazelor arse ramase in cilindru din ciclul motor anterior, rezultat similar folosirii bujiei in cazul benzinei si a raportului mare de comprimare in cazul unui Diesel. Desi pare de prisos, inca nu s-a renuntat la batrana bujie pentru ca ea va fi folosita in cazul pornirilor cu motorul rece.
Gazele de evacuare sunt captate in cilindru in doua feluri. In primul mod se inchide supapa de evacuare devreme in timpul procesului de evacuare si inainte ca toate gazele sa fie eliminate. In al doilea mod se deschid ambele supape atat cea de admisie cat si cea de evacuare in timpul fazei de admisie. Astfel, in cilindru se amesteca incarcatura proaspata cu gazele arse. Cand se intra in faza de comprimare amestecul carburant deja incalzit se autoaprinde uniform din mai multe puncte din interiorul camerei de ardere.
Jeff Allen, inginer sef la Lotus Engineering spune ca „acest proces de aprindere este mult mai stabil si permite un control mai bun al arderii”, iar folosirea unei bujii induce o limitare. Un singur punct de aprindere este dependent de conditiile de amestec carburant din vecinatatea bujiei. Autoaprinderea este un fenomen independent extins la tot amestecul din cilindru. I
n urma studiului s-a inregistrat o scadere a consumului de carburant cu 15-20 % proportional scazand si emisiile de dioxid de carbon hidrocarburi si monoxid de carbon. Foarte important este ca „uraciosii” monoxizi de azot au fost redusi la tacere concentratia lor scazand cu 95% datorita dublei arderi a gazelor din evacuare. Aceste date sunt comparate cu cele inregistrate la un motor conventional.
Inginerii lui Lotus s-au „focusat” pe autoaprinderea unui motor cu benzina, dar prin folosirea lui Active Combustion nu mai esti dependent de felul combustibilului benzina, motorina, hidrogen. Deci ce gasesti la statie aia cumperi. Pana la urma nici statia de alimentare nu mai conteaza. Lotus crede ca pe viitor piata va migra catre motoarele cu autoaprindere, iar diferentele constructive dintre propulsoarele alimentate cu benzina si cele Diesel vor disparea.