Paolo Cantarella, directorul executiv al grupului industrial Fiat, și-a anunțat luni seara demisia, în contextul unui puternic declin al vânzarilor și al unei creșteri semnificative a datoriilor de la divizia auto.
Dupa anunțarea veștii, acțiunile grupului au crescut cu 5,6%, relateaza agnțiile internaționale de presa. Plecarea lui Cantarella este urmarea unei întruniri de urgența la Torino, la care au participat Paolo Fresco, președintele grupului, Giovanni Agnelli, capul familiei fondatoare șI principalii acționari.
Cantarella, în varsta de 57 de ani, ocupa funcția de director al grupului din anul 1996. „Dupa o îndelunga judecata a situației, m-am decis, în aceasta perioada complexa pentru grupul Fiat și în special pentru divizia Fiat Auto, ca trebuie sa plec”, a declarat Cantarella.
Plecarea lui Cantarella coincide cu confirmarea primita de la agenția Standard&Poor’s ca ratingul grupului pentru datoria pe termen scurt va fi menținut la „A-3”. Paolo Fresco va prelua responsabilitațile de director executiv, urmând sa se ocupe de cele mai diverse activitați ale companiei, pornind de la producția de tractoare și pâna la serviciile de asigurari, din cele mai diverse țari, de la Brazilia pâna la China. Spre deosebire de Cantarella, Fresco și-a construit cariera în strainatate, fiind pentru o vreme director executiv al General Electric.
„Cât de multe se vor schimba dupa plecarea lui Cantarella depinde de controlul pe care Fresco îl va avea asupra fiecarei activitați în parte”, a apreciat un analist al Morgan Stanley, adaugând ca, în perioada în care a reprezentat General Electric, Fresco și-a câștigat o imagine de „campion al acționarilor”. Grupul Fiat, controlat de familia Agnelli, este, la rândul sau, o imagine marcanta în mediul italian de afaceri, având o vechime de 103 ani.
Compania este cel mai important angajator privat din Italia, veniturile sale reprezentând, anul trecut, aproximativ cinci procente din Produsul Intern Brut al țarii. Ultimele saptamâni au fost, însa, extrem de dificile pentru Fiat, conducerea companiei straduindu-se din rasputeri sa convinga investitorii ca vor putea readuce grupul pe linia de plutire fara a fi nevoita sa vânda General Motor participarea de 80% la Fiat Auto. Grupul american controleaza restul de 20% în urma achiziției realizate în urma cu doi ani. În primele trei luni ale acestui an, Fiat a raportat pierderi nete de 529 milioane de euro.