„Poveștile au puterea de a schimba comportamentul oamenilor”, scriu autorii Tom van Laer (ESCP Europe Business School), Ko de Ruyter (Universitatea din Maastricht), Luca M. Visconti (ESCP Europe Business School) , și Martin Wetzels (Universitatea din Maastricht). „Exemplele contemporane includ foarte convingătoarele telenovele latino-americane, care influențează opțiunile de planificare a familiilor și angajamentul în programele de educare a adulților, precum și împărtășirea utilizatorilor de Internet a poveștilor scrise, fotografii și clipuri video despre sine sau despre experiențele lor de viață.”
Autorii au vrut să înțeleagă ce fel de povești permit consumatorilor să intre mental într-o poveste, un fenomen numit „transport narativ”. Ei s-au întrebat, de asemenea, ce tipuri de consumatori au cele mai multe șanse să se identifice cu povestirile. Ei au revizuit articole scrise în cinci limbi diferite, care se ocupau de tema transportului narativ și au testat reacțiile consumatorilor la aceste povești.
Ei au descoperit că acești consumatori au fost mai susceptibili să se angajeze în povești realiste cu personaje identificabile și intrigi care duc cu ușurință la imagini mentale. Ei au identificat, de asemenea, cinci caracteristici care au făcut participanții mai capabili să fie transportați: familiaritate, atenție, capacitatea de crea fantezii, învățământ superior, sexul feminin.
„Consumatorii care sunt „tranposportați” sunt schimbați de experiența lor. Oamenii care se pierd într-o poveste acceptă povestea ca fiind adevărată și se simt apropiați de personaje”, scriu autorii. „După cum spune proverbul Hopi: „Cel care spune povestea conduce lumea”, și acum știm și cum”.