De ce ne da Finlanda piloti

29 11. 2005, 12:10
Nu sunt cei mai atletici oameni din lume, dar e clar ca finlandezii conduc al naibii de bine. Raikkonen a fost la un pas sa castige titlul in F1 si pare singurul capabil sa-l inlocuiasca pe Schumi la Ferrari. Nimic neobisnuit. Doar este finlandez, nu? Daca ai stat vreodata in lumina

Nu sunt cei mai atletici oameni din lume, dar e clar ca finlandezii conduc al naibii de bine. Raikkonen a fost la un pas sa castige titlul in F1 si pare singurul capabil sa-l inlocuiasca pe Schumi la Ferrari. Nimic neobisnuit. Doar este finlandez, nu?

Daca ai stat vreodata in lumina palida a soarelui, a unei zile de vara tipic britanice, si ai asistat la un meci de cricket al selectionatei Marii Britanii. Daca ti-ai sustinut vreodata echipa favorita pe Wembley strigand cat te tineau plamanii.

Daca nu ai ratat nici o competitie din Madison Square Garden sau de pe Wrigley Field. Daca l-ai ascultat pe Cliff cantand „Singing in the rain” pe arenele de la Wimbledon.

Sau daca ti-ai udat nadragii stand in tribunele de la Spa Francorchamps pentru a-i vedea la lucru pe pilotii care trec prin Eau Rouge. Chiar daca ai facut toate astea, tot ti-a mai ramas un loc unde trebuie neaparat sa mergi.

La Ouninpohja. „Bine ati venit in Rai! Bine ati venit in Finlanda! Bine ati venit la Ouninpohja!”, striga un barbat bine facut, cu o barba blonda fluturandu-i in vant, un adevarat bautor de bere, imbracat cu un hanorac al echipei de fotbal WestHam, cu un tricou pe care aparea logo-ul cele mai bune beri din Finlanda, Lapin Kulta, cu o sticla de bere bruna Koff intr-o mana si cu o papusa gonflabila in cealalta.

In ciuda jachetei sale Hammers, mi-am dat seama ca este vorba totusi de un pasionat de raliuri. Si asta chiar daca era dis-de-dimineata, printre un grup de finlandezi gagaiti, aflati cu toti intr-o zona noroioasa cu motorhome-urile lor din era Woodstock de culoarea unui fund de bebelus.

Mi-am dat seama totusi ca toti sunt pasionati de curse din simplul motiv ca la 20 de metri de ei se afla un drum de macadam pe care, in aproximativ sase ore, vor trece cei mai buni piloti din lume.

Iar cei care au venit aici se afla pe cea mai tare proba speciala din mondialul de raliuri. Daca va place sa vedeti copacii cum se apleaca de frica atunci cand un Ford Focus WRC zboara aproximativ 60 de metri prin aer la o viteza de 190 km/h sau daca credeti ca definitia cuvantului curaj din dictionarul explicativ ar trebui sa fie „sa treci la viteza maxima pe Ouninpohja”, atunci, dupa cum spunea si prietenul nostru Jani, esti in Rai aici.

Inca tinand in mana acea papusa din plastic, Jani ne-a invitat prietenos alaturi de el, oferindu-ne, probabil cea mai jegoasa infectie, o bere Koff. Orice medicament are un gust mai bun decat porcaria asta, dar nu aveam cum sa-l refuz, asa ca am luat o sticla.

„Aceasta este cea mai importanta zi a anului pentru finlandezii pasionati de motorsport’, explica Jani. „Este la fel de importanta ca ziua in care se joaca Cupa Ligii. Voi il aveti pe David Beckham, noi ii avem pe Marcus si Kimi.”

Pe un site de internet pe care sunt listati cei mai celebri finlandezi, doar Mos Craciun (si cred ca el e cel mai cunoscut om de pe planeta) sta mai bine decat cei doi care se bucura de succes in motorsport.

Statisticile vorbesc de la sine. Finlandezii au dominat raliurile in ultimii 50 de ani. De cand se organizeaza Campionatul Mondial, din anii ’70, au fost 29 de campioni. Britanici, italieni, francezi, spanioli, suedezi… dar fiecare din aceste tari are doar unul sau doi reprezentanti, in timp ce Finlanda se poate lauda cu sase campioni.

Aceasta tara relativ linistita are in palmares 13 titluri mondiale, dintre care 8 cucerite de Juha Kankkunen si Tomi Makinen (cate patru fiecare). Si in statisticile din F1 sunt prezenti finlandezi.

De la debutul primului pilot finlandez, aproape necunoscutul Leo Kinnunen, care a avut loc in Marele Premiu al Suediei din 1974 la volanul unei masini Surtees Ford, au mai concurat alti 6 piloti din aceasta tara in Marele Circ.

Ca o comparatie, britanicii au avut 152 de piloti, care in total au castigat 12 titluri. Finlandezii au luat 3 coroane mondiale si stau mai bine la capitolul procentaj pe numarul de piloti.

In 14 din ultimii 24 de ani a existat macar un campion mondial din Finlanda, fie in WRC, fie in F1, iar in 1998 si 1999 au castigat chiar ambele campionate gratie lui Hakkinen si Makinen.

Nu trebuie sa uitam nici de victoriile lui Ari Vatanen din Dakar sau de succesul lui JJ Lehto in cursa de 24 de ore de la Le Mans. Cifrele sunt impresionante mai ales daca tinem cont ca Finlanda este o tara mica.

Populatia acestei tari este cu putin mai mare de 5 milioane. Aici sunt aproape la fel de multe lacuri ca si locuitori, iar numarul copacilor depaseste de cateva sute de ori cifra locuitorilor.

„In mod normal, nu exista nici un motiv pentru care finlandezii trebuia sa domine sporturile cu motor”, spune Ari Vatanen, de patru ori castigator la Dakar si campion mondial de raliuri in 1981, alaturi de David Richards la volanul unui Ford Escort.

„Nu avem o piata mare de masini. Taxele pentru automobile sunt cele mai mari din lume. Nu este o tara care are o traditie in industria auto. Dar o data ce ai cunoscut cativa finlandezi sau ai ajuns in Finlanda, incepi sa intelegi.

Suntem individualisti, ne gandim doar la noi. Istoria ne-a invatat sa fim puternici – in timpul razboiului au crezut ca pot cuceri Finlanda in doua saptamani, dar la fel ca si Londra, Helsinki a fost unul din putinele orase europene care nu a fost ocupat in timpul razboiului.

Si asta se simte si in sport. In afara de hochei pe gheata, nu suntem foarte buni la jocurile de echipa. Cati jucatori sunt intr-o echipa de fotbal, 11? Pai, atunci finlandezii ar avea nevoie de 11 mingi, pentru ca fiecare o vrea pe a sa.

Iata la ce suntem noi buni: hochei pe gheata, sarituri cu schiurile si motorsport. Adica sporturile in care capul iti este in pericol si ai nevoie de o casca.

Probabil, avem „sisu”, cuvantul finlandez pentru forta sau curaj, dar sa stiti ca nu e nevoie de prea multe ca sa fii rapid. Ai nevoie de un picior greu si de o minte cat mai relaxata…”

Vatanen este unul din cele mai bune exemple ale „sisu”-ului finlandez. A fost primul „finlandez zburator” pe care l-am cunoscut. Nu in padurile din mondialul de raliuri, unde s-a bucurat de succes la volanul unui MkII Ford Escort, ci in 1987, la Atar, in Mauritania, in drum spre primul sau succes din Paris- Dakar.

In mod normal, el nu ar fi trebuit sa fie acolo. In 1985 a avut un accident teribil, la volanul unui Peugeot, in Raliul Argentinei care ar fi putut sa se termine foarte prost.

La cateva saptamani dupa incident, aflat inca in convalescenta, Vatanen si-ar fi dorit sa fi murit. A fost convins ca a luat SIDA in urma numeroaselor transfuzii de sange facute dupa accident.

Lupta, din punct de vedere fizic si mintal, cu aceste ganduri a fost mai grea decat orice victorie cucerita la volan. „Finlandezii erau intotdeauna cei care trebuiau batuti pe vremea cand concuram si eu”, spune Malcolm Wilson, fostul campion al Marii Britanii, care a concurat alaturi de Ari Vatanen, de multe ori pe acelasi tip de masina, si care acum conduce echipa Ford in mondialul de raliuri.

„Modul lor de a controla o masina era incredibil. Acum, cand sunt directorul unei echipe de curse, am inteles ca au ceva special in sange. Finlandezii au cel mai curat stil de pilotaj.

Daca vezi Escort-ul lui Juha Kankkunen sau Focus-ul lui Toni Gardemeister, nici nu zici ca au fost cu ele pe probele speciale. Putina apa, cateva retusuri mici cu vopsea si masinile erau gata pentru etapa urmatoare.”

Cu ocazia Raliului Finlandei, cei de la Ford au fost impresionati si de Mika Salo, fostul pilot de Formula 1 de la Ferrari si Toyota, care a condus un Fiesta ST in deschiderea etapei.

Salo a gasit imediat linia ideala, iar masina arata ca noua. „Asta e bine pentru ca in cariera mea de pilot de raliuri am mers mai mult pe acoperis decat pe cele patru roti”, spune Salo zambind.

„Ca finlandez, aceasta este o mare provocare. Desenam Ford-uri Escort in groapa cu nisip si veneam cu tatal meu la toate cursele. Am ales sa devin pilot de circuit, pentru ca nu-mi placea sa ma trezesc la ora 6.00 dimineata.

In Finlanda, baietii de la oras sunt atrasi de circuite, iar baietii de la tara de cursele de raliuri. As fi vrut sa particip la mai multe astfel de curse. Nu pot sa merg tare daca am un accident. Aici nu trebuie sa uiti niciodata asta.”

Wilson este de parere ca orice pilot poate tine pasul cu un finlandez pe sectoarele mai lente, virajate, dar cand vine vorba de palierele de viteza, acest lucru este aproape imposibil.

Tot Wilson a aranjat sa ajungem in padurile finlandeze pentru a vedea exact despre ce este vorba. Dimineata devreme, in compania lui Jani, fan al echipei Westham United, si a prietenilor sai, deveniti extrem de flamanzi intre timp, am inceput sa ne agitam ca la un meci de fotbal.

Urlete, sunete de trompeta, ne agitam ceva mai rau decat un adolescent la un concert al lui Robbie Williams, de fiecare data cand trecea un finlandez zburator.

Marcus Gronholm, dublu campion mondial, s-a bucurat de cea mai mare apreciere din partea publicului. Dupa Ouninpohja, Urria este cealalta speciala care nu trebuie ratata din Raliul Finlandei (sau Raliul celor 1.000 de lacuri), un fel de Grand Prix al Finlandei.

Urria ilustreaza perfect ceea ce ne-a spus Malcolm Wilson. Pe drumuri normale, diferentele dintre finlandezi si ceilalti piloti sunt mici, dar pe tronsoanele rapide zboara pur si simplu printre copaci in uralele suporterilor care flutura steagurile alb-albastre.

De cele mai multe ori, ceilalti piloti se tem pe aceste portiuni sa mearga la limita. Masinile care urla si zboara cel mai tare au cu siguranta steagul finlandez pe unul din geamurile laterale. „Au crescut pe aceste drumuri.

Nu se tem sa treaca la viteza maxima pe aici”, spune Wilson. „Priviti datele de telemetrie ale Ford-ului Focus si va puteti convinge. Viteza pilotilor finlandezi este mult mai mare.”

In fata mea era unul din suporterii tipici care a venit la cursa fara sa tina seama de ultimele tendinte ale modei. Incaltat cu sosete albe si sandale, nu parea insa deranjat de absolut nimic. Am devenit brusc interesat de ziarul pe care-l avea in mana.

Raliul Finlandei este unul din cele mai importante evenimente ale anului si, totusi, pe prima pagina a ziarului erau poze, facute de paparazzi, cu Kimi Raikkonen si sotia sa Jenni – versiunea finlandeza a cuplului Becks si Posh.

Din 1982, an in care Keke Rosberg a devenit primul finlandez care a castigat titlul in Formula 1, si cele doua titluri ale lui Mika Hakkinen de la sfarsitul anilor ’90 reprezinta singura zestre a finlandezilor in aceasta competitie.

Daca Rosberg a fost un campion norocos, prima victorie venind cu doar cateva saptamani inainte de cucerirea coroanei mondiale, Hakkinen este considerat ca fiind unul dintre cei mai buni piloti din toate timpurile.

Si asta o spune chiar Michael Schumacher, unul dintre rivalii sai, care a castigat 84 de curse si 7 titluri, in timp ce Mika are doar 20 de victorii si doua titluri.

„E foarte greu de spus, aproape imposibil. Cu siguranta, nu veti auzi niciodata de la mine ca sunt un pilot mai bun decat Mika Hakkinen”, a spus germanul. Singura posibilitate de a vedea cine este cel mai bun pilot ar fi fost daca cei doi ar fi devenit colegi de echipa si ar fi avut la dispozitie aceeasi masina.

Schumacher a spus ca si-ar fi dorit asta, acelasi lucru afirmandu-l si Kimi Raikkonen. David Coulthard, un pilot care a concurat impotriva lui Hakkinen si a lui Schumacher, crede ca Raikkonen este cel mai talentat pilot finlandez din istorie si ca este chiar mai bun si decat Michael Schumacher.

Potrivit lui Coulthard, Raikkonen este mult mai dotat de la natura decat germanul. „Kimi Raikkonen are un talent nativ, chiar mai mare decat cel al lui Schumi. De fiecare data cand urca in masina, merge incredibil.

Si asta, chiar si dupa trei saptamani de pauza si dupa ce numele sau a aparut in toate ziarele de scandal”, a spus David Coulthard despre fostul sau coleg de echipa. Am primit o dovada a celor spuse de Coulthard, in luna septembrie a acestui an, cand am mers la Spa Francorchamps pentru Marele Premiu al Belgiei.

In fata noastra este Eau Rouge, virajul care pune probleme oricarui pilot de Formula 1. Aveam o intalnire cu Kimi Raikkonen, dar inainte de asta am vrut sa-l vad putin in actiune.

Eau Rouge este echivalentul din Formula 1 pentru Urria din WRC. McLaren-ul lui Raikkonen urla ca toti dracii. Cred ca este pilotul cu piciorul cel mai greu si mintea cea mai relaxata, ca sa ma folosesc de exprimarea lui Ari Vatanen.

„Sa fii finlandez nu este deloc rau, mai ales daca esti pilot de curse”, spune Kimi odata iesit din cockpit si ajuns in motorhome-ul echipei sale. „Gratie pilotilor de raliuri si a tipilor precum Keke, motorsportul este foarte popular.

Indiferent ca e vorba de Formula 1, raliuri sau motocros. Cultura si traditia ii ajuta pe tinerii pasionati de acest sport sa ajunga mai repede acolo unde vor.

La tara poti oricand sa conduci o masina pe camp, in joaca, si asta ajuta foarte mult. Pentru cei de la oras exista o gramada de piste de karting. Majoritatea finlandezilor prefera sa se joace cu masinile.

Iarna aceasta este cea mai tare distractie. Cel mai mult imi place sa conduc pe gheata. Nu e bine sa incercati insa asta pe drumurile publice. Cea mai mare amenda pe care am primit-o in Finlanda pentru depasirea limitei de viteza a fost de 45.000 de euro!”

In viitor, sa nu uitam ca tocmai a primit o oferta de 35 milioane de dolari din partea celor de la Ferrari, Kimi ar vrea sa-si incerce norocul si in mondialul de raliuri.

„Sunt interesat sa conduc o astfel de masina intr-o zi pentru ca totusi conditiile sunt complet diferite. Exista raliuri pe macadam, zapada si gheata. Va fi greu cu siguranta sa ma acomodez, dar cred ca este si foarte interesant in acelasi timp”, a mai adaugat Kimi.

Odata descoperit acest potential, Finlanda face eforturi mari pentru a canaliza tinerele talente spre Formula 1 sau mondialul de raliuri. Timo Jouhki a fost managerul celor mai buni piloti finlandezi.

Kankkunen si Makinen au fost impresariati de el si nu numai. Acum Jouhki este in cautarea altor talente. „Succesul de care se bucura Juha, Tomi sau Toni ajuta. Asta inseamna ca foarte multi copii vor sa ajunga ca ei, dar au nevoie si de o mentalitate adecvata.

Eu le fac profilul unui pilot si le testez vointa de a invinge, gandirea lor pe termen lung si desigur starile emotionale prin care trec. Este un test dificil pe care jumatate dintre ei il pica in special din cauza lipsei de motivare.

Doar daca esti finlandez si rapid, nu inseamna ca poti sa si reusesti”, a spus Jouhki. Viitorul sporturilor cu motor arata insa bine in Finlanda. Heikki Kovalainen, cel care i-a batut pe Michael Schumacher si Sebastien Loeb in cursa campionilor, a fost aproape de titlu in noua serie GP, competitie castigata de Nico Rosberg, fiul lui Keke Rosberg, dar care concureaza cu licenta germana.

Nico este deja si pilot de teste al echipei Williams, iar Heikki este la un pas de a ajunge si el in F1. Si pe doua roti finlandezii se descurca bine, Mika Kallio luptandu-se pentru titlu la clasa 125 cmc in motomondialul de viteza.

„Sporturile cu motor inseamna enorm pentru finlandezi si sunt sigur ca vor face furori inca multa vreme de acum incolo in aceste competitii”, a spus Ari Vatanen, acum membru de onoare in Parlamentul european.

„Unii, asa ca mine, vorbesc mai mult, altii, precum Kimi, vorbesc mai putin, dar intotdeauna finlandezii vor fi cei mai rapizi atunci cand sunt la volan…”

BBC Top Gear Romania