Benzina vândută sub formă de combustibil de motor este, de obicei, o mixtură de diferite hidrocarburi lichide. Aditivi speciali sunt amestecați cu benzina, pentru a o face să ardă mai bine.
La circa 21 de grade Celsius, benzina se transformă din lichid în vapor. În motorul unei mașini, benzina se amestecă cu aerul și este stropită în interior. Căldura din motor transformă totul în vapori. O bujie declanșează, apoi, o scânteie care arde amestecul.
Uneori, amestecul din benzină poate fi aprins prea devreme. Atunci când se întâmplă asta, motorul produce un sunet similar ciocănitului. Există două feluri prin care se poate reduce ciocănitul motorului. Unul este să se folosească un tip de benzină care arde încet.
Cealaltă metodă este prin adăugarea unei substanțe chimice, care să încetinească arderea. Cea mai bună substanță folosită în acest caz se numește tetraetil de plumb sau doar etil. De aceea se găsește plumb în benzină.
Diferitele tipuri de benzină sunt clasificate în funcție de ce șanse au să bată în motor. Ele sunt denumite după cifre octanice. O benzină cu un număr octanic mare va ciocni mai încet decât unul cu un număr mic.
Benzina cu o cifră octanică de peste 85 este considerată suficient de bună pentru majoritatea motoarelor moderne. Combustibilul pentru avioane are o cifră octanică de peste 115.