Țin minte și acum figura profesorului de Literatura Universala, Nicolae „Gigi” Manolescu (e o coincidența de nume) când am fost singurul care am ridicat mâna în clasa la întrebarea daca am citit „Nora”. Gigi era un profesor cald, atent și rabdator. Ne-a spus sa îi spunem Gigi, dar nu puteam. Nu ne permiteam. Ieșeam la bere, dar era diferența de 10 clase între noi. Conversa, expunea idei, asculta, ridica probleme. Daca nu știai, îți dadea un 5 mic și chinuit, ca sa treci clasa. Întotdeauna citeai cartea pe care o prezenta, pentru ca aveai impresia ca e cea mai buna carte posibila.
Dl. Gica, profesorul de istorie, avea o metoda interesanta de ascultat. Te ridica în picioare și îți punea întrebari. Nu te lasa sa reciți poezii, întreba niște ani, niște date, niște întâmplari și își dadea seama daca știi sau nu. Am înțeles târziu ca metoda lui ne ajuta sa învațam logic. Dar, mai bine mai târziu decât niciodata.
Dra. Ciocan avea o metoda aparte. „Aceasta este cartea, citiți ce vreți din ea, va va ajuta. Eu va predau același lucru, însa într-un mod care va va stimula și prin care veți învața mai multe decât daca v-aș recita de acolo”. În 2 ani, notițele la ora dânsei se înșirau pe 4-5 pagini. A fost un curs greu pentru cei ce obișnuiau sa scrie tot ce spune profesorul. Desigur, manualul era bun, dar practica și ideile erau cele care contau. Nu, sociologia nu era ceva ce puteai învața papagalicește.
În anul în care dadeam bacul, ne-am confruntat cu materia multa. Eram prima generație care dadea bacul la 7 materii, așadar generație de sacrificu scria pe noi. Cele 3 exemple de mai sus m-au ajutat sa ma stresez mai puțin decât colegii mei, sa iau note bune la toate și sa merg mai departe.
Desigur ca și la bacul nostru s-a copiat. La biologie aveam o fițuica în ciorap, la matematica un coleg a primit formulele pe geam, unii le lipisera sub scaun. Se putea, se facea, protocolul era acolo tocmai de asta. Din 7 materii, am copiat doar la biologie, care nu îmi placea, dar a trebuit sa o aleg, fiind raul cel mic. Am fost clasa cu cei mai puțini picați, 2 fete carora nu aveai ce sa le ceri.
Fara sa vrem și fara sa știm, acești profesori ne-au modelat viața. Profa de mate, care umbla cu 3 inși deodata, profa de latina, pe care am facut-o sa plânga când i-am spus sa ne lase ca avem alte treburi, profa de engleza, care nu știa ce este rasberry, profa de filosofie, care se urca pe banca din fața noastra și ne arata ce are sub fusta, și care citise mai puțin decât mine, profa de fizica, care m-a trecut clasa ca a pierdut la biliard, profu de chimie, care venea la ora mirosind a vodca ieftina, profu de istorie, care uita sa se incheie la șliț, profa de logica, care te facea prost fara sa îți spuna nimic, profa de franceza, care mirosea întotdeauna a parfumuri bune, profa de geografie, care ne prezenta mereu câte ceva nou, profa de sociologie, cu care bateam munții în vacanțeÂ…
Școala româneasca nu e în ghena din cauza profesorilor. Ei nu au nici o vina. Ar putea face mai mult? Probabil ca da. Dar, cu cine? Eu știu ca aș fi putut învața mai mult. Aș fi putut citi mai mult.
Dar, spre deosebire de noi, generațiile de acum nu vor. Deloc. Sora mea nu a citit nici 10% din ce am citit eu. Dupa care mi-a pierdut volumul 2 din Moromeții. Nu știe ce a facut cu el. Și i-a luat 2 saptamâni sa citeasca volumul 1.
Țin minte ca o colega a povestit, în clasa 12a, filmul Mihai Viteazul, în loc sa scrie faptele istorice ale acestuia. Era normal sa te aștepți sa pice bacul. O colega nu știa unde e Italia pe harta, la 18 ani. Nu îi trebuia oricum, a ajuns manechin.
Și noi am scos perle, și noi am spart geamuri, dar parca țin minte ca am facut-o mai cu stil, mai frumos, mai curat. Când a fost vorba de distracție și prostii, nu am dezamagit. Când a fost vorba de învațat, nici atât!
ps: în 5 ani, vom ajunge sa coboram standardele. nu pentru ca nu se poate, ci pentru ca nu se vrea.
http://zoso.rockmania.net