Dacia Logan de la A la Z
Caroseria noului model prezentat de Dacia este total noua. Solenza beneficia de o varianta imbunatatita a modelului SupeRNova, care la randul ei mostenea caroseria romaneasca gandita de specialistii romani pentru Nova. In schimb, Logan se prezinta cu un design exterior gandit in totalitate de Renault. Fata de Solenza, inginerii francezi au ales pentru Logan o caroserie in trei volume.
Designul este contemporan dar robust si placut in acelasi timp. Partea frontala, calandrul si farurile accentueaza imaginea de marca initiata de Solenza. Totusi, pentru a reduce costurile, Renault a ales otelul obisnuit ca material de baza pentru constructia caroseriei. Elementele de caroserie au fost simplificate, liniile curbe fiind reduse la minim. Totul a fost gandit pentru a usura procesul de productie si pentru a mari fiabilitatea liniilor de asamblare.
Dimensiunile caroseriei Daciei Logan sunt: 4.250 m lungime, 1.735 m latime, 1.525 m inaltime. Ampatamentul este de 2.630 m iar garda la sol are 155 mm, cu 20 mm mai mult decat are un model pentru piata vest europeana. Aceste dimensiuni ofera spatiu pentru cinci adulti si un portbagaj cu un volum de 510 litri! Un alt punct interesant este cel al garantiei anticoroziune. Dacia ofera pentru Logan sase ani garantie la perforarea caroseriei.
In momentul lansarii, Dacia Logan va fi disponibila in trei versiuni de echipare: varianta de baza Logan, versiunea intermediara „Ambiance” si versiunea de top „Laureate”. In plus fata de varianta de baza, „Ambiance” ofera bare de protectie vopsite in culoarea caroseriei, o bagheta cromata dispusa in partea superioara a grilei frontale, elemente laterale de protectie si capace pentru roti cu un design distinctiv.
Versiunea de top „Laureate” propune bare de protectie vopsite in culoarea caroseriei, grila frontala inconjurata de o bagheta cromata, jante de 15 inci si proiectoare de ceata. Ulterior, in functie de piata de comercializare, este posibil sa mai apara si alte nivelui de echipare. Diferentierea versiunilor este vizibila si in habitaclu prin utilizarea unor culori mai inchise sau mai deschise, respectiv prin finisarea diferita a consolei centrale. Astfel, in interior vor fi disponibile doua nuante: gri si bej.
De asemenea, se remarca folosirea diverselor materiale pentru tapiterie, la unele versiuni modelul acesteia fiind prezent si pe panourile portierelor. Plansa de bord monobloc elimina imbinarile aparente, ascunde suruburile de fixare si garanteaza, conform Renault, o excelenta rezistenta in timp. Consola centrala reuneste comenzile pentru climatizare si radio-CD. Postul de conducere este orientat discret spre sofer. La exterior, Dacia Logan iese in evidenta prin culorile calde si moderne, dintre care noile nuante metalizate atrag imediat atentia.
Dacia Logan va fi lansata intr-o prima faza cu doua motorizari pe benzina: 1,4 litri de 75 CP si 1,6 litri de 90 CP. Incepand cu 2005, se vor adauga un motor diesel 1,5 litri dCi de 65 CP si un motor pe benzina de 1,6 litri 16 supape si 107 CP. Propulsoarele cu 8 supape pe cilindru, disponibile la lansare, fac parte din familia K7, care si-a dovedit deja fiabilitatea pe numeroase modele Renault. Motorizarile K7 sunt utilizate in contiuare pe Clio Symbol si Kangoo. Cuplul motor se remarca si la viteze joase, fiind disponibil intre 3000 si 4500 rpm.
Toate motorizarile sunt cuplate la o cutie de viteze manuala cu 5 trepte de tip GH, ce se regaseste la Renault Laguna II si Megane II. Pentru versiunile de 1,4 si 1,6 litri, rapoartele sunt mai scurte pentru primele trei trepte urmarind obtinerea unui demaraj mai bun si a unor reprize mai eficiente la viteze reduse sau cand automobilul este incarcat la limita. Vitezele superioare, respectiv treptele 4 si 5, sunt orientate mai mult spre economia de carburant si silentiozitatea functionarii. Cu versiunea de 1,6 l, modelul demareaza de la 0 la 100 km/h in 11,5 secunde si ajunge la o viteza maxima de 175 km/h.
Logan corespunde standardului fonic de 75 db impus de normele europene respectand astfel angajamentul luat de Renault incepand cu Laguna II: conceperea unor modele mai silentioase decat cerintele legii. Utilizand tehnologia Renault, s-a reusit extinderea intervalelor intre doua revizii pana la 30.000 km (valabil pentru unele piete). De asemenea, motorizarile au fost proiectate sa functioneze cu benzina cu cifra octanica de 95 dar aprobate si pentru benzine de 87 si 91. Pornirea motoarelor a fost testata si la temperaturi de – 30 de grade Celsius.
Dacia Logan foloseste platforma B a aliantei Renault-Nissan, utilizata la Renault Modus si Nissan Micra. Pentru puntea fata s-a optat pentru o suspensie tip MacPherson, iar puntea spate semirigida foloseste traversa torsionala cu sectiune in H, arcuri elicoidale si amortizoare. Versiunile de top vor beneficia de bara anti-ruliu cu un diametru de 24.5 mm la puntea fata. Echiparea de baza nu va avea directie asistata, situatie in care numarul total de rotatii al volanului de la maxim stanga la complet bracat dreapta este de 4.5.
La modelele cu servodirectie, valoarea scade de la 4.5 la 3.2 ture, iar diametrul de bracaj de 10.5 metri este acelasi pentru toate versiunile. Sistemul de franare este cu discuri la rotile fata – diametru de 238 mm la varianta de 1.4 litri si 259 mm la 1.6 litri – si tamburi pe spate. Sunt disponibile ABS si EBD (Electronic Brake Distribution) optional sau standard, in functie de nivelul de echipare. Motorizarea 1.4 litri va avea jante de 14 inci si pneuri de 165/80, iar varianta de 1.6 litri, jante de 15 inci cu pneuri de 185/65.
Garda la sol de 155 mm reprezinta un atu, avand in vedere conditiile de rulare din tarile in care va fi comercializata. Ecartamentul fata, de 1466 mm este mai mare decat la puntea spate cu 10 mm, valorile fiind comunicate de constructor pentru modelele echipate cu jante de 15 inci. Pe parcursul dezvoltarii proiectului, Dacia Logan a fost testata peste 470.000 de kilometri in cele mai dure conditii si pe diferite suprafete de rulare, precum praf, pietre, criblura. Testele de circuit s-au desfasurat la Aubevoye, in Normandia. Conform declaratiilor oficiale, setarile suspensiei permit obtinerea unei tinute de drum sigure si un confort similar cu Renault Clio.
Logan beneficiaza din plin de experienta grupului Renault in realizarea unor automobile cu rezistenta mare la coliziune. Caroseria noii Dacii este prevazuta cu zone de deformare controlata, cu rolul de a dispersa energia de impact. Grupul motopropulsor este asezat in compartimentul motor astfel incat sa nu aiba posibilitatea sa ajunga in habitaclu in cazul unui impact frontal. Marea provocare a fost aceea de a adapta cat mai multe din solutiile de securitate intalnite la automobilele cu pret conventional sau chiar o parte din elementele prezente la Megane II.
In cazul unei coliziuni frontale, sarcinile rezultate sunt „descarcate” prin trei zone ale caroseriei: superioara, mediana si inferioara. In zona superioara actioneaza cadrul de rezistenta al plafonului si stalpii parbrizului, in regiunea mediana exista barele de ranforsare din compartimentul motor si usi, iar in partea superioara efortul este preluat de un cadru integrat in podeaua masinii, ce este prin prin intermediul a sase puncte de lonjeroanele caroseriei. Plansa de bord are structura de tip fagure, fiind realizata din polipropilena cu grad ridicat de absorbtie, astfel ca tensiunile ce apar in eventualitatea impactului frontal nu sunt transmise pasagerilor.
Tot in acest sens partea inferioara a tabloului de bord si capacul torpedoului au o forma optimizata pentru a dispersa energia de impact ce ar cauza leziuni la nivelul genunchilor. O protectie aditionala pentru glezne este asigurata de capitonajul din zona pedalierului si al pasajului rotilor.
Chiar si in versiunea de echipare de baza, Dacia Logan este dotata cu centuri de siguranta cu prindere in trei puncte si tetiere pentru toate cele cinci locuri, iar optional sunt disponibile airbag-uri pentru sofer si pasager. Acestea sunt prevazute cu regulator de presiune, pentru a limita sarcinile ce actioneaza asupra pasagerilor. Tot optional este disponibil si un sistem ABS Bosch, de generatia a opta, similar cu cel de pe Megane II, ce integreaza si dispozitiv EBD, pentru distributia optima a fortei de franare intre cele doua punti ale masinii.