Curs de condus pisici aristocrate
Lansat in 1999 si revizuit in 2002, S-Type s-a vandut in peste 200.000 de unitati, fiind primul model care a dublat vanzarile constructorului britanic. Pana acum insa nu a avut un diesel. Daca ne uitam pe piata europeana a acestui segment, remarcam ca motorizarile diesel ocupa 57%, iar procentul este in crestere.
Limuzinele ocupa la randul lor 51% in timp ce break-urile se ridica la 39%, lasand 10% pentru coupe-uri si cabriolete. Pana la aparitia dieselului, S-Type nu reusea sa se adreseze decat unei cote de 16% din toata piata potentiala. Acum se duce catre aproape 50% ! Daca s-ar introduce si un break ar mai creste cu 34%, dar acest lucru nu pare realizabil. Oficialii Jaguar nu doresc sa discute proiectele viitoare, dar este foarte probabil ca abia noua generatie S-Type sa aiba si o varianta de caroserie break. « Pentru o asemenea versiune majora ar trebui sa o proiectezi inca de la inceput. Asa cum am facut cu X-Type ! » afirma Paul Chaddenton, directorul de PR al companiei.
De ce nu a existat un diesel pana acum? Oficial, Jaguar sustine ca a dorit un diesel performant, in conformitate cu dimensiunea aristocratica a firmei. In realitate, Jaguar nu are experinta in asemenea motorizari pentru ca nu si-a propus pana nu de mult sa faca asa ceva. Mai mult, chiar familia Ford nu era o mare specialista si de aceea s-a realizat colaborarea cu Peugeot Citroen PSA.
Acum insa, cele doua mari companii livreaza propulsoare pe motorina extrem de competente si performante. Actualul 2,7 V6 de pe S-Type este un foarte bun exemplu. Avem 206 CP la 4000 rpm, din care 130 CP apar la numai 1900 rpm. Cuplul este chiar mai impresionant. 435 Nm sunt atinsi la 1900 rpm si nu scade sub 400 Nm decat dupa 3300 rpm. Cu asemenea caracteristici in materie de cuplu este chiar mai competent decat motorul V8 pe benzina, singurul propulsor mai bun fiind V8 S/C! Are numai 202 kg, fiind doar cu 15 kg mai greu decat motorul pe benzina echivalent.
Tehnologia inclusa in acest motor este de ultima generatie. Avem un nou sistem de injectie piezo-electrica; se poate ajunge pana la 5 injectii pe ciclu. Presiunea in aceste injectoare multipunct urca pana la 1650 bari. Blocul motor a fost realizat dintr-un material numit CGI – Compact Graphite Iron, care inseamna o rezistenta mai mare la vibratii si tensiuni induse, dublarea rezistentei la oboseala, dar si o greuatate mai mica. 23 de senzori si aproape 7000 de variabile sunt controlate electronic pentru a obtine un management impecabil al functionarii motorului. Impreuna cu cele doua cutii in 6 trepte – cea manuala este chiar noua – ambele realizate de ZF (chiar daca hard-ul este si la BMW, soft-ul este specific pentru Jaguar) acest propulsor realizeaza cifre mai mult decat remarcabile.
Noul Jag diesel urca prima 100 km/h in 8,5 secunde – cutie manuala – si poate rula cu 230 km/h. Consumul in versiunea extraurban ar trebui sa nu fie mai mare de 5,7 l/ 100 km, daca este sa citam constructorul. Chiar si in regim urban, 9,7 l /100 km pentru o masina de 2,2 tone este o cifra interesanta. Mai mult, emisia de CO2 nu depaseste 189 g/ km. De altfel, motorul este compatibil cu noile standarde Euro 4.
Chiar daca este rodul unei colaborari cu PSA, Jaguar insista ca avem setari specifice numai pentru Jag. Mai mult, unele componente – vezi turbo, de exemplu – sunt proiectate specific pentru Jaguar. Daca la propulsorul pentru X-Type, liderii proiectului au fost inginerii de la PSA, acum specialistii Jaguar au fost cei care au impus criteriile de proiectare. Motorul similar de pe Peugeot 607 are sensibil mai putina putere, diferenta fiind clara.
Dincolo insa de toate datele tehnice impresionante, ramane ce simte cel de la volan cand conduce noul S Type diesel. Si aici este cu adevarat marele succes al lui Jaguar. Noi am alergat felina pe drumurile Coastei de Azur si am descoperit un diesel extrem de rafinat, silentios si gata sa-ti ofere cu eleganta toate performantele scrise pe hartie. Accelereaza cand ai nevoie si ruleaza impecabil, fara sa te supere zgomotul. De altfel, studiile comparative arata ca este mai bine plasat fata de concurenta germana sa la acest capitol, fiind mai silentios indiferent de turatia la care ruleaza.
Noul S Type inseamna si un fresh design. Capota este acum din aluminiu, iar spatele a fost restilizat. S-a pastrat ideea de doua rozete rosii ca la turboreactoare in noile stopuri. Iar cele doua tevi „gemene” de esapament incearca – potrivit designerilor Jaguar – sa aduca aminte de spatele unui yaht! Partea laterala a fost usor modificata pentru o mai mare simplitate, cu linii longitudinale ce traverseaza masina de la un capat la altul. Mai mult, vechiul model parea ca sta cu «nasul» ridicat si cu spatele ceva mai jos.
La noul model designerii au dorit sa aduca mai aproape de felina Jaguar, aplecata in fata, gata sa atace prada! Suspensia a fost revizuita, pentru a urmari mai bine evolutia masinii in raport cu denivelarile drumului. Avem un nou pachet de securitate a pasagerilor, cu airbag-uri in doua trepte. Cruise controlul este standard, la fel si DSC, EBA sau duzele de spalare ale parbrizului, integrate in stergatoare. S-a inrtrodus optional asistare la parcare pentru partea frontala. Acestea se adauga celorlalte gadget-uri cu care ne-a obisnuit deja vechiul S-Type, incluzind ecran tactil sau comanda vocala.
Acum motorizarile S-Type includ si 4 versiuni pe benzina, de la 201 CP si pina la 400 CP pentru Type R, o versiune ce incearca sa rivalizeze cu BMW M5. In noua sa definitie, S-Type isi reafirma personalitatea, o combinatie de design distinct, comfort si rafinament, o dinamica de exceptie combinate cu o emotie care sa rezoneze cu acest perfomante.
Asa cum spune si Joe Greenwell, noul Presedinte al lui Jaguar Cars, inginerii sai au livrat o masina dincolo de asteptari. Noul S-Type are performante incredibile in raport cu ce te asteptai de la pisica din Brawns Lane. Probabil este tot o surpriza si pentru concurenta. Noul Jag este extrem de placut la condus, nu doar cu motoare „vesele” dar si cu o directie precisa, o tinuta excelenta in curbe sau pe segmentele lungi si drepte. Daca adaugi imaginea, rezulta o alternativa extrem de interesanta la teutoni. Alternativa aflata la un pret chiar mai bun decat concurentii sai. Suna chiar periculos, de sus si pana jos ! Si nu doar in ASIA, ci chiar aici in Romania !
Atuuri
Comparativ cu oferta pe benzina, turbodiesel-ul de 2.7 litri ofera performante dinamice mai bune decat motorul de baza, V6/2.5 litri si 201 CP, in conditiile unui consum de combustibil net inferior. Mai mult, cuplul maxim de 435 Nm al motorului pe motorina este mai mare decat al motoarelor V6 de 3 litri ( 300 Nm) si chiar al V8-ului de 4.2 litri (420 Nm).
Autoshow