Cum va deveni Craiova cel de-al doilea pol al industriei auto locale

Apropo.ro / 19.07.2007, 11:03
Cum va deveni Craiova cel de-al doilea pol al industriei auto locale
Preluarea uzinei Daewoo de catre Ford Motor Company va crea cel de-al doilea pol in industria auto din Romania dupa cel de la Pitesti. Achizitia de catre Ford a fostei uzine Daewoo va marca intrarea directa pe piata locala a unui al doilea mare constructor, dupa ce anterior Grupul

Preluarea uzinei Daewoo de catre Ford Motor Company va crea cel de-al doilea pol in industria auto din Romania dupa cel de la Pitesti.

Achizitia de catre Ford a fostei uzine Daewoo va marca intrarea directa pe piata locala a unui al doilea mare constructor, dupa ce anterior Grupul Renault a cumparat uzina Dacia de la Pitesti, si transformarea unei intregi regiuni.

Prin privatizarea uzinei de la Craiova s-a urmarit crearea unui al doilea pol pe constructie de automobile in Romania, dupa cel de la Pitesti, care sa contribuie suplimentar la cresterea si dezvoltarea economica a tarii, dupa cum sublinia recent premierul Calin Popescu-Tariceanu

Preluarea uzinei Daewoo de catre Ford va crea in zona Olteniei un efect similar celui produs de Renault la Mioveni, care a adus cu el o parte din furnizorii traditionali.

In regiune au fost deja realizate cateva investitii cu un volum apreciabil precum cea a Pirelli, care a demarat in urma cu un an proiectul de investiti de 170 mil. euro, in fabrica de anvelope situata in apropierea fabricii de cord metalic, detinuta in colaborare cu Continental.

Si reprezentantii Agentiei Nationale pentru Investitii Straine (ARIS) spun ca investitia Ford de la Craiova va spori interesul investitorilor din industria componentelor auto pentru aceasta zona. Cu toate acestea, reprezentantii ARIS nu au cuantificat valoarea investitiilor ce ar putea fi atrase la Craiova in perioada urmatoare declarand ca acestea depind de mai multi factori, si nu doar de pretul terenului si de proximitatea fata de principalul client.

Dupa aproape opt ani de la achizitia Automobile Dacia de catre Renault, investitiile totale generate in zona Pitesti de catre constructorul francez si de furnizorii sai au depasit 1,2 miliarde de euro. Aceste investitii au creat peste 25.000 de locuri de munca pe platforma Dacia, dupa ce in prima faza restructurarea Automobile Dacia a generat un val de concedieri.

Urmand exemplul Renault, venirea Ford in Romania va atrage investitii nu numai in regiune, ci si in intreaga tara. In total Renault impreuna cu furnizorii sai au generat investitii de 2,5 miliarde de euro, din care numai 30% au apartinut francezilor.

Dupa venirea Renault, rata somajului in Mioveni este de numai 2,8%, iar cea din Pitesti de aproximativ 4%. Tot in Mioveni, Dacia aduce aproximativ 65% din bugetul local. Daca se ia in calcul intentia Ford de a majora numarul angajatilor pana la 9.000 de persoane, rata somajului din Craiova ar trebui sa inregistreze o scadere importanta in urmatorii ani.

In 2001, Ford a deschis fabrica Ford Otosan, din orasul turcesc Golcuk, pentru a produce gama de utilitare Transit. Capacitatea de productie a uzinei este in prezent de 300.000 de autovehicule, compania angajand 6.500 de persoane. Fabrica este unul dintre principalii exportatori ai Turciei contribuind cu 2,3 miliarde de dolari (1,6 miliarde de euro) la dezvoltarea economiei turcesti.

Precum modelul din Turcia, uzina de la Craiova va reprezenta un motor pentru dez-voltarea regiunii. Spre exemplu, daca se iau in calcul cei 6.500 de angajati ai fabricii din orasul turcesc Golcuk, angajatii furnizorilor de componente si familiile acestora, peste 40.000 de persoane, beneficiaza in mod direct sau indirect de activitatea uzinei Ford. Situatie care se va regasi si in Romania.

Prin intermediul ofertei de preluare a uzinei Automobile Craiova Ford se angajeaza la investitii directe de 675 mil. euro si la majorarea numarului de angajati cu valori cuprinse intre 7.000 si 9.000 de persoane.

Uzina avea la sfarsitul lui 2006 aproximativ 4.000 de angajati, in crestere de la 3.500 cati avea in 2005. Majorarea numarului de angajati a fost necesara pentru a extinde productia de motoare si cutii de viteze.

In Rusia, la uzina din apropiere de St. Petersburg a inceput productia modelului Ford Focus, cel mai bine vandut model strain din Rusia in acest moment. Pana la sfarsitul anului 2006 au fost asamblate la uzina din Rusia 100.000 de modele Focus destinate pietei locale.

La nivel european Ford a asamblat anul trecut 1,85 milioane de autovehicule cu pana la 10% mai mult decat capacitatea maxima instalata de 1,8 milioane de unitati prin introducerea de schimburi suplimentare. Preluarea uzinei de la Craiova ar avea o contributie importanta la majorarea productiei Ford in Europa la peste doua milioane de unitati.

John Fleming, presedintele si directorul executiv al Ford in Europa, nu a precizat ce modele vor fi asamblate la Craiova, insa cel mai probabil unul dintre ele va fi Fiesta, sau un model realizat pe platforma de clasa mica a constructorului, avand in vedere cresterea de peste 65% inregistrata in prima jumatate a acestui an.

Pe piata locala, precum si in regiune cele mai apreciate modele sunt sedanurile din clasa mica sau compacta al caror pret este de aproximativ 10-12.000 de euro. Din aceasta categorie face parte si Dacia Logan, care in primele sase luni ale anului a inregistrat vanzari de 47.641 de automobile.

In segmentul low-cost la nivel mondial Ford este prezent prin modelele Fiesta sedan cu patru usi si Ford Ikon, realizat pe platforma fostei generatii a lui Fiesta, dar care sunt comercializate pe pietele asiatice precum India si China. Pretul de pornire in India a modelului Ikon este de 8.760 de euro, iar in echiparea de baza se regaseste instalatia de aer conditionat si geamurile electrice si este echipat cu un motor de 1,3 litri si 70 CP.

Angajamentele Ford pentru uzina de la Craiova cuprind majorarea productiei din 2011 la 300.000 de autovehicule si 300.000 de motoare si investitii directe de 675 milioane de euro.

Cheltuielile totale ale Ford in Romania vor creste constant si vor atinge un miliard de euro in 2012, potrivit lui John Fleming.

Reprezentantii Ford Motor Company sunt consiliati in procesul de privatizare de cea mai mare casa de avocatura de pe piata locala, Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen.

Compania americana este de acord sa ajunga la un grad de integrare de 60%, ceea ce inseamna ca mai mult de jumatate din componentele autovehiculelor vor proveni de la furnizori din Romania.

Teodor Atanasiu, presedintele AVAS, a declarat ca oferta tehnica a Ford Motor Company depusa pentru Automobile Craiova este mai mare decat criteriile impuse in caietul de sarcini de catre statul roman.

Comisia de privatizare a cerut companiei care cumpara Automobile Craiova ca in patru ani sa ajunga la o productie de 200.000 de autoturisme pe an si sa pastreze forta de munca actuala, societatea avand aproximativ 3.000 de angajati.

Spre deosebire de Ford, care vine in Romania dupa Renault, in 1994 Daewoo reprezenta in 1994 prima mare companie auto care intra pe piata locala.

Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994, ca societate mixta cu participarea majoritara a constructorului sud-coreean de autovehicule.

Ulterior infiintarii Daewoo Romania, au fost efectuate investitii de circa 850 mil. dolari (616 mil. euro) pentru adaptarea capacitatilor existente pentru productia noilor modele de autoturisme Daewoo, precum si pentru constructia de noi capacitati tehnice.

Capacitatile anuale de productie ale uzinei sunt de 100.000 vehicule, 240.000 de motoare si 160.000 de cutii de viteze (pentru lucru in doua schimburi), insa ele nu au fost utilizate la intreaga capacitate.

Cifra de afaceri inregistrata de Automobile Craiova in 2006 a fost de 262,1 milioane de euro, in crestere cu aproape 25% fata de valoarea inregistrata in anul precedent.

In Europa compania Ford este activa pe 47 de piete, dintre care 26 sunt in curs de dezvoltare, si detine 15 unitati de productie, iar reteaua de vanzari cu peste 5.500 de dealeri este a doua ca marime de pe continent.

Calendarul privatizarii

– 30 august 2006

S-au rascumparat de catre Automobile Craiova 51% din actiunile detinute de compania coreeana, pretul total fiind de 60 mil. dolari (43,5 mil. euro).

– 09 martie 2007

AVAS a publicat anuntul privind intentia de vanzare a 72,4% din actiunile Automobile Craiova

– 25 aprilie 2007

AVAS a primit trei scrisori de intentie neangajante pentru privatizarea Automobile Craiova din partea GM, Ford si JSC Russian Machines.

– 02 mai 2007

Comisia de privatizare a Automobile Craiova a definitivat agenda privatizarii.

– 16 mai 2007

Guvernul Romaniei a aprobat Memorandumul privind Aprobarea Strategiei de Privatizare a Automobile Craiova.

– 18 mai 2007

AVAS a publicat anuntul privind vanzarea pachetului majoritar de actiuni, reprezentand 72,4% din capitalul social al Automobile Craiova.

– 05 iulie 2007

AVAS a inregistrat o singura oferta pentru preluarea pachetului de 72,4% din capitalul social al Automobile Craiova din partea Ford Motor Company.

– 06 iulie 2007

Comisia de privatizare a deschis, la sediul AVAS, oferta depusa de compania americana.

– 01 septembrie 2007

Incheierea negocierilor de privatizare a Automobile Craiova.

Bogdan Alecu
Ziarul Financiar

Tags: