Cum sa incepi o afacere in creatia si productia publicitara
O afacere in sfera industriei publicitare poate incepe cu productia de carti de vizita si o investitie de cateva mii de euro, iar in cativa ani veniturile pot ajunge la sute de mii de euro.
„Am inceput activitatea in domeniul industriei publicitare in 2003, cand m-am angajat la societatea tatalui meu ce activa in sfera instalatiilor termice. In acel moment nu eram interesat de acest domeniu si voiam sa dezvolt o afacere pentru a-mi asigura un venit constant pe perioada studentiei. Fiind student in anul intai la facultatea de Instalatii, nu aveam bani sa deschid o firma si am considerat oportun sa lucrez si sa facturez pe societatea tatalui meu”, isi aminteste Mihai Bulancea, directorul firmei Go Print Media din Bucuresti.
Dorea atunci sa dezvolte cea mai mare afacere cu carti de vizita din Romania. „Voiam sa le ofer clientilor un serviciu complet – o gama foarte variata de modele, preluarea gratuita a comenzii de la sediul acestora si livrarea tot la sediu”, povesteste el. Nu avea experienta in domeniu, nu avea cunostinte de management, dar a crezut de la bun inceput, dupa cum marturiseste, in fortele sale si a considerat ca nu are nimic de pierdut daca demareaza afacerea.
Inceputul a fost mai dificil, a fost nevoit sa mearga din usa in usa in speranta de a vinde cartile de vizita pe care le producea cu ajutorul unui calculator, al unei imprimante cu jet de cerneala, un cutter, o rigla metalica si multa rabdare.
Cu timpul, cererile clientilor s-au diversificat si a inceput sa apeleze la firme specializate care ofereau aceste produse sau servicii, devenind intermediar.
„Spuneam potentialilor clienti ca societatea noastra poate oferi si produsele sau serviciile respective, dupa care apelam la serviciile unei societati specializate in domeniu cu care dezvoltasem o relatie de colaborare si ofeream practic un pachet complet de servicii si produse”, spune Bulancea.
Castigurile din carti de vizita au inceput sa fie din ce in ce mai mici raportate la castigurile totale, fapt pentru care directorul Go Print a trecut la planuri secundare. Activitatea de intermediere a mers pana in iarna lui 2003, cand nereusind sa mai onoreze unele comenzi, pentru ca firmele de productie cu care colabora aveau clienti mai importanti si mai mari, a decis sa inceapa productia.
Investitia initiala a fost de aproximativ 2.000 euro, bani necesari pentru demararea activitatii de productie, cumpararea know how-ului si a unor accesorii marunte cu ajutorul carora sa poata personaliza obiecte. Pe parcurs, tot profitul obtinut a fost reinvestit pentru aducerea companiei intr-un stadiu cat mai avansat de performanta.
Astfel, in vara lui 2005, a luat fiinta firma Go Print, care isi desfasoara activitatea in sfera publicitara. Societatea cu care a pornit afacerea a devenit intre timp una dintre firmele de productie ale grupului. Ulterior au mai aparut trei firme, in cadrul grupului condus de Mihai Bulancea, care si-au impartit activitatile, astfel incat in prezent se acopera o mare parte din serviciile si produsele industriei publicitare.
Costurile firmei se regasesc in principal in chirii (neavand inca un sediu propriu), in leasing-ul utilajelor, salarii, intretinere, reparatii utilaje, materie prima.
In prezent, in aceasta activitate sunt angrenate 18 persoane, la inceput Mihai Bulancea lucrand singur. Dificultatea cea mai mare pe care a intampinat-o a fost si este gasirea unor angajati seriosi.
Concurenta in domeniu este acerba, iar uneori clientii sunt mai greu de abordat. „Clientii sunt uneori destul de dificili, iar ajungerea la un rezultat poate dura destul de mult, fiind nevoie de dezvoltarea unui departament de vanzari, pentru a nu neglija procesul de productie”, mentioneaza directorul Go Print.
In 2005, firmele conduse de Mihai Bulancea au inregistrat o cifra de afaceri de 228.000 de euro, valoare care a crescut de 2,4 ori anul trecut. Pentru 2007, Mihai Bulancea estimeaza o triplare a cifrei de afaceri fata de anul anterior, mai ales datorita noilor utilaje cumparate, a preturilor competitive si a cresterii companiei prin aducerea de personal nou, marja de profit ridicandu-se la 8%.
Ca planuri pentru afacerea sa, directorul Go Print a precizat ca pe termen scurt vrea sa tripleze volumul de lucru, urmand ca pe termen mediu si lung sa dezvolte atat departamentul de productie, cat si pe cel de vanzari si sa mute activitatea companiei intr-un sediu nou.
Gabriel Manea, asociat unic si administrator al firmei Biroul de Imagine, avea experienta in grafica cand a pornit afacerea in domeniul creatiei si productiei publicitare in 2004.
„Etapele nu au fost multe, pur si simplu am decis sa muncesc si sa fac bani pentru mine. Astfel, infiintand o firma puteam munci, coordona, negocia si incasa”, spune Manea.
La inceputul activitatii, partea financiara a constituit o problema, investitia ridicandu-se la 300 de euro, suma necesara pentru intocmirea actelor si a hartiilor necesare pentru infiintarea firmei. Apoi, din primul contract a inceput sa cumpere utilaje, iar in primii trei ani majoritatea banilor castigati au mers in aceasta directie din considerentul ca productia proprie este cea care aduce castiguri.
Afacerea a fost gandita astfel incat mare parte din incasari sa provina din productia proprie, dar au si produse pe care le fac in atelierele partenerilor. „In timp, o mica parte din produsele din lista au fost eliminate datorita unor furnizori care nu reuseau sa ne onoreze comenzile, fiind foarte aglomerati, iar altii nu realizau produsele la standardele dorite de noi sau de clientii nostrii”, mentioneaza Manea.
In primele 2-3 luni de activitate s-au facut cunoscuti printr-o promovare intensa cu ajutorul fluturasilor (la nivelul Bucurestiului) si o promovare pe internet (pentru atragerea clientilor din toata tara). Primul contract pe care l-au incheiat si care a adus si primul utilaj in firma (o imprimanta specializata) a fost obtinut din cercul de cunoscuti. Dar cel mai mare numar de clienti l-a castigat dupa ce a aparut site-ul. „De la inceput si pana acum pot spune ca site-ul nostru aduce cam 75% din clienti. Am optimizat de asa natura site-ul incat sa putem fi gasiti usor”, mentioneaza Manea.
Directorul firmei Biroul de Imagine adauga ca este estential sa tratezi clientul ca pe un partener, nu doar ca pe o persoana care are de facut o comanda si este important sa il ajuti, sa-i dai o marfa buna, la un pret bun, cu o livrare prompta.
Optimizarea costurilor a fost necesara tocmai datorita faptului ca Biroul de Imagine este o firma de talie mica. „Am eliminat chiriile, utilajele le-am cumparat cu banii jos, am selectat de pe piata furnizori ale caror produse au raportul calitate/pret foarte bun. Mentinand costurile mici atunci ne putem permite sa avem si preturi mai mici la unele produse”, mentioneaza Manea.
Portofoliul de clienti este pana in acest moment format din firme de talie medie, dar lucreaza si cu multinationale.
„Nu vom aborda un singur tip de clienti niciodata. Dorim sa fim partenerii oricaror firme doresc sa lucreze cu noi. Avem clienti care sunt de la inceputul activitatii noastre cu noi. Pot spune ca intre noi nu mai este o simpla relatie client-furnizor, ci s-a dezvoltat o adevarata relatie de parteneriat”, mentioneaza Gabriel Manea.
Observand o crestere foarte mare a cererii de carti de vizita, tendinta pe care o explica prin faptul ca „toata lumea are nevoie de ele”, s-a hotarat sa creeze un site separat, cartidevizitaieftine.ro, pentru realizarea de comenzi on-line. O cerere ridicata a inregistrat si pentru bannere, fluturasi, postere alb-negru si color la formate mari.
Afacerea a inceput-o singur. Pentru o perioada mai mare de timp a fost asociat unic, administrator si omul care realiza si munca (grafica, productie, livrare). Acum are trei angajati, iar serviciile de contabilitate le-a externalizat.
Manea precizeaza ca in 2004, cand a inceput, numarul firmelor din acelasi domeniu era cam la 60% din cat este azi.
In 2006 cifra de afaceri a firmei s-a dublat fata de anul anterior cand Biroul de Imagine a inregistrat aproximativ 17.000 de euro, iar profitul s-a triplat. Manea considera ca achizitionarea de utilaje realizata anul trecut a ajutat la cresterea cifrei de afaceri.
Dupa cum declara directorul Biroului de Imagine, activitatea si dezvoltarea firmei sunt limitate de resursele financiare care sunt reduse. „De la inceput am facut aceasta firma cu bani putini. Pe viitor dorim sa intalnim un investitor strain cu care sa construim un plan de dezvoltare”, spune Manea.
Cele mai importante sfaturi pe care le-ar da unui tanar intreprinzator sunt sa fie serios cu partenerii lui, sa acumuleze o suma de bani pe care sa o investeasca cu grija in primele luni si sa pastreze un minim de timp pe care sa si-l acorde propriei persoane.
Afacerea pe scurt:
* Investitia initiala – 2.000 de euro
* Cifra de afaceri – peste 500.000 de euro
* Marja de profit – 8%
* Promovarea afacerii se face prin fluturasi (la nivelul Bucurestiului) si prin internet
Adriana Rosoga
Ziarul Financiar