Un elicopter poate zbura în orice direcție: înainte, înapoi, în lateral sau în sus. Acesta poate și plana deasupra unui singur loc. Pentru a înțelege cum se întâmpla asta, trebuie întâi să înțelegem cum poate un elicopter zbura.
Pe măsură ce paletele de rotor ale unui elicopter taie aerul, aerul de sub ele are o presiune mai mare decât aerul de deasupra lor. Aceasta împinge paletele în sus și crează ridicarea.
Aripile unui avion duc la decolare prin aceeași metodă. De fapt, paletele elicopterului sunt aripi mișcătoare. Diferența este că avionul trebuie să se miște în totalitate înainte, pentru a se ridica, în timp ce elicopterul are nevoie să își miște doar elicele prin aer. Această mișcare îl ajută să se miște direct în sus sau jos și să planeze.
În fața pilotului de elicopter se află un mâner „ciclic” sau mâner de lansare. Acesta se mișcă în direcția în care pilotul vrea să ducă elicopterul, care zboară conform indicației. Mânerul „ciclic” funcționează prin schimbarea unghiului de înclinare a unei palete într-un anume moment, pe măsură ce aceasta trece printr-o anumită parte a elicopterului. Adică, o parte a unui disc – cercul făcut de paletele care se rotesc – este mai ridicată decât cealaltă, iar discul se apleacă.
Atunci când discul este drept, elicopterul planează, din cauză că forța de ridicare este în sus și păstrează elicopterul în aer. Atunci când discul este drept, majoritatea forței este tot ridicată, însă o parte din forță se este împinsă ușor înainte, înapoi sau pe o parte, iar elicopterul merge în acea direcție, ca rezultat.