Cum administram crizele de furie

14 12. 2006, 17:43
Câteodata este suficient un motiv minor pentru a izbucni într-o criza de furie severa. Ce ar trebui sa facem pentru a nu ne lasa prada acestui sentiment negativ? De ce apar crizele de furie? Frustrarile, incidentele negative cotidiene pot declanșa o criza de furie: un obiect care nu

Câteodata este suficient un motiv minor pentru a izbucni într-o criza de furie severa. Ce ar trebui sa facem pentru a nu ne lasa prada acestui sentiment negativ?

De ce apar crizele de furie?
Frustrarile, incidentele negative cotidiene pot declanșa o criza de furie: un obiect care nu funcționeaza, un ambuteiaj, o cafea fierbinte, o persoana prea lenta… În realitate, criza de furie apare pentru ca transformam valorile personale în valori universale. Cu alte cuvinte, avem așteptari iraționale vizavi de ceilalți. Aceste așteptari nu țin cont de realitate. Este un fel de auto-îndoctrinare: avem o anumita viziune asupra lumii și spunem ca astfel „trebuie sa se petreaca lucrurile și nu în alt mod”. Daca ceva nu se întîmpla așa cum dorim ne înfuriem. Este vorba de o reacție absurda.

De ce trebuie sa învațam sa administram crizele de furie?
Pentru ca exprimarea furiei nu servește la nimic. Este un sentiment care poate ușura pe moment, dar este complet ineficace pe termen lung. Contrar a ceea ce se crede, furia nu este un mod de exprimare a personalitații ci o tulburare psihica. Uitați de ideile preconcepute conform carora emoțiile refulate trebuie neaparat exprimate. Disproporționat și exploziv, sentimentul de furie alimenteaza stresul negativ și violența. Gândurile și cuvintele depașesc intențiile cel mai adesea.

Cum se administreaza o criza de furie?
Acestea se administreaza prin autoeducație, persoana respectiva trebuie sa-și accepte temeramentul coleric și sa se autoanalizeze. Trebuie sa anticipeze crizele de furie analizând la rece elementele declanșatoare cele mai frecvente. În cazul în care nu se poate autoeduca, persoana furioasa poate sa apeleze la ajutor profesionist. Din punct de vedere practic, în caz de urgența, se recomanda parasirea scenei în care exista elementul declanșator în momentul în care respectiva persoana simte ca furia începe sa îl domine. Ieșiți din locul respectiv, beți un pahar cu apa și încercați sa va calmați. Administrând în mod eficace furia colericul va începe sa-și utilizeze emoțiile pentru a vorbi sau a schimba lucrurile în bine.