Culturist cu studii superioare
Daca avem ca subiect Hummer trebuie sa incepem cu putina istorie. In anii 1980, compania AM General a castigat contractul de furnizor de autovehicule pentru armata americana, concurand de la egal cu producatori „militari” renumiti.
Produsul lor denumit Hummer a socat audienta in urma celor mai dure teste efectuate vreodata. Hummer si-a demonstrat suprematia si in conditiile razboiului din Golf si a altor conflicte armate, unde serveste drept transportor de munitie, alimente, trupe, ambulanta si lansator mobil de rachete. Hummer H1 a fost lansat pentru public in 1992 devenind imediat o atractie importanta pentru celebritati. Pretul ridicat si originea utilitara a modelului au fost argumente ce au impiedicat transformarea lui H1 intr-un succes de piata dar numele Hummer a devenit sinonim cu indestructibil si de neoprit.
Design exterior. General Motors a cumparat marca Hummer pentru imagine si reputatie, hotarand sa produca o versiune mai prietenoasa si mai ieftina a „rudimentarului” H1. Urmarea poarta numele H2 dar nu pentru ca s-ar mai inrudi tehnic cu varianta militara cunoscuta de toata lumea. H2 are la baza platforma tehnica a SUV-ului Chevrolet Tahoe iar, in interior, un american recunoaste cu siguranta mai multe elemente imprumutate din familia GM.
Totusi, designerii americani au avut grija sa inglobeze aproape toate detaliile consacrate ale marcii. H2 este masiv, parbrizul sta verical iar rotile au fost plasate in extremele caroseriei. Pe capota motorului se gaseste o priza masiva de aer cu doua manere ca la H1. Manerele sunt folositoare pentru ridicarea capotei, in timp ce priza de aer, in sine, are acum doar rol estetic. In fata si in spate, au fost preferate bare de protectie din fier fara ornamente inutile din plastic. H2 este doar aparent un vehicul imens datorita formelor patratoase si garzii la sol de 25 cm. Ca lungime, H2 este cu 13 cm mai scurt decat un Range Rover si cu 7 cm mai scurt fata de un Land Cruiser 100.
Design interior. In habitaclu, inrudirea cu vechiul H1 nu este amintita decat prin imprimarea logo-ului Hummer in cateva locuri vizibile. Fata de H1, unde, datorita tunelului central ridicat, nu incapeau decat patru scaune, H2 ofera confortul regasit in orice SUV de lux al momentului. Amintim aici ampatamentul de peste 3 metri si latimea de 2 metri, ceea ce insemna destul loc pentru toti pasagerii.
De la prototipul H2, modelul de serie a pastrat numeroase detalii atractive precum gurile de aerisire proeminente si levierul metalic al schimbatorului de viteze. Calitatea materialelor folosite nu exceleaza dar se inscrie in media segmentului. Am apreciat masivitatea clantelor interiore. Practic, portierele se deschid prin actionarea unei manete plasate la jumatatea panoului, un exemplu al spiritului Hummer.
Confort. Lista dotarilor standard include tot ce inseamna lux si confort de 5 stele. Pasagerii au la dispozitie tapiterie din piele, scaune reglabile electric si incalzite, climatizare automata independenta pentru locurile din fata si sistem audio BOSE ce poate fi reglat si de catre ocupantii banchetei din spate. Pe langa spatiu, habitaclul lui H2 ofera numeroase utilitati ca, de exemplu, echiparea cu 6 prize de 12V (bricheta, doua in fata, doua in spate si una in portbagaj). Comenzile sunt dispuse aerisit pe consola centrala in timp ce soferul se poate bucura de volanul multifunctional care il ajuta sa controleze tot fara a ridica mainile de volan. Oglinda interioara este dotata cu efect antiorbire automat, cu busola si termometru exterior.
Tinuta de drum. La acest capitol este cazul sa desfiintam una dintre prejudecatile legate de Hummer. H2 se conduce usor de catre oricine este posesor al permisului de conducere, categoria B. Nu trebuie sa arati ca Arnold Schwarzenegger pentru a stapani un H2! Nu pentru ca Arnold arata rau dar pentru ca noul Hummer raspunde la fel de bine si unui sofer de 1,70 metri si 64 kg! La urma urmei, H2 este la origine un SUV Chevrolet unde servodirectia si raspunsul pedalelor au fost „acordate” in asa fel incat sa se apropie destul de mult de comportamentul unei masini obisnuite.
Maiestria soferului este pusa la grea incercare insa in spatii stranse datorita latimii de peste 2 metri. H2 ofera cu adevarat o pozitie inalta la condus, fiind cu „un etaj mai sus” comparativ cu orice SUV se mai intalneste pe la noi. Vizibilitatea in spate se bazeaza in principal pe oglinzile laterale, cea interioara redand imaginea unei lunete parca insuficiente. La acest neajuns contribuie si depozitarea rotii de rezerva in portbagaj, roata imensa rapind astfel si din spatiul pentru bagaje dar si din vizibilitatea in spate.
Stabilitatea este chiar surprinzator de buna si la viteze mari iar sunetul gros al V8-ului de 321 CP aminteste de fiecare data de originea americana a modelului. Lui H2 nu ii place sa fie grabit desi, la nevoie, poate ajunge la o viteza maxima limitata electronic la 160 km/h in cazul anvelopelor de fabrica, sau chiar 200 km/h daca se pun anvelope de strada. Cutia automata schimba lent si asigura o turatie scazuta motorului pentru a diminua consumul de benzina. Atat cat se poate! Franarea este momentul pentru care soferul lui H2 este obligat sa gandeasca cu mai multi metri inainte, pentru ca se afla la volanul unui autovehicul de 3 tone. Desi exista discuri de frana pe toate rotile si un ABS foarte eficient, inertia masinii necesita soferului o perioada de acomodare.
Comportament off-road. H2 nu a preluat nimic din platforma tehnica a modelului H1 dar a pastrat trasaturile de familie care il fac, cel putin teoretic, imbatabil in teren accidentat. Sistemul de tractiune intergrala permanenta, imparte cuplul motor in mod normal in proportie de 40% pe fata, respectiv 60% pe spate. Pe suprafete mai dificile, soferul poate selecta prin simpla apasare a unui buton de pe consola centrala programul „Low Range”, ce cupleaza a doua treapta a reductor-distribuitorului, marind astfel capacitatea de trecere a masinii.
Aditional, diferentialul central este blocabil 100%, la fel ca si diferentialul puntii spate, operatiunile facandu-se prin intermediul unuor butoane din bord. Avantajul diferentialelor blocabile este ca transmisia devine complet rigida si nu mai apare fenomenul de patinare relativa intre roti, ceea ce majoreaza capacitatea de trecewre a masinii prin terenuri extrem de dificile – noroi adanc, zapada afanata, pante extrem de abrupte. Succesul in off-road este asigurat si de garda la sol de 25 cm, consolele scurte, encartamentul mare si anvelopele speciale, pentru noroi, oferite din fabrica.
Soferul nu trebuie decat sa apese butoanele de comanda ale diferentialelor plasate in stanga consolei centrale prin combinarea carora se pot selecta unul dintre cele 9 programe ale sistemului de tractiune integrala. H2 mai are un buton pentru situatia in care tracteaza o rulota sau o platforma, buton care schimba regimul de franare si de schimbare a treptelor de viteza. Daca v-ati urcat pe o panta prea abrupta, apasati un buton de pe consola centrala si spatele masinii se va ridica gratie suspensiei pneumatice pentru a modifica pozitia centrul de greutate, diminuand sansele de rasturnare a masinii. Pentru situatia in care s-au desumflat rotile, H2 are prevazut un compresor in portbagaj.
Un SUV cu atitudine. H2 se inscrie fara nici un efort in segmentul „aparitii deosebite”. Avand un pret la nivelul unui Mercedes G 500, H2 ofera o echipare extrem de generoasa la care se mai pot adauga, optional, doar scaunul suplimentar in portbagaj si bull-bar-ul fata. Hummer ramane o experienta aparte indiferent de drum si, in nici un caz, masina in care poti trece neobservat!