Cultura organizationala
Cultura organizationala reprezinta ansamblul de valori, modalitati de gindire si comportamente al membrilor unei organizatii; personalitatea fiecarei organizatii este creata in primul rind din oamenii care o compun.
Orice companie printr-un anumit tip de cultura organizationala (corporata) s-ar putea impune pietei si clientilor sai raminind cap de afis, daca satisface in acelasi timp atit interesele clientilor externi cit si ale clientilor interni (angajatii). In cadrul unei companii pot exista doua niveluri ale culturii organizationale:
***nivelul vizibil, concretizat prin:
-produsele fizice ale firmei (cladiri, sedii, automobile, mobilierul birourilor, uniforma/alte accesorii ale personalului, etc.) – acestea reprezentind elementele forte ale organizatiei;
-produsele verbale ale firmei (limbajul folosit – argou-, mituri, metafore, etc.). Aceste elemente fac parte din „folclorul” propriu fiecarei organizatii si prin intermediul lor se asigura vehicularea unor mesaje referitoare la valorile companiei;
-produsele comportamentale ale firmei – cuprind ritualuri si ceremonii a caror desfasurare permite companiei sa-si afirme identitatea, oferind tuturor membrilor sai sentimentul apartenentei la grup;
***nivelul invizibil concretizat in valorile, capacitatile (organizare, coordonare, previzionare, antrenare, control-evaluare), cunostintele, motivatia, satisfactia salariatilor firmei.
Ca si notiunea de management, dupa gradul si felul in care cultura organizationala influenteaza realizarea obiectivelor firmei, aceasta se poate delimita in:
cultura organizationala a progresului: caracterizata prin faptul ca personalul firmei este in masura sa se mobilizeze usor in vederea realizarii obiectivelor propuse; valorile salariatilor sunt strins legate de concepte ca: actiune, schimbare, dezvoltare, etc; poate exista in doua forme: – democratica; – autoritara;
cultura organizationala a regresului: caracterizeaza actiunile de tip „laissez faire” (vazind si facind); mobilizarea salariatilor pentru cresterea adaptabilitatii si realizarea obiectivelor firmei este mica; este caracteristica organizatiilor de tip birocratic – super centralizat; valorile personalului sunt exprimate tacit prin idei de genul: „timpul trece, leafa merge”.
Axarea salariatilor pe principii solide si viabile este „subreda”, caracterizata prin aceea ca valorile lor se schimba „de fatada” odata cu schimbarea valorilor sefilor, fapt care se concretizeaza intr-o foarte serioasa rezistenta la schimbare; subordonatii asimileaza valorile agentilor de schimbare (managerii) „pentru ca asa vrea seful”, nu si din cauza ca ar fi constienti de eficacitatea acestor valori, ceea ce inseamna in plan practic, ca vor continua sa actioneze conform valorilor initiale, adica prost – valorile initiale nemaicorespunzind realitatilor imediate.
Se poate spune, in concluzie, ca in marea majoritate a companiilor din Romania cultura organizationala va trebui sa cunoasca o modificare pentru a putea indeplini un rol progresist, eliminind astfel rezistenta salariatilor la schimbare.
SUCCES !
Adrian Ciocodan
General Manager
Smartbox Management
Sursa: www.myjob.ro