Cu putin ajutor de la sora Mercedes

Apropo.ro / 01.06.2004, 15:06
Cu putin ajutor de la sora Mercedes
Chrysler 300 C este, mai inainte de toate, expresia clara a noii imagini cu ajutorul careia Chrysler vrea sa se relanseze. Designerii constructorului american sunt fericiti pentru noul limbaj artistic gasit. "Nu este un retro design. Ne-am propus sa readucem doar magia acelor vremuri !",

Chrysler 300 C este, mai inainte de toate, expresia clara a noii imagini cu ajutorul careia Chrysler vrea sa se relanseze. Designerii constructorului american sunt fericiti pentru noul limbaj artistic gasit. „Nu este un retro design.

Ne-am propus sa readucem doar magia acelor vremuri !”, ne spunea Ralph Gilles, Directorul studioului de design care a elaborat 300 C. Acum jumatate de secol, Chrysler a lansat moda masinilor americane mari, rafinate, cu motoare foarte puternice, fara nici o teama ca nu-ti ajunge rezervorul sa „cobori” de la Detroit downtown pana in statul vecin.

Design exterior

Partea frontala a masinii provine de la conceptul Chronos prezentat la Salonul de la Detroit din 1998, inainte de fuziunea cu Daimler Benz. Este o grila puternica ce incearca sa sugereze apartenenta lui 300 C la clasa premium in care doreste sa joace. „Crom is back!”, afirma Gilles, referindu-se la folosirea intensiva a cromului si nichelului la toate elementele cu vizibilitate mare, de la grila si manerele exterioare ale portierelor si pana la levierele interioare de deschidere a usilor. Fata noului 300 C este genul „patratos”, deopotriva inspirat din modelul de acum 50 de ani, dar si similar celor de la Rolls sau Bentley… „Unul din designerii mei a lucrat inainte in industria bijuteriilor. Acest lucru se vede in elaborarea farurilor”, ne spune Gilles. Si este cat se poate de exact.

Masina este mai inalta cu 60-70 mm fata de media segmentului E european, iar pasagerii au o pozitie mai inalta cu 63 mm fata de 300 M. Gilles explica acest fapt prin evolutia lumii auto, unde o pozitie ceva mai inalta este o tendinta clara in optiunile consumatorilor. In ciuda altor pareri din industrie, designerii americani au optat pentru suprafete vitrate mai mici, similare celor de la Jaguar, sustinand ca o masina cu atitudine sportiva este proiectata in acest sens.

Parbrizul are o inclinare mult mai verticala decat media segmentului, „eliminand senzatia ca ai fruntea lipita de parbriz!”, dupa cum spune Gilles. In schimb, se reflecta foarte vizibil toate detaliile de pe bord. Daca partea frontala este elaborata cu multa minutiozitate, spatele este extrem de simplu, lasand loc pentru logo-ul Chrysler sa atraga aproape toata atentia. In schimb, stopurile se bucura de aceeasi prelucrare fina si minutioasa de bijutier.

Design interior

Interiorul pastreaza ideea de simplitate, dar se inscrie in aceeasi declaratie de magie retro. Ceasul este analogic, iar cadranele de bord sunt mari, rotunde, cu marginile cromate. Consola centrala este tot cromata si plina de gadget-uri high tech, de la sistem de navigatie si pana la magazie de 6 CD-uri. Scaunul soferului este reglabil electric dupa 8 directii – dotare standard – iar cel al pasagerului din dreapta dupa 6 directii. Chrysler insista ca locul pentru pasagerii din spate este chiar mai mare decat la Audi A8 sau BMW seria 7. Este si explicabil.

Datorita trecerii la tractiunea spate – „Este o decizie pe care am luat-o inainte de fuziunea cu Daimler”, afirma Benny Oeyen, Senior Manager, International Product Management – 300 C are o distanta intre punti de 3.04 m (din total lungime 4,999 m) si a permis un spatiu in habitaclu cu adevarat generos. Distanta foarte mare intre punti are si un dezavantaj. La trecerea peste varfuri de panta, chiar daca are o garda la sol de 14,4 cm, sansa de a lovi masina este foarte mare. Portbagajul nu este prea mic, 504 litri fiind un volum remarcabil chiar daca este „batut” de alti competitori.

Motorul HEMI

Noul 300 C aduce – tot dupa 50 de ani – in atentie motoarele HEMI care au facut epoca in America acelor ani. HEMI vine de la cuvantul „hemispherical” si se refera la forma semisferica a camerei de ardere in cilindri de aluminiu din motor. Noul propusor V8 de 5,7 l nu are insa prea multe in comun cu HEMI-urile din secolul trecut. Are tot 8 cilindri in V, dar tehnologiile folosite sunt de astazi si chiar incearca sa revolutioneze lumea V8. MDS- Multi Displacement System este un sistem electronic ce permite functionarea motorului in 4 cilindrii din 8 (cate doi pe fiecare parte) atunci cand nu este nevoie de toata puterea.

Sistemul permite trecerea de la 4 la 8 cilindri (sau invers) in numai 40 milisecunde, un interval imperceptibil de catre om. De altfel, constructorul insista ca nimeni nu poate simti trecerea intre aceste doua regimuri ale motorului si noi va confirmam ca am condus sute de km masina si nu am remaracat nici un zgomot, nici o zmucitura sau vreun fenomen care sa ne atraga atentia. Motorul functioneaza ca oricare altul numai ca se face o reducere de combustibil de 10-20 sau chiar 25% in functie de maniera de conducere!

Datorita lui MDS, consumul mixt anuntat de constructor este de circa 12l/ 100 km, o cifra entuziasmanta pentru o asemenea capacitate. Cu MDS, Chrysler nu este primul constructor din lume care vine cu asemenea tehnologie dar primul care o face foarte bine. HEMI este si un spectacol de putere – 340 CP si mai ales cuplu – 525 Nm, performante care permit o dinamica incredibila pentru o masina de nici 1,9 tone ! Gratie potentei sale, HEMI duce masina la prima 100 km/h in numai 6,3 secunde, o performanta demna de toata lauda. Viteza maxima este 250 km/h, „viteza la care in mai toate tarile ajungi sa fii arestat”, dupa cum afirma cu umor Oeyen.

Elemente de la E-Klasse

Totusi, aceasta masina s-a proiectat cu putin ajutor de la Mercedes. „Am folosit 4 componente majore de la E classe : directia, cele doua punti si cutia de viteze automata in 5 trepte”, ne informeaza Oeyen. Dar, „nu as vrea sa credeti ca le-am luat si le-am pus pe 300 C, pur si simplu. Fiecare componenta a fost adaptata, tunata la ce aveam noi nevoie”, a tinut sa precizeze Oeyen. Chrysler este o companie care nu vorbeste de platforme comune cu Mercedes, dar este evidenta tendinta de a folosi cat mai mult din baza tehnica si tehnologica comuna.

Poate surprinzator, componentele preluate sunt de la actuala generatie E-Klasse (spre deosebire de Crossfire care are componente din vechea generatie SLK). Totusi, cutia automata are numai 5 trepte, in conditiile in care Merc a ajuns sa ofere si noile cutii in 7 trepte. 300C poate fi livrat si cu doua motorizari mai mici 2,7 V6 de 193 CP sau 3,5 V6 de 253 CP, pentru aceste doua versiuni existand o cutie automata cu numai 4 trepte !

Tinuta de drum

300C este o limuzina in toata regula fiind placuta la condus, dar si un automobil unde te simti bine sa fii condus. Chiar daca nu este in firea unui asemenea automobil, noi am fortat-o pe drumurile intortochiate ale Coastei de Azur si am ramas impresionati. Poti ataca curbele in siguranta, poti depasi fara mari emotii – kick-down-ul functioneaza corect – si poti rula la viteze mari in conditii de confort apreciabile. Masina este silentiioasa asa cum ii sta bine unei limuzine din segmentul E si are tot felul de elemente premium, de la insertii din carapace de broasca testoasa (sau din lemn de alun daca sunteti un aparator al animalelor…) si pana la instalatie audio Boston Acustics.

Daca este sa adunam toate aceste detalii, descoperim un automobil cu argumente pentru a lupta fair in segmentul E. Nu are probleme majore care sa te faca sa-l respingi din cursa la care se inscriu – potrivit lui Chrysler – Renault VelSatis, Jaguar S-Type, Volvo S80, Alfa Romeo 166 si chiar Audi A6.

Constructorul american nu a mentionat numele lui BMW seria 5 si Peugeot 607 – surprinzator, nu? – dar nici al lui E-Klasse, „nu este frumos sa-ti numesti rudele concurenti” – dupa cum spunea mucalit un executiv Chrysler. Totusi, 300 C nu va face vanzari care sa puna in pericol suprematia teutonilor sau chiar si performantele lui Jag sau Volvo. De ce? Pentru ca 300 C ramane o masina care are nevoie sa fie descoperita si acceptata de o clientela destul de conservatoare.

Argumentul principal este design-ul care te face sa intorci capul atunci cand trece pe strada. Iar daca ti-a trezit interesul si te duci pana la show-room mai ai o surpriza: pretul! Cu 33.000 Euro CIP poti sa incepi discutia pentru motorizarea 5,7 V8. Este un pret excelent si daca preferi motoare mai mici, incepi de la 28.000 Euro CIP! In aceste conditii, clientela care doreste o limuzina la un pret corect, rafinata si speciala, care sa nu devina uniforma prin oras, un automobil in care sa fi admirat si mai putin invidiat, Chrysler 300 C este ce trebuie!

Autoshow

Tags: